درباره بازی شطرنج چه میدانید؟

درباره بازی شطرنج چه میدانید؟ - ویکی ووک

با عرض سلام و احترام خدمت شما ویکی ووکی های عزیز. امیدوارم حالتون خوب باشه و سالم و سلامت باشید. در این پست میخوایم درباره بازی شطرنج صحبت کنیم. شما چقدر درباره این بازی میدونین؟ به نظرتون این بازی جذاب هست یا نه؟

درباره شطرنج

شطرنج ورزشی فکری که نیاز به تمرکز کافی دارد هست. این بازی دو نفره هست و از یک صفحه بازی ( صفحه شطرنجی مربع شکل 8 * 8 که یکی درمیان سیاه و سفید هست و جمعا 64 خانه دارد 32 خانه سفید و 32 خانه سیاه ) و چندین مهره در دو رنگ سفید و سیاه ( 16 مهره سفید که شامل: یک شاه، یک وزیر، دو فیل، دو اسب، دو رخ یا قلعه و 8 پیاده یا سرباز  / 16 مهره سیاه که شامل: یک شاه، یک وزیر، دو فیل، دو اسب، دو رخ یا قلعه و 8 پیاده یا سرباز ) تشکیل شده است.

شروع بازی همیشه با سفید است.

نکته ای که باید توجه داشته باشید این است که فردی در این بازی برنده میشود که از فکر و هوش خود استفاده کند و مهارت های لازم برای بازی را یاد گرفته باشد.

هدف این بازی کیش و مات کردن رقیب هست و زمانی این اتفاق میفتد که شاه راه فراری نداشته باشد و نتواند خودش را نجات بدهد.

درباره بازی شطرنج چه میدانید؟ - ویکی ووک

توضیحات مهره های بازی شطرنج

هر کدام از مهره ها حرکت خاص خود را دارند که در ادامه به توضیح هر کدام از آنها میپردازیم.

شاه: شاه مهره مهم در بازی شطرنج است که فقط میتواند یک خانه اما در هر جهتی که میخواهد حرکت کند (در صورتی که مهره ای از حریف او را تهدید نکند)

شاه در طول بازی توسط مهره های حریف زده نمیشود یا از بازی بیرون نمیرود اما میتوان او را تهدید کرد که به اصطلاح ” کیش ” میگویند.

شاه - ویکی ووک

وزیر: مهم ترین و قدرتمند ترین مهره در بازی شطرنج وزیر هست. وزیر میتواند همه جهت های مستقیم و ضربدری (با توجه به خانه ای که در آن قرار دارد) برود. وزیر مانند دیگر مهره های بازی قابل بیرون انداختن از بازی یا زدن هست.

وزیر - ویکی ووک

رخ یا قلعه: این مهره به سمت جلو، عقب، راست و چپ و هرچند خانه که بخواهد میتواند حرکت کند و توسط مهره های حریف قابل زدن هست.

رخ - ویکی ووک

فیل: این مهره حرکتی ضربدری و اریب دارد و هرچند خانه که بخواهد میتواند برود فقط نکته مهم این است که در ابتدای بازی یک فیل در خانه سیاه و یک فیل در خانه سفید قرار دارد تا انتهای بازی فیل سفید حرکت در خانه های سفید و فیل سیاه هم در خانه های سیاه به صورت ضربدری یا اریب حرکت را دارد.

فیل - ویکی ووک

اسب: حرکت این مهره در بازی شطرنج به صورت L هست و تنها مهره ای هست که میتواند از مهره های دیگر بگذرد.

اسب - ویکی ووک

سرباز یا پیاده: حرکت پیاده ها نسبت به بقیه مهره ها تفاوت دارد. در ابتدا که هنوز حرکتی را انجام نداده اند، میتوانند دو خانه به سمت جلو حرکت کنند اما بعد از اولین حرکت دیگر نمیتوانند دو خانه به سمت جلو بیایند و یک خانه یک خانه به سمت جلو حرکن میکنند.

پیاده ها مهره های حریف را اگر به صورت ضربدری در مقابلشان قرار بگیرد میتوانند بزنند.

سربازها را میتوانیم ارتقا دهیم و به مهره با ارزش تری تبدیل کنیم؛ هنگامی این اتفاق می افتد که به خانه آخر در جناح حریف برسد (سرباز سفید به خانه ردیف 8 و سرباز سیاه به ردیف 1 برسد) وقتی به این نقطه برسد میتوانیم مهره دیگری را به بازی بیاوریم که معمولا وزیر را به بازی می آورند چون ارزش بالاتری دارد.

درباره بازی شطرنج چه میدانید؟ - ویکی ووک

 


پاراگلایدینگ چیست؟ - ویکی ووک     پاراگلایدینگ چیست؟

ورزش های هوایی، طی چندین سال اخیر علاقمندان زیادی را بخورد جذب کرده است. کسانی که بر ترس خورد از ارتفاع، غلبه کردند و می تواند، حس پرواز کردن و بودن در ارتفاع را تجربه کنند. پاراگلایدینگ ورزشی، تفریحی و نشاط بخش است که … .

در صورت تمایل میتوانید پست ” پاراگلایدینگ ” را مطالعه نمایید.

 

 

 


 

در جدول زیر ارزش و حرف مربوط به هر کدام از مهره های بازی را مشاهده میکنید:

نام مهره ارزش مهره نماد مهره
شاه بی نهایت K
وزیر 9 Q
رخ 5 R
اسب 3 B
فیل 3 N
پیاده 1 P

درباره بازی شطرنج چه میدانید؟ - ویکی ووک

چند نکته

در بازی شطرنج مهره ها از روی هم رد نمیشوند؛ به عنوان مثال شما نمیتوانید هنگامی که جلوی وزیر یک مهره قرارد دارد از آن عبور کنید و به خانه های بعد از آن مهره بروید.

هیچگاه دو شاه نمیتوانند در خانه های نزدیک یا مجاور به هم قرار بگیرند.

هنگامی که سرباز یا پیاده به خانه آخر میرسد میتوانیم هر مهره ای که بخواهیم به بازی بیاوریم اینطور نیست که هر مهره ای که خارج شده باشد را فقط بتوانیم بیاوریم.

ارزش هر مهره با توجه به عملکرد و کارایی و تعداد خانه هایی که میتواند برود و همچنین میزان نفوذ و سرعت و خطری که برای حریف ایجاد میکند تعیین میشود.

با توجه به ارزش مهره ها سوارها به دو دسته سبک و سنگین تقسیم میشوند:

  • سوارهای سبک: اسب و فیل
  • سوارهای سنگین: وزیر و رخ

شاید برایتان سوال پیش بیاید که چرا برای شاه ارزش یا امتیازی در نظر نمیگیریم؟ که در جواب باید بگویم شاه مهم ترین مهره بازی شطرنج فقط باید کیش و مات شود و از بازی بیرون نمیرود.

ارزش های گفته شده نسبی هستند چون با توجه به شرایط مختلف در بازی ارزش مهره ها هم ممکن است تغییر یابد.

در پست بعد به توضیح اصطلاحات بازی شطرنج خواهیم پرداخت.

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *