میوه های مناسب برای دیابتی ها و افراد دارای اضافه وزن

میوه های مناسب برای دیابتی ها و افراد دارای اضافه وزن – ویکی ووک

وقتی فصل تابستان از راه می رسد و تعطیلات آغاز می شود بعضی از افراد نگران کنترل وزن خود هستند چراکه بخاطر در خانه ماندن و استراحت بیشتر، وزن به سرعت بالا می رود. در این پست می خواهیم درباره میوه های مناسب برای دیابتی ها مطالبی را بیان کنیم. این فصل مخصوصا برای دیابتی ها مشکلاتی را به همراه دارد زیرا ممکن است این افراد در اثر تماس با خورشید و گرمای زیاد دچار کم آبی بدن شوند که این امر خود باعث تشدید دیابت می گردد.

داشتن یک رژیم غذایی سالم شاید بیماری دیابت را درمان نکند اما می تواند میزان قند و علائم دیابت را کنترل کند. همچنین برای افرادی که وزن بالایی دارند و بدنشان بیش از اندازه دچار گرما می شود خوردن این مواد هم به خنک شدن بدنشان و هم به کنترل وزن آنان کمک خواهد کرد.

مواد غذایی و میوه های مناسب برای دیابتی ها

این مواد که خوردن آن به سلامتی کمک می کنند عبارت اند از:

  • کدوسبز
  • خیار
  • بادمجان
  • گوجه فرنگی
  • گل کلم
  • کلم بروکلی

میوه های مناسب برای دیابتی ها و افراد دارای اضافه وزن – ویکی ووک

کدوسبز: کدوسبز، این سبزی یا بهتر بگوییم صیفی دارای آنتی اکسیدان های مفیدی است و دارای ویتامین ها و مواد مغذی زیای نیز می باشد.

ترکیبات موجود در کدو می تواند به بهبود سطح انسولین موجود در خون کمک کند و خوردن آن از بدن در برابر ابتلا به دیابت نوع2 محافظت خواهد کرد. ضمن اینکه خوردن این ماده غذایی باعث اضافه وزن نیز نمی شود.

میوه های مناسب برای دیابتی ها و افراد دارای اضافه وزن – ویکی ووک

خیار: خیار میوه ای که تقریبا یک پایه ثابت سفره ها مخصوصا در تابستان برای درست کردن ماست و خیار و یا سالاد است.

خیار یک انتخاب بسیار مناسب برای دیابتی ها و افرادی است که نگران اضافه شدن وزنشان هستند.

خیار کربوهیدرات و کالری پایینی دارد و یک منبع بسیار عالی از فیبر است ضمن اینکه سرشار از ویتامین ها و مود مغذی است که به کاهش سطح قندخون کمک می کند.

با این ماده غذایی می توانید اشتهای خود را کنترل کنید و چون باعث اضافه وزن نمی شود، می توانید به هر مقدار که می خواهید از این میوه پر خاصیت استفاده کنید؛ چون خیار طبیعتی سرد دارد باعث خنک شدن بدن و از بین رفتن گرمای بدن نیز می شود.

بادمجان: از دیگر میوه های مناسب برای دیابتی ها بادمجان است که دارای آنتی اکسیدان های فراوانی است و یک سبزی کم کالری و کم کربوهیدرات هست؛ برای افرادی که می خواهند وزن خود را کنترل کنند گزینه بسیار مناسبی است.

این ماده غذایی دارای پتاسیم، منیزیم، مس، ویتامین C ، فولاد و نیاسین است و سرشار از فیبر غذایی نیز می باشد.

بادمجان این غذای خوش خور و بسیار پر مصرف که کشک و بادمجان آن از همه غذاهای دیگر معروف تر است، با داشتن فنول بالایی که در خود دارد موجب بهبود و محافظت از سلول های بتا که سلول های تولید کننده انسولین محسوب می شود (انسولین سطح گلوکز خون را تنظیم می کند) برای بیماران دیابتی نیز توصیه می شود.

گوجه فرنگی: گوجه فرنگی ماده غذایی است که در اکثر غذاهای ما ایرانیان به عنوان یک طعم دهنده و رنگ دهنده از آن استفاده می شود؛ حتی خورن آن به صورت خام، بسیار سودمند و لذت بخش است.

این ماده غذایی دارای موادی از قبیل منگنز، پتاسیم، منیزیم، ویتامین B6، ویتامین E، فولاد، لیکوپن و فیبر است. ضمن اینکه فواید زیادی دارد و بخاطر فیبر بالای آن برای افرادی که اضافه وزن دارند نیز مناسب است.

برای دیابتی ها بخاطر کاهش عوارض ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی که به سبب همین بیماری دیابت ممکن است عارض شخص شود، بسیار توصیه می شود.

میوه های مناسب برای دیابتی ها و افراد دارای اضافه وزن – ویکی ووک

گل کلم: گل کلم را شاید بیشتر در ترشی جاتی که مصرف کرده و می خورید استفاده کرده باشید ولی اگر آن را در سالادهایی که روزانه و به صورت خام از آن استفاده می کنید و یا تنها و به صورت خام مصرف کرده و یا اینکه در غذاهای مختلف مورد استفاده قرار دهید، به سلامت بدنتان بسیار کمک کرده اید.

فیبر بالای موجود در این سبزی و یا صیفی باعث حفظ سطح قندخون در دیابتی ها شده و برای افرادی که می خواهند وزن خود را کاهش دهند نیز بسیار مفید خواهد بود.

این ماده غذایی فوق العاده بخاطر داشتن منیزیم، پتاسیم، فسفر، پروتئین و… به تمامی افراد به خصوص کسانی که دچار دیابت هستند توصیه می شود.

میوه های مناسب برای دیابتی ها و افراد دارای اضافه وزن – ویکی ووک

کلم بروکلی: خوشبختانه در سال های اخیر مصرف کلم بروکلی افزایش یافته و آن هم بخاطر افزایش سطح اطلاعات افراد از این ماده غذایی پرخاصیت است.

خوردن کلم بروکلی مخصوصا برای دیابتی ها بسیار مفید است و حتی برای افرادی که اضافه وزن دارند هم توصیه می شود؛ زیرا یک منبع منحصر به فرد از فیبر است. مطالعاتی که انجام گرفته ثابت کرده که سولفورفان موجود در کلم بروکلی از سلول ها در برابر آسیب محافظت می کند پس بخاطر خواص فراوان این ماده غذایی سودمند سعی کنید حتما آن را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

 

امیدوارم اطلاعات درباره میوه های مناسب برای دیابتی ها به شما کاربران محترم کمک کرده باشد.

 

 

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *