ورزش ایزوتونیک چیست و چگونه انجام میشود؟

ورزش ایزوتونیک چیست؟ ویکی ووک

در بخش قبلی از ورزش ایزومتریک صحبت کردیم که بدون نیاز به زدن وزنه های سخت و انجام حرکات ورزشی طاقت فرسا، به راحتی در منزل قابل انجام است. در این بخش میخواهیم یعنی ورزش ایزوتونیک بپردازیم که یکی دیگر از ورزش های جذابی است که بدون انجام هیچ گونه فعالیت خاص و سختی، و در محدودترین مکان ها قابلیت اجرا دارد.

ورزش ایزوتونیک یا انقباض ایزوتونیک تمریناتی را در بردارد که بر اساس انتقباض ماهیچه های بدن انسان است و موجب افزایش توان و قدرت تارهای ماهیچه می گردد.

به چه حرکاتی ورزش ایزوتونیک می گویند؟

 

ورزش ایزوتونیک چیست؟ ویکی ووک

 

ورزش ایزوتونیک برخلاف ایزومتریک، برای تقویت عضلات بدن، با تغییرات طولی عضلات همراه است و ماهیچه ها را در دامنه حرکتی خود به حرکت در می آورد.

این ورزش روی تقویت عضلات از طریق انقباض عضله های بدن تمرکز دارد.

بدین شکل که با انقباض ایزوتونیک، نیرو ثابت و سرعت متغییر می باشد که این موجب افزایش آمادگی جسمانی بالا در مردان، زنان و کودکان و در همه ی سنین می شود.

ورزشکاران در این ورزش، علاوه بر تمرینات بدون وزنه و انجام حرکات خانگی، می توانند تمرینات با وزنه هم در باشگاه انجام بدهند.

 ورزش ایزوتونیک چه فوایدی دارد؟

با تمرینات ورزش ایزوتونیک علاوه بر تقویت ماهیچه های ضعیف و آسیب دیده به شکل کاملا ساده و راحت و بدون نیاز به استفاده کردن از وسایل ورزشی خاص، می توانید برای حجم دادن به عضلات و تغییرات طولی ماهیچه های خود نیز برنامه ریزی کنید و به تناسب اندام دلخواه خود برسید.

همچنین یکی از مزایای این ورزش مانند ورزش ایزومتریک به دلیل تکرار نسبتا زیاد در حرکات ورزشی با شدت پایین، برای افرادی است که از بیماری های مفصلی، کشیدگی ها و پارگی های عضلانی رنج می برند و برای آنان بسیار مفید خواهد بود.

 

ورزش ایزوتونیک چیست؟ ویکی ووک

 

تمرینات ورزش ایزوتونیک چگونه است؟

همانطور که قبلا اشاره شد تمرینات ورزش ایزوتونیک به دو صورت خانگی (بدون وزنه) و باشگاهی (با وزنه) انجام می گیرد.

به عقیده بسیاری از پزشکان و فیزوتراپیست ها قبل از شروع تمرینات ایزوتونیک باشگاهی، ورزشکارانی که به تازگی می خواند اقدام به تقویت عضلات و ماهیچه های خود بکنند، باید از تمرینات ورزشی خانگی ایزوتونیک یا تمرینات کالیستنیک (کلیستنیکس) برای دوره ای ۳ ماهه شروع کنند و در ادامه تمرینات با وزنه ی خود را در باشگاه زیر نظر مربی مجرب ادامه دهند.

اما بعضی از تمرینات ایزوتونیک بدون وزنه به شرح زیر می باشند که به راحتی در خانه قابلیت اجرا دارند و به تمرینات کالیستنیک مشهور هستند که در بخشی جداگانه به معرفی این تمرینات خواهیم پرداخت:

  • شنا
  • بارفیکس
  • پارالل به کمک صندلی ها
  • اسکوات با کمک آجر زیر پاشنه پا
  • دراز نشست
  • شکم کرانچ
  • پهلو چرخشی به کمک چوب یا میله

منبع: ویکی پدیا

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *