مخملک چیست؟

مخملک

مخملک یا تب اسکارلت یکی از بیماری های شایع بین کودکان است، این بیماری نوعی عفونت است که از طریق باکتری استرپتوکوک گروه ‌A ایجاد می‌شود. ما در مطالب قبل از بیماری هایی همچون ملانوما، گواتر، سل و… را بررسی کردیم، در این مطلب میخواهیم به بررسی بیماری مخملک یا تب اسکارلت بپردازیم.

بیماری مخملک یا تب اسکارلت چیست؟

 

مخملک

 

نوعی بیماری عفونتی، که عامل اصلی آن باکتری استرپتوکوک گروه A می باشد. در این بیماری گلو و لوزه ها تحت تاثیر قرار می گیرند و در برخی اوقات نیز بر حنجره و صدا نیز تاثیرگذار است. این بیماری مسری است و با نزدیکی با فرد بیمار منتقل می شود. البته اگر کودک شما دچار این بیماری شد جای نگرانی نمی باشد زیرا راه های درمانی دارد که با دانستن آنها به راحتی میتوان با این بیماری مقابله کرد که در مطالب بعدی حتما به راه های مقابله با آن خواهیم پرداخت.

مخملک چه علائمی دارد؟

این بیماری دارای علائمی همچون:

  • گلودرد
  • سردرد
  • تب
  • خستگی شدید
  • تهوع
  • استفراغ

دارد که شما باید همیشه نسبت به این علائم در صورت مشاهده در فرزندتان هوشیار باشید، معمولا پس 12 الی 48 ساعت پس از این بیماری جوش های ریز و قرمزی در ناحیه سینه و شکم بوجود می آید خیلی بعید است که این جوش ها در صورت پدیدار شوند اما امکان دارد گونه‌های کودک کمی برافروخته شود. یکی از راه های بری تشخیص اینکه لکه‌های سرخ رنگ نوظهور همان جوش‌های مخملک است، تست لیوان را انجام دهید.

مخملک

چگونه تست لیوان را برای بیماری مخملک انجام دهیم؟

 برای این کار، یک لیوان شفاف را روی پوست کودک فشار دهید. بثورات مخملک تحت‌فشار به رنگ سفید در می آید و محو می‌شود. اگر چنین نشد، سریع به یک متخصص مراجعه کنید؛ زیرا احتمال ابتلا به مننژیت وجود دارد. سایر علایم مخملک که ممکن است در کودکان توسعه یابد، عبارت است از: تورم غدد لنفاوی در گردن، از دست دادن اشتها، شکم‌درد، سفید شدن لایه بیرونی و پوسته‌پوسته شدن زبان که در‌نهایت باعث تورم و قرمز شدن سطح زبان می‌شود (عارضه زبان توت‌فرنگی).

به امید فردایی روشن.

منابع: زندگی سالم.

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *