چگونه از لخته شدن خون جلوگیری کنیم؟

چگونه از لخته شدن خون جلوگیری کنیم؟ / ویکی ووک

لخته شدن خون امکان دارد که بعلت شرایط مختلف در قسمت های گوناگون بدن شکل گیرد. این لخته شدن بعضی اوقات مفید است و برخی اوقات نیز بسیار خطرناک است، برای مثال زمانی که در اثر جراحتی بر روی دست، خون لخته می شود مفید است و باعث بند آمدن خون می شود و زمانی که این لخته شدن در یکی از رگ های بدن اتفاق بیافتد باعث مرگ فرد می شود. از همین رو میخواهیم تا راه های جلوگیری از لخته شدن خون را بررسی کنیم.

دلیل لخته شدن خون

لخته شدن خون زمانی اتفاق می افتد که جریان خون در معرض ترومبوژنیک قرار بگیرد. زیرا این مواد روند لخته شدن را تسریع می بخشند. زمانی که دیواره رگ خونی پاره می شود، مواد ترومبوژنیک در تماس با خون قرار می‌گیرد و باعث انعقاد آن می شود. بیشتر حمله های قلبی، سکته های قلبی و مغزی به دلیل تشکیل لخته خونی روی پلاک کلسترولی (چربی) در داخل سرخرگ قلب یا مغز است.وقتی پلاک چربی به طور ناگهانی پاره شود، مواد ترومبوژنیک داخل پلاک در تماس با خون قرار می گیرد و باعث لخته شدن خون می شود. اگر لخته خونی از جای خودش حرکت کند و به سمت مغز برود، باعث بروز سکته مغزی می شود.

 

چگونه از لخته شدن خون جلوگیری کنیم؟ / ویکی ووک

 


شاید دوست داشته باشید

چگونه به راحتی سیگار را ترک کنیم؟ / ویکی ووکچگونه به راحتی سیگار را ترک کنیم؟

استعمال دخانیات به اشکال مختلف، برای بیش از پنج قرن، به یک عادت ناسالم تبدیل شده است؛ عادتی که ترک آن برای بسیاری از افراد دشوار است همچنین امروزه…

 


راهکارهای جلوگیری از لخته شدن خون

استفاده از مواد طبیعی و ادویه‌جات ها یکی از بهترین راه های جلوگیری از انعقاد خون است. دارچین یکی از مهمترین ادویه ها در این زمینه است. این ادویه مفید و موثر بدلیل داشتن کومارین بعنوان یکی از بهترین رقیق کننده های خون محسوب می شود. علاوه بر قدرت رقیق کنندگی خون، این ادویه خطر ابتلا به سرطان را نیز کاهش می دهد. این نکته را نیز فراموش نکنید که در استفاده از این ادویه زیاده روی نکنید، زیرا آسیب جدی ای به کبد وارد می کند.

زنجبیل یکی دیگر از بهترین گیاهانی است که باعث رقیق شدن خون می شود. علاوه بر قدرت رقیق کنندگی خون، استفاده از زنجبیل باعث طول عمر نیز می شود.

وقتی بحث سلامتی می شود، نباید ساده از ادویه مفید زردچوبه گذشت، زردچوبه اصولا به ضد التهاب بودن آن معروف است، اما این ضد التهاب قوی رقیق کننده خوبی نیز است. زردچوبه بعلت داشتن کورکومین از تجمع پلاکت ها و تشکیل لخته جلوگیری می کند.

می توانید با استفاده از موارد فوق از لخته شدن خون خود جلوگیری کنید.

به امید فردایی روشن 🙂

منابع: روزنامه خراسان

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *