علت پوکی استخوان چیست؟

علت پوکی استخوان چیست؟ / ویکی ووک

همه ما می‌دانیم که کلسیم و ویتامین D برای ساخت استخوان سالم ومحکم لازم است . برخی مواد غذایی یا حتی مواد مغذی تراکم استخوان را کاهش می دهد و این کاهش علت اصلی پوکی استخوان است. یک برنامه غذایی متعادل حاوی لبنیات، ماهی، میوه و سبزی کافی،  مواد مغذی لازم را برای ساخت وافزایش تراکم استخوان تامین می‌کند. مصرف بیش‌ازحد پروتئین، ماده شیمیایی به نام سولفات ایجاد می کند که می تواند باعث نشت وخروج ذخیره کلسیم از استخوان شود. لازم است بدانید چگونه می توان ماده مغذی ازدست‌رفته را جبران کرد. در ادامه دلایل اصلی پوکی استخوان را بررسی میکنیم.

دلایل پوکی استخوان

در همین ابتدای بحث باید گفت که الکل و مواد مخدر بشدت روند جذب ویتامین D  را مختل میکند بنابراین جدا از آنها دوری کنید. علاوه بر آن برخی اشتباهات تغذیه ای نیز در بوجود آمدند سولفات بسیار موثر هستند.

مصرف بیش از حد پروتئین

از مصرف بیش‌ازحد مواد غذایی غنی از پروتئین که به پوکی استخوان منجرمی‌شود، بپرهیزید. زیرا سولفات موجود در مواد غذایی پروتئینی باعث نشت کلسیم از استخوان می‌شود.

 

علت پوکی استخوان چیست؟ / ویکی ووک

 

رتینول

رتینول همان ویتامین A  است، این نوع ویتامین در جگر، زرده تخم مرغ، لبنیات و مکمل‌های غذایی یافت می‌شود و برخی نتایج نشان می دهند که زنانی که روزانه یشتر از 3000 میکروگرم ویتامین A مصرف می‌کنند، به شدت درمعرض خطر شکستگی لگن قراردارند.


شاید دوست داشته باشید

‌‌داستان انگلیسی راپونزل بخش آخر داستان انگلیسی راپونزل بخش چهارم داستان انگلیسی راپونزل بخش سوم داستان انگلیسی راپونزل بخش دوم داستان انگلیسی راپونزل بخش اولداستان انگلیسی راپونزل بخش اول

داستان انگلیسی راپونزل نوششته برادران گریم و برگرفته از فیلم راپونزل که درباره‌ی ختری زیبایی است که توسط جادوگری پلید طی اتفاقاتی در قصر…

 

 


کافئین

مصرف روزی بیش از  4تا5 فنجان قهوه، خطر شکستگی استخوان را بالا می‌برد و نوشیدنی‌های گازدار باعث کاهش تراکم استخوان در زنان می‌شود.

سبوس گندم

این نوع ماده غذایی حتی در صورت مصرف مواد غذایی غنی از کلسیم باعث کاهش جذب کلسیم می‌شود. فیتات ها ی  موجود در آن در روند جذب کلسیم تداخل ایجاد می‌کند.

 

علت پوکی استخوان چیست؟ / ویکی ووک

 

اگزالات

اگزالات نوعی نمک است گه در ریواس و سیب زمینی شیرین موجود است. این نوع نمک در صورت مصرف با کلسیم، مانع از جذب کلسیم در استخوان می‌شود.

به امید فردایی روشن 🙂

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *