از خواص درمانی منداب چه می دانید؟

از خواص درمانی منداب چه می دانید؟ / ویکی ووک

در پست های قبلی از خواص درمانی چند گیاه دارویی مطالبی را ارائه کردیم . در این پست سراغ گیاه منداب می رویم . منداب  گیاهی یکساله و خوراکی از خانواده ای به همین نام است که از قدیم الایم به عنوان گیاه دارویی شناخته شده است. اگر مایلید اطلاعات بیشتری از خواص درمانی منداب داشته باشید با ما همراه شوید.

مشخصات منداب

منداب گیاهی سرمادوست  و بومی مناطق مدیترانه ای است . نام علمی این گیاه  Eruca sativa است. گیاه منداب درای انواع بهاره و پاییزه است . برگ های این گیاه دراری بریدگی های عمیق و نامنظم بوده و گل هایی به رنگ سفید صورتی و زرد تولید می کند.

 

از خواص درمانی منداب چه می دانید؟ / ویکی ووک

 


شاید دوست داشته باشید

زخم بستر چیست؟ / ویکی ووکزخم بستر چیست؟

زخم بستر یا زخم فشار یکی از مشکلات جدی و شایع در دوران سالمندی است که می‌تواند با درد شدید و عفونت همراه باشد و گاهی به مرگ منجر شود…

 


خواص درمانی منداب

خواص سرشار درمانی منداب مربوط به وجود انواع مواد معدنی  و ویتامین ها  و همچنین مقادیر زیاد اسید فولیک است . علاوه بر این ترکیبی به نام گلوکوزینولات در برگ های این گیاه خاصیت ضد سرطانی دارند.

 

از خواص درمانی منداب چه می دانید؟ / ویکی ووک

 

از جمله خواص درمانی منداب می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش وزن – از خواص درمانی منداب‌‌ کاهش وزن بدن است. افرادی که به دنبال وزن کم کردن هستند می توانند از این گیاه استفاده کنند . این گیاه به دلیل دارا بودن مواد معدنی فراوان و کالری کم گزینه بسیار مناسبی در رژیم لاغری محسوب می شود .
  • بینایی – از خواص درمانی منداب می توان به افزایش سطح دید اشاره کرد . وجود کارتنوئیدها در این گیاه سبب افزایش قدرت بینایی می شود .
  • ساییدگی مفاصل – از جمله خواص درمانی منداب کاهش خطر سایش استخوان ها در دوران میانسالی است. افرادی که از این گیاه استفاده می کنند استحکام استخوانی بهتری دارند .
  • ترک اعتیاد – برای کسانی که تمایل به ترک اعتیاد دارند استفاده از این گیاه دارویی توصیه می شود .این خاصیت یکی دیگر از خواص درمانی منداب‌ است.
  • خون– برای بهبود رقیق بودن خون استفاده از منداب‌ بسیار نافع است . این گیاه به دلیل داشتن ویتامین k فراوان می تواند برای درمان رقت خون به کار رود .
  • دندان – افرادی که به دنبال استفاده از کلسیم برای تقویت و استحکام دندان ها هستند حتما از این گیاه مفید استفاده کنند .
  • نیروی جنسی – از جمله خواص این گیاه دارویی خاصیت افزایش توان جنسی است . در کتاب های طب سنتی اشاره شده که اگر تخم منداب را سه مرتبه با شیر بجوشانند و میل کنند دارویی نافع برای افرادی است که شوت جنسی پایینی دارند .
  • سرطان – برای جلوگیری از سرطان استفاده از این گیاه دارویی توصیه می شود . وجود آنتی اکسیدان های قوی در این گیاه سبب ارتقا سیستم ایمنی بدن شده و مانع تشکیل سلول های سرطانی می شود .
  • سرماخوردگی – وجود ویتامین ث فراوان در منداب‌ سبب می شود سیستم ایمنی بدن در برابر میکروب ها تقویت شود . افرادی که دچار عفونت های ناشی از سرما خوردگی شده اند می توانند از این گیاه استفاده کنند .

منابع : healthbenefitstimes


مسعود ناصرینویسنده :

مسعود ناصری

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *