کمبود ویتامین D چه عوارضی دارد؟

کمبود ویتامین D چه عوارضی دارد؟ / ویکی ووک

ما در مطلب های گذشته درباره ی ویتامین ها و عملکرد آنها بر روی بدن صحبت هایی کردیم و از اهمیت هرکدام از ویتامین ها در بدن گفتیم، ویتامین D  یکی از مهمترین ویتامین ها در بدن است در این مطلب مخواهیم بررسی کنیم که کمبود ویتامین D در بدن چه عوارضی دارد.

خطرات کمبود ویتامین D

اولین خطر جدی که در کمبود این ویتامین، بدن با آن مواجه می شود، افسردگی در هیپوکامپوس و بخش‌های دیگر مغز مربوط به تنظیم خلق و خو، است، بنابراین میزان کم این ویتامین می‌تواند روی عملکرد طبیعی این ناحیه تأثیر بگذارد.

احتمال جان سالم به در بردن از سرطان کم است

بیماران سرطانی که میزان بالایی از ویتامین D را دریافت می‌کنند، عمر طولانی‌تری دارند. براساس مطالعات قوی‌ترین ارتباط بین مصرف ویتامین و میزان بقا، در بیماران مبتلا به لنفوما، سرطان کلورکتال و سرطان سینه دیده شده است.

 

کمبود ویتامین D چه عوارضی دارد؟ / ویکی ووک

 

احتمال سرطان پروستات تهاجمی وجود دارد

‏خطر بروز سرطان پروستات تهاجمی در مردانی که دچار کمبوداین ویتامین هستند ۴ تا ۵ برابر بیشتر است.

خطر بروز بیماری آلزایمر را افزایش می‌دهد

‏بزرگسالانی که دچار کمبود ویتامین D هستند با افزایش خطر ۵۳‌درصدی بیماری آلزایمر مواجهند. ‏با بالا رفتن سن، خطر بروز مشکلات شناختی افزایش پیدا می‌کند؛ از طرفی توانایی پوست در تبدیل نور خورشید به این ویتامین نیز پایین می‌آید، در نتیجه فرد در معرض کمبود ویتامین D قرار می‌گیرد.


شاید دوست داشته باشید

موتور وانکل چیست؟ / ویکی ووکموتور وانکل چیست؟

در این مطلب به قلب تپنده‌­­ی اتومبیل یعنی موتور رفته‌­ایم و موتور وانکل را مورد بررسی قرار می­دهیم، موتور وانکل مانند موتور بنزینی برای کارکرد خود، از فشار حاصل از سوختن سوخت و هوا بهره گیرد. اما برخلاف…

 


احتمال آرتریت بالا می‌رود

تقریباً ۳۰‌درصد از بیماران پسوریازیس به بیماری التهاب مفصل (Psoriatic arthritis) مبتلا هستند که در آن سیستم ایمنی به مفصل‌ها حمله‌ور می‌شود و درد و التهاب ایجاد می‌کند. بررسی‌های اخیرنشان می‌دهد ۶۲درصد از بیماران مبتلا به التهاب آرتریت کمبود ویتامین ‌D دارند.

در معرض خطر بیماری قلبی قرار می‌گیرند

‏کمبود این ویتامین خطر بیماری عروق کرونر را افزایش می‌دهد. ویتامین D با بهبود بخشیدن به عملکرد سیستم ایمنی بدن و کنترل التهاب در بدن، می‌تواند خطر بیماری قلبی را کاهش دهد.

 

کمبود ویتامین D چه عوارضی دارد؟ / ویکی ووک

 

احتمال بروز ذات‌الریه وجود دارد

‏احتمال بروز ذات‌الریه در افرادی که با کمبود ویتامین D مواجهند ‎2.5 برابر از دیگران بیشتر است و همچنین باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن می‌شود که احتمال ابتلا به بیماری‌های عفونی را افزایش می‌دهد.

احتمال افزایش روند تخریبی بیماری ام‌اس وجود دارد

‏نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که کمبود این ویتامین با افزایش خطر اختلالات عصبی عضلانی از جمله ام‌اس، بیماری پارکینسون و… همراه است. بررسی‌های اخیر نشان می‌دهد که در صورت ابتلا به ام‌اس، کمبود ویتامین D می‌تواند روند پیشرفت بیماری را سرعت دهد.

به امید فردایی روشن 🙂

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *