تلگرام چیست؟

تلگرام چیست؟ / ویکی ووک

تلگرام یکی از نرم افزار های پیام رسان است که کاربران آن می‌توانند پیام‌ها، تصاویر، ویدئوها و اسناد (انواع پرونده‌ها پشتیبانی می‌شود) خودویرانگر و رمزنگاری‌شده تبادل کنند. در این مطلب میخواهیم بیشتر با این نرم افزار آشنا شویم.

آشنایی با پیام رسان تلگرام

این نرم افزار یک اپلیکیشن پیام رسان است که تمرکزش را روی سرعت انتقال پیام و امنیت گذاشته است. این برنامه بسیار ساده و استفاده از آن رایگان است. با تلگرام می‌توانید عکس، ویدئو، متن و هر نوع فایلی را ارسال کنید. این برنامه به شما اجازه می‌دهد تا گروه‌هاییرا نفر ایجاد کنید و یا حتی امکانات گروه را افزایش دهید و تبدیل به سوپر گروه کنید آنها را و همچنین شما می‌توانید شماره تلفن خود را بنویسید یا افراد را با نام کاربری جست‌وجو کنید. به عبارت دیگر تلگرام ترکیبی از پیام‌ کوتاه و ای‌میل است. این نرم افزار ساده را می‌توان در تلفن‌های همراه هوشمند، تبلت‌ها، ویندوز، ویندوزفون و لینوکس استفاده کرد. همچنین می‌توان به طور همزمان از تلگرام روی چندین وسیله بهره جست و تنها به یک شماره تلفن منحصربه‌فرد در تمام آنها به کار برد.

 

تلگرام چیست؟ / ویکی ووک

 

معماری پیام رسان تلگرام

پروتکل تازه‌ساخت MTProto توسط نیکلای دورف بر مبنای رمزنگاری ای‌ئی‌اس ۲۵۶ بیتی متقارن، رمزنگاری آراس‌ای ۲۰۴۸ و پروتکل تبادل کلید دیفی-هلمن است.


شاید دوست داشته باشید

دژنراسیون ماکولادژنراسیون ماکولا چیست؟

دژنراسیون ماکولا یا تباهی لکه زرد یا AMD ( age-related macular degeneration ) یکی از شایع­ترین علت کوری در جهان می­باشد که افراد…

 

 


امکانات تلگرام

این پیام رسان نسبت به هم نوعان خود امکانات بیشتری دارد و کاربر پسند تر است،؛ امکانات این پیام رسان عبارتنداز:

گروه

همانطور که در ابتدا نیز توضیح مختصری دادیم امکان ساخت گروه در این پیام رسان وجود دارد، . گروه‌های اولیه قابلیت ۲۰۰ عضو را داشتند ولی بعدها تلگرام با انتشار آپدیت‌های جدیدتر قابلیت ارتقای گروه عادی به سوپر گروه و افزایش اعضا را از ۲۰۰ به ۵۰۰ و سپس به ۵۰۰۰ نفر را در دسترس همگان قرار داد. البته در آخرین آپدیت مدیران گروه‌ها می‌توانند پیام سنجاق شده  را در بالای گروه‌ها قرار دهند که از آن به اطلاعیه نیز نام برده می‌شود و از دیگر موارد می‌توان به اضافه شدن قابلیت انتخاب شناسه برای گروه‌ها و ساخت گروه‌های عمومی اشاره کرد که قابلیت جستجوی گروه‌ها بر اساس شناسه را برای کاربران فراهم می‌کند

کانال

کانال امکان جدیدی است که در تلگرام اضافه شده‌است. کانال تلگرام مسیر یک طرفه‌ای است که فقط ادمین می‌تواند در آن پستهای دلخواه را برای اعضای کانال منتشر کند و سایر اعضا امکان اضافه کردن پست در آن را ندارند

ربات

یکی دیگر از امکانات این پیام رسان ربات ها هستند که در ژوئن ۲۰۱۵، تلگرام اجازه ساخت ربات را به کاربران ثالث نیز داد.

چت های محرمانه

پیام‌ها همچنان می‌توانند به صورت رمزنگاری دوسویه ارسال شوند. این پیام‌ها با سرویس پروتکل MTProto رمزگذاری می‌شوند.

تماس صوتی

در اواخر مارس ۲۰۱۷، تلگرام تماس صوتی خود را معرفی کرد. تماس‌ها بر مبنای شیوه رمزگذاری سرتاسر چت‌های محرمانه ساخته شده‌است.

 

تلگرام چیست؟ / ویکی ووک

 

امنیت تلگرام

واقعیت این است که موسسان این پیام رسان برنامه خود را ایمن‌تر از واتس‌اپ و لاین می‌دانند. آنان می‌گویند اگر از گفت‌وگوی خصوصی استفاده کنید، پیام شما در مبدأ و مقصد رمزگذاری می‌شود و به هیچ عنوان پیام‌ها در فضاهای ابری ذخیره نمی‌شوند و تنها در مبدأ و مقصد در دسترس خواهند بود بطوری که در نوامبر سال ۲۰۱۴ یک جایزه سیصد هزار دلاری برای یافتن باگ بر روی تلگرام اعلام شد. این مسابقه در فوریه ۲۰۱۵ بدون برنده خاتمه یافت.

به امید فردایی روشن 🙂

منابع: ویکی پدیا

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *