دلایل ریزش گل های سیکلامن و برگ های آن

دلایل ریزش گل های سیکلامن و برگ های آن - ویکی ووک

ریزش گل های سیکلامن برای کسانی که این گل را در خانه و یا گلخانه خود پرورش می دهند و به آن علاقه دارند، نگران کننده و ناراحت کننده است، اما اینکه چه عواملی سبب ریزش برگ ها و یا گل های این گیاه می شود، موردی است که در این مطلب و در ادامه با آن خواهیم پرداخت.

البته ما نخواهیم توانست تمامی مواردی که سبب خرابی این گیاه می شود را عنوان کنیم، زیرا که برخی از عوامل مخصوص گیاه شماست و باید موردی، بررسی شده و به آن پرداخته شود، ولی آنچه که اغلب موجب از بین رفتن برگ ها، ساقه ها و یا گل های این گیاه می شوند را با هم مرور خواهیم کرد.

دوستان عزیز، امیدواریم که این مطالب برای شما مفید بوده باشد و حداکثر استفاده را از آن ببرید و گل های سیکلامن شما همیشه شاداب و با طراوت باشند.

دلایل ریزش گل های سیکلامن و برگ های آن - ویکی ووک

برخی از علل ریزش گل های سیکلامن

در مطالب گذشته شرایط نگهداری گیاه سیکلامن را برای تان شرح داده ایم و اینکه این گیاه به نور متوسط و غیر مستقیم خورشید و دمای تقریباً خنک نیاز دارد و نور خیلی کم، سبب زرد شدن برگ های گیاه و ریزش گل ها شده و نور شدید هم باعث آفتاب سوختگی گل ها و برگ ها خواهد شد.

مکان نامناسب

بهتر است گلدان را در پشت یک پرده توری و در فاصله تقریبی نیم متری از پنجره های جنوبی قرار دهید و سعی کنید دمای مناسب برای آن را که باید 18 تا 16  درجه سانتی گراد است را برای این گیاه ایجاد کنید.

دمای نامناسب

چون دمای خیلی زیاد و یا خیلی کم، موجب آسیب رسیدن و خرابی گیاه خواهد شد و به خاطر داشته باشید که با بالا رفتن دما، گیاه سیکلامن زودتر به خواب رفته و همزمان با خواب گیاه گل دهی در آن متوقف شده و برگ های آن هم کوچک مانده و دیگر رشد نخواهند کرد.

نبود تهویه هوا

همچنین تهویه مناسب هوا را هم فراموش نکنید، که خود از دلایل رشد مناسب گیاه است، پس ابتدا باید شرایط مناسب را برای رشد گیاه فراهم کنید و سپس به عوامل دیگر مانع رشد، بپردازید.

دلایل ریزش گل های سیکلامن و برگ های آن - ویکی ووک

تغییر شرایط و محیط

شاید مهمترین مطلبی که به نظر می رسد باید به آن اشاره داشته باشیم این است که وقتی شما گلی را از یک گل فروشی و یا از یک گلخانه تهیه می کنید و به خانه می آورید، در روزهای آینده برخی از گل ها و برگ های ان زرد و پژمرده شده و خواهند ریخت و این خیلی طبیعی است که در این مواقع، ریزش گل های سیکلامن اتفاق خواهد افتاد.

زیرا که شما این گلدان را از محیط گرم و مرطوب و شرایط مناسبی که در گلخانه داشته است به محیط منزل خود که عموماً یک محیط خشک و معتدلی است و به هر صورت شرایط گلخانه را ندارد، منتقل کرده و انتظار دارید که گل شما به همان شادابی بماند!

پس یکی از دلایل مهم این مسئله، جابجایی و تغییر محیط و حال و هوای جدیدی است که برای گلدان شما ایجاد شده است و باید صبر کنید تا گل شما با شرایط جدید خو گرفته و اگر گل ها و یا برگ های زرد و پژمرده ای وجود دارد، بریزد و گل ها و برگ های تازه ای به جای آن بروید.

کم آبی

مشکل دیگر در کم آبی این گیاه است که سبب زرد شدن برگ های آن خواهد شد، این گیاه به آب بیشتری جهت آبیاری نیاز دارد و محیط گیاه نباید خشک باشد، پس نگذارید که روی خاک کاملاً خشک شود و آن را به موقع آبیاری کنید.

گاهی اوقات هم می بینید که گیاه شما خشک نیست ولی پژمرده شده و طراوت اولیه خود را ندارد، در این صورت باید به دنبال یکی از این علائم بگردید و بعد از شناسایی برای رفع آن اقدام کنید:

خشکی زیاد گیاه، دمای بالای محیط، نور کم و جای نامناسب قرارگیری گلدان، بودن مقادیر زیاد نمک در خاک گلدان و یا بیماری هایی خاصی که گل سیکلامن شما به ان مبتلا شده است.

Cyclamen flower - wikiwook

مجموعه عوامل

عامل دیگر در ریزش گل های سیکلامن مخصوصاً گل های تازه جوانه زده می تواند، دمای بالا، آب کم، نور کم و دادن کود بیش از اندازه به گیاه باشد و حتی کوچک بودن گل های گیاه، اگر از نوع و مدل آن نباشد به همین عوامل گفته شده بستگی خواهد داشت.

خاک نامناسب

عامل دیگر زرد شدن برگ ها و ریزش گل های این گیاه، ناشی از کمبود مواد غذایی و PH بالای خاک است، لذا خاک این گیاه باید ترکیبی از پیت ماس، کوکوپیت، پرلیت و یا ترکیبی از ماسه و خاک برگ باشد و کلاً باید خاک سبکی را برای این گیاه در نظر بگیرید که آب بتواند به راحتی در آن نفوذ کند و زهکشی مناسبی هم داشته باشد.

کود دهی نادرست

اگر برگ های گل شما ریز هستند و یا رنگ پریده بنظر می رسند و یا گل های آن بدرستی شکل نگرفته اند، نشانه کمبود مواد غذای خاک است و لازم است تا کود مناسبی برای آن تهیه کنید.

برای کود دهی این گیاه زیبا می توانید ماهی یک بار از کود های مخصوص گیاهان زینتی، ولی با غلظت کمتر استفاده کنید، چون کود دهی بیش از اندازه و یا غلیظ، موجب رشد فراوان برگ ها و عدم گل دهی گیاه خواهد شد و یا اینکه منجر به ریزش گل های سیکلامن می شود.

دلایل ریزش گل های سیکلامن و برگ های آن - ویکی ووک

فصل خواب گیاه سیکلامن

از نکات مهم، این است که فصل خواب این گیاه را نباید فراموش کنید و باید آن را بخاطر بسپارید، می دانید که تمام انواع گل های سیکلامن یک دوره خواب و یا استراحت دارند، برگ این گیاه در فصل پاییز جوانه می زند و در فصل بهار و زمستان فعال شده و در نهایت رشد، قرار می گیرد و در تابستان به خواب فرو می رود!.

در طی زمان استراحت گیاه بهتر است که گلدان را که حاوی غده سیکلامن است، در جایی نسبتاً تاریک و خنک قرار دهید، چون دوران خواب بین 2 تا3 ماه طول می کشد و دمایی بین 6 تا 10 درجه سانتی گراد برای آن عالی خواهد بود.

طی این زمان نباید به گیاه آب دهید، اما نباید بگذارید با خشک شدن و سفت شدن زیاد خاک، غده های گل از بی آبی کاملاً پژمرده و چروکیده شوند، با فرا رسیدن پاییز و اتمام دوران استراحت و خواب، باید گلدان را به مکانی با نور بیشتر منتقل کنید و گیاه را آبیاری کنید تا برای رشد مجدد آماده شود.

به هر حال آنچه که مهم است، این است که تمامی موارد گفته شده را بررسی کرده و گیاه را در شرایط مطلوبی به سبب رشد بهتر، نگهداری کنید و اگر باز هم با ریزش گل های سیکلامن مواجه شدید، آن را به یک کارشناس خبره نشان دهید تا علت اصلی را کشف کرده و راه حل مناسب را به شما ارائه دهد.

 

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *