آشنایی با لیگ برتر فوتبال ایران

آشنایی با لیگ برتر فوتبال ایران / ویکی ووک

فوتبال در ایران همواره ورزش اول ما ایرانی ها بوده و خاطرات زیادی از جام های جهانی و ادوار مختلف لیگ های این ورزش جذاب برای علاقمندان به فوتبال به همراه داشته است. لیگ برتر فوتبال ایران، لیگ باشگاه های فوتبالی در ایران است که هر ساله با حضور 16 تیم تحت عنوان جام خلیج فارس بصورت رفت و برگشتی در شهرهای مختلف ایران برگزار می گردد. به مناسبت آغاز هیجدهمین دوره لیگ برتر فوتبال ایران که با بازی افتتاحیه پدیده مشهد و پرسپولیس تهران همراه است، به تاریخچه و قهرمانان ادوار مختلف این لیگ نگاهی خواهیم داشت.

تاریخچه لیگ برتر فوتبال ایران

آشنایی با لیگ برتر فوتبال ایران / ویکی ووک

جام منطقه ایی

اولین دوره لیگ برتر فوتبال در سال 1339 بطور رسمی آغاز به فعالیت کرد. در ابتدا لیگ برتر فوتبال با جام منطقه ایی شروع شد و تیم های هر استان و در ادامه منتخبی از استان های با یکدیگر به رقابت می پرداختند که در پایان تیمی از آبادان به عنوان قهرمانی در اولین دوره ی جام منطقه ایی رسید. به دلیل آنکه کلیه مسابقات بصورت استانی انجام می شده مفهوم کلی لیگ باشگاهی تا آن زمان شکل نگرفته بود.

جام تخت جمشید

سرانجام بصورت رسمی معتبرترین لیگی که تا بحال در کشور برگزار شده است، تحت عنوان لیگ باشگاه های کشور سال 1349 آغاز به فعالیت کرد که در اولین دوره این تیم تاج تهران (استقلال تهران) عنوان قهرمانی را از آن خودش کرد. لیگ برتر فوتبال ایران شکل جدی تری به خودش گرفته بود و هرسال پیشرفت قابل ملاحضه ایی را بعنوان لیگ باشگاهی کشور داشت. این پیشرفت سرانجام به تغییر فرمت برگزاری و تغییر نام آن به جام تخت جمشید صورت پذیرفت که در سال 1352 اولین دوره این مسابقات با حضور 12 تیم آغاز شد و بازی ها بصورت رفت و برگشتی بین تیم های حاضر برگزار می شد که تیم پرسپولیس تهران در اولین دوره این لیگ عنوان قهرمانی را کسب کرد.

لیگ برتر فوتبال بعداز انقلاب اسلامی

این لیگ تا زمان انقلاب ادامه پیدا کرد که حاصل این پنج دوره دو قهرمانی برای پرسپولیس و پاس تهران و یک قهرمانی برای تاج تهران به همراه داشت. با شروع جنگ تحمیلی لیگ ایران با یک وقفه 10 ساله مواجه شد. اولین لیگ برتر فوتبال ایران بعداز انقلاب اسلامی در سال 1368 تحت عنوان جام قدس برگزار شد که تیم فوتبال استقلال موفق به کسب عنوان قهرمانی شد بعداز این جام با تصویب شدن طرح ناصر نوآموز ریاست وقت فدراسیون فوتبال از سال آینده مقرر شد که تیم های باشگاهی فوتبال ایران در قالب جام آزادگان با یکدیگر به رقابت بپردازند.

 اولین دوره این جام در سال 1370 برگزار شد که با قهرمانی تیم پاس تهران آغاز شد و با قهرمانی تیم استقلال تهران پس از ده دوره و در سال 1380 پایان یافت. در پایان این ده دوره تیم پرسپولیس تهران با 4 قهرمانی و تیم های سایپا، پاس و استقلال هرکدام با 2 قهرمانی، قهرمانان جام آزادگان بودند.

لیگ برتر فوتبال جام خلیج فارس

آشنایی با لیگ برتر فوتبال ایران / ویکی ووک

این لیگ در سال 1380 با هدف برگزاری لیگ حرفه ایی فوتبال آغاز به کار کرد که اساس نامه فدراسیون فوتبال به گونه ایی کپی برداری شده از لیگ حرفه ایی فوتبال کشور ترکیه بود. در دوره اول 12 تیم لیگ آزادگان و دو تیم ابومسلم خراسان و ملوان بندرانزلی از زیرگروه صعود کردن درقالب 14 تیم اولین دوره جام خلیج فارس رتشکیل دادند که در آخر با قهرمانی تیم پرسپولیس به اتمام رسید.

از آن زمان تا اکنون که فصل 97-98 را در پیش روی داریم لیگ برتر ایران 17 دوره ی موفق را پشت سر گذاشته است که در این مدت لیگ آزادگان به لیگ دسته یک فوتبال اطلاق می شده و تیم های زیادی در سطح اول فوتبال حضور یافته اند و به عنوان قهرمانی رسیدند که در ادامه به تیم های پرافتخار این لیگ اشاره خواهیم داشت.

پرافتخارترین تیم های لیگ برتر فوتبال ایران

تیم پرسپولیس تهران با قهرمانی در فصل گذشته در ادوار مختلف لیگ های فوتبال ایران با یازده عنوان قهرمانی بعنوان پرافتخار ترین تیم باشگاهی ایران در لیگ برتر فوتبال محسوب می شود. این تیم در جام خلیج فارس بعداز سپاهان اصفهان که 5 عنوان قهرمانی را به دست آورده است با 4 قهرمانی دومین تیم از لحاظ قهرمانی در جام خلیج فارس محسوب می شود. همچنین استقلال تهران با قهرمانی در سال های 84-85، 87-88 و 91-92 با سه عنوان قهرمانی در رده سوم تیم های قهرمان در جام خلیج فارس ایستاده است. تیم فولاد خوزستان با 2 و تیم های سایپا، پاس تهران و استقلال خوزستان هرکدام با یک عنوان قهرمانی تیم هایی هستند که سابقه قهرمانی در این لیگ را دارند.

قهرمانان ادوار گذشته لیگ برتر فوتبال ایران جام خلیج فارس

  • ۸۱۱۳۸۰ پرسپولیس
  • ۸۲۱۳۸۱ سپاهان
  • ۸۳۱۳۸۲ پاس تهران
  • ۸۴۱۳۸۳ فولاد
  • ۸۵۱۳۸۴ استقلال تهران
  • ۸۶۱۳۸۵ سایپا
  • ۸۷۱۳۸۶ پرسپولیس
  • ۸۸۱۳۸۷ استقلال تهران
  • ۸۹۱۳۸۸ سپاهان
  • ۹۰۱۳۸۹ سپاهان
  • ۹۱۱۳۹۰ سپاهان
  • ۹۲۱۳۹۱ استقلال تهران
  • ۹۳۱۳۹۲ فولاد
  • ۹۴۱۳۹۳ سپاهان
  • ۹۵۱۳۹۴ استقلال خوزستان
  • ۹۶۱۳۹۵ پرسپولیس
  • ۹۷۱۳۹۶پرسپولیس

منبع: ویکی پدیا

 

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *