برای افطار چه بخوریم؟

افطار

پرخوری به تحمل بیشتر گرسنگی در روزه داران کمکی نمی‌کند. رعایت تعادل در میزان غذای مصرفی در وعده سحر و افطار ، از اصول اساسی روزه داری سالم است. در پست های قبل درباره ی اینکه در سحر و افطار، چه غذاهایی سالمی میتوانیم بخوریم صحبت کردیم، در ادامه میخواهیم اطلاعات را در این باره افزایش دهیم.

چه غذایی برای افطار بخوریم؟

در پاسخ به این سوال که روزه داران برای افطاری بهتر است چه نوع مواد غذایی را مصرف کنند میتوان گفت: در وعده افطار، توصیه می‌شود ابتدا مقداری مایعات گرم یا سوپ رقیق استفاده شود، سپس بر حسب سلیقه افراد می‌توانند از غذاهای سبک مانند:

  • نان پنیر سبزی
  • خرما
  • گردو
  • سوپ
  • آش سبک

و … استفاده کنند.

افطار

افراد در صورت تمایل می‌توانند به فاصله دو ساعت پس از میل کردن آنها یک شام سبک حاوی گروه‌های غذایی اصلی را نیز در برنامه غذایی خود بگنجانند و مصرف سالاد در کنار این وعده توصیه می‌شود. همچنین تا پایان شب و زمان خواب برای تامین مایعات بدن می‌توان به تناوب از آب، شیر، شربت‌های رقیق و میوه های مختلف استفاده کرد. سردردهای روزه داران که معمولا بعد از افطار اتفاق می افتد، دلایل مختلفی دارد. این موضوع آزار دهنده است قبلا درباره ی اینکه به چه طریقی میتوانیم سردرد ها را تسکین بدهیم صحبت کرده ایم اما در ادامه بیشتر در این مورد مخصوصا در این مورد خاص صحبت میکنیم.

روزه داری در فصول گرم سال، مستلزم رعایت شرایط ویژه درمصرف موادغذایی است. استفاده از موادغذایی پروتئینی مانند گوشت، تخم مرغ و حبوبات، نقش مهمی در به تعویق انداختن حس گرسنگی در فرد روزه دار ایفا می کند. روزه داران می توانند به منظور مدیریت مصرف مواد غذایی در ایام ماه رمضان، انواع غذاهای حاضری و مواد غذایی دارای پروتئین را به صورت گردشی در وعده سحری و شام مصرف کنند همچنین خوردن پروتئین ها باعث از بین رفتن افسردگی و شادابی شما می شود.

چگونه سردرد افطار را برطرف کنیم؟

روزه داران باید از خوردن غذای اصلی بلافاصله پس از افطار خودداری کنند و روزه خود را با:

  • آب جوش
  • شیر گرم
  • خرما
  • عسل و مواد غذایی مشابه

افطار و حداقل نیم ساعت بعد از آن، غذای اصلی را میل کنند.

افطار

سردردهای بعد از افطار، نتیجه مصرف مواد غذایی حجیم نظیر برنج، گوشت، مرغ، نان و سیب زمینی بلافاصله بعد از افطار است. مصرف میوه و سبزیجاتی از قبیل کاهو، کلم و هویج که حاوی مقادیر قابل توجهی آب است در وعده های سحر و افطار، آب مورد نیاز بدن را در طول مدت روزه داری تأمین می کند و همچنین به شادابی پوست در این ماه مبارک کمک میکند. علاوه بر سردرد، ما درباره ی نفخ شکم و یبوست در ماه رمضان و رفع آنها نیز قبلا صحبت کردیم که میتوانیم درباره ی آن اطلاعات خود را کامل کنید.

به امید فردایی روشن

منابع: زندگی سالم

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *