بیوگرافی زلاتان ابراهیموویچ

بیوگرافی زلاتان ابراهیموویچ / ویکی ووک

زلاتان ابراهیموویچ فوق ستاره ی دنیای فوتبال و اهل کشور سوئد که هم اکنون در باشگاه لس‌آنجلس گلکسی آمریکا توپ می زند در 3 اکتبر سال 1981 در شهر مالمو سوئد متولد شد. این ستاره ی مطرح سوئدی که در باشگاه های بزرگی در طول دوران ورزشی خود بازی کرده است با کوله باری از افتخار دیگر با پایان فوتبال خود نزدیک می شود که در ادامه به زندگی نامه زلاتان ابراهیموویچ و افتخارات دوران ورزشی اش می پردازیم.

زلاتان ابراهیموویچ در دوران کودکی

زلاتان از پدر مادری مهاجر در کشور سوئد به دنیا آمد. سفیک ابراهیموویچ بوسنیایی در سال 1977 به سوئد مهاجرت کرد و در سوئد با دختری کروات به نام یورکا گراویچ ازدواج کرد و حاصل این ازدواج سه دختر و سه پسر بود. زلاتان به همراه خانواده خود در شهر روسنگورد زندگی می کردند و از 6 سالگی فوتبال بازی کردن را آغاز کرد. در کودکی آنقدر درخشان فوتبال بازی می کرد که در یک بازی بعداز ورود به زمین، تیمش را که با چهار گل عقب افتاده بود در نیمه دوم با هشت گل زده برنده بازی کرد.

بیوگرافی زلاتان ابراهیموویچ / ویکی ووک

زلاتان در کودکی به خاطر قد بلندش خیلی به ورزش بسکتبال هم علاقه نشان می داد اما بازی های فوتبال جام ملت های اروپا سال 1996 و بازیکنانی نظیر الن شیرر و پاتریک کلایورت نظرش را دوباره به فوتبال عوض کرد و در سن 15 سالگی وارد باشگاه بزرگ سوئد یعنی مالمو شد. استعداد و سخت کوشی این بازیکن نوجوان و همچنین اصلت بوسنیایی آن باعث شد که در تیم ملی نوجوانان و جوانان بوسنی بازی کند و ملی پوش شود.

زلاتان ابراهیموویچ در باشگاه آژاکس

بعداز آنکه در سال 1999 مربی تیم آرسنال انگلیس به صورت جدی شرایط جذب زلاتان را پیگیری می کرد این بازیکن آینده دار و درخشان سرانجام در سال 2001 با رقمی در حدود 9 میلیون یورو به آژاکس آمستردام هلند پیوست. مربی وقت آژاکس رونالد کومان معروف بود که فلسفه اش بازی گرفتن از بازیکنان جوان و باانگیزه است. زلاتان زیر نظر این مربی بسیار باطراوت ظاهر شد و در فوتبال وی رشد و پیشرفت محسوسی نیز احساس می شد که در پایان همان فصل با این تیم به عنوان قهرمانی رسید.

معروفیت و خاصی این بازیکن از مصاحبه های داغش آغاز شد و به زمین فوتبال کشیده شد و زمانی که زلاتان آخرین فصل حضور خودش را در آزاکس تجربه می کرد در جریان بازی مقابل ناک بردا یک گل انفرادی بی نظیر را در سال 2004 به ثمر رساند که بهترین گل سال نیز انتخاب شد. سرانجام این بازیکن با 74 بازی و 35 گل زده تیم آژاکس را به مقصدی بزرگ تر ترک کرد. افتخارات این بازیکن با آژاکس به شرح زیر می باشد:

  • 3 عنوان لیگ اردویسه هلند
  • 1 قهرمانی جام حذفی
  • 1 جام یوهان کرایوف

بیوگرافی زلاتان ابراهیموویچ / ویکی ووک

زلاتان ابراهیموویچ در باشگاه یوونتوس

بازیکن پخته تر شده با شم گلزنی بالا در سال 31 اگوست 2004 با مبلغ 16 میلیون یورو به تیم یوونتوس ایتالیا پیوست و لباس سفید و سیاه بیانکوری را بر تن کرد. با مصدومیت ستاره ی وقت یوونتوس یعنی داوید ترزگه به ترکیب اصلی بیانکونری راه یافت و در اولین فصل حضورش موفق به زدن 16 گل شد. زلاتان بعداز رسوایی فوتبال ایتالیا معروف به کالچو پولی که منجر به کسر امتیاز، گرفته شدن 2 قهرمانی آخر و سقوط تیم یوونتوس به سری ب شد، در مجموع با 70 بازی و به ثمر رساند 23 گل از این تیم جدا شد.

زلاتان ابراهیموویچ در باشگاه اینتر میلان

ماجراجویی زلاتان ابراهیموویچ در سری آ ادامه داشت و این بازیکن با قراردادی به ارزش 24.8 میلیون یورو به آبی ها میلانی یعنی اینتر پیوست. فصل اول این بازیکن به مانند فصل های اول تیم های قبلی درخشان بود و با 15 گل عنوان بهترین گلزن تیم اینتر شناخته شد و بعداز 17 سال توانستند عنوان قهرمانی سری آ ایتالیا را کسب کنند. در فصل 2008-2009 ابراهیموویچ شروعی بسیار دلچسب داشت و مقابل بولونیا بهترین گل سال را به پاشنه پا به ثمر رساند. و در پایان همان سال با 25 گل آقای گل لیگ ایتالیا را به دست آورد. زلاتان در اینتر میلان با 88 بازی توانست 57 گل را به ثمر برساند و افتخارات زیر را به دست بیاورد.

  • 3 قهرمانی سری آ ایتالیا
  • 2 سوپر جام ایتالیا

زلاتان ابراهیموویچ در باشگاه بارسلونا

بیوگرافی زلاتان ابراهیموویچ / ویکی ووک

 زلاتان ابراهیموویچ در روزهای اوج بارسلونا هدف بزرگتری را در سر می پروراند و با توافق دو تیم اینتر و بارسلونا اسپانیا برای انتقال ابراهیموویچ به بارسلونا در ازای انتقال ساموئل اتوئو به اینتر میلان به همراه مقداری پول صورت پذیرفت. زلاتان در بارسلونا درخشش سابق را نداشت و تحت سایه ی لیونل مسی قرار گرفته بود اما طی دو فصلی که در بارسلونا حضور داشت در الکلاسیکو تک گل پیروزی بخش مقابل رئال مادرید را به ثمر رساند. زلاتان با لباس آبی آناری 29 بازی کرد و توانست در این مدت 14 گل را به ثمر برساند و افتخارات زیر را کسب کند:

  • 1 عنوان لالیگا اسپانیا
  • 2 عنوان سوپر اروپا جام
  • 1 سوپر جام اسپانیا
  • 1 عنوان جام باشگاه های فوتبال جهان

زلاتان ابراهیموویچ در باشگاه آث میلان

بیوگرافی زلاتان ابراهیموویچ / ویکی ووک

بعداز روزهای کم فروغ در بارسلونا زلاتان تصمیم گرفت به سری آ ایتالیا بازگردد و این بار برای تیم قرمز پوش میلانی یعنی آث میلان توپ بزند و جزو بازیکنانی قرار بگیرد که لباس هر سه باشگاه بزرگ ایتالیا را بر تن کرده باشد. ابراهیموویچ در سال 2010 بصورت قرضی به میلان پیوست و در اولین فصل حضورش در این تیم با 14 گل بهترین گلزن تیمش لقب گرفت و توانست عنوان قهرمانی لیگ را هم به دست بیاورد. سال بعد میلان این بازیکن را با 24 میلیون یورو از بارسلونا خریداری کرد و زلاتان در فصل دوم خود خیره کننده ظاهر شد و در ابتدا فصل را با قهرمانی در سوپرجام ایتالیا آغاز کرد و در ادامه فصل 32 بازی 28 گل به ثمر رساند.

زلاتان ابراهیموویچ در باشگاه پاریس سن ژرمن

زلاتان ابراهیموویچ که حال بسیار پخته تر و شناخته تر شده بود بعداز دو فصل موفقیت آمیز در آث میلان سرانجام در سال 2012 به ازای دریافت سالیانه 15 میلیون یورو به تیم پاریس سن ژرمن فرانسه پیوست. این بازیکن ارزشمند با تیم پاریسی هر افتخار ممکنی در لیگ فرانسه را کسب کرد و در طی حضور چهار فصل در این تیم با گل های بی نظیر و حرکات اکروباتیک، خود را در این تیم جاودانه کرد و طی 122 بازی 113 گل را به ثمر رساند و 11 جام مختلف را با این تیم کسب کرد. افتخارات این بازیکن با تیم پی اس جی به شرح زیر است:

  • 4 عنوان قهرمانی لیگ فرانسه
  • دو قهرمانی جام حذفی
  • 3 عنوان قهرمانی جام لیگ فرانسه
  • 3 قهرمانی در سوپر جام فرانسه

زلاتان ابراهیموویچ در باشگاه منچستر یونایتد

بیوگرافی زلاتان ابراهیموویچ / ویکی ووک

بعداز حضور فوق العاده این بازیکن در کشور پاریس و جابجایی رکوردهای زیادی در تیم پاریس سن ژرمن بصورت بازیکن آزاد به تیم منچستر یونایتد انگلیس پیوست تا دوباره زیر نظر ژوزه مورینیویی بازی کند که خاطرات خوبی در اینتر میلان داشتند. زلاتان در یونایتد هم بازیکنی ارزشمند بود و در طی یک فصل و نیم حضور در این تیم 33 بازی انجام داد و 17 گل نیز به ثمر رساند. همراه این تیم بزرگ هم به افتخارات زیر رسید:

  • 1 قهرمانی در جام اتحادیه
  • 1 قهرمانی در لیگ اروپا
  • 1 قهرمانی در جام خیریه

منبع: ویکی پدیا

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *