تنیس چیست؟

تنیس چیست؟ / ویکی ووک

در ادامه ورزش های توپ و راکتی جذاب، در این بخش به یکی از محبوب ترین ورزش های راکتی یعنی تنیس می پردازیم. تنیس ورزشی دونفره یا چهار نفره است که با راکتی از صفحه ی شبکه ای توری مانند انجام می شود و در قدیم ورزش شاهان و متمولان و اشراف زادگان بوده و نحوه ی امتیاز دهی خاصی دارد. در بخش های قبلی با ورزش های راکتی سافت بال و چوگان آشنا شدیم و در ادامه این بخش به قوانین و نحوه ی بازی تنیس می پردازیم.

تاریخچه ی ورزش تنیس

بریتانیا اول مکانی بود که تنیس در آن پدیدار شد و هاری جم در لمینگتن انگلستان آن را بیشتر به اشرف زادگان معرفی کرد و در ادامه به تمامی کشورهای انگلستان راه یافت و علاقه مندان زیادی را در آن زمان به خودش جذب کرد. اما به عبارتی دیگر این ورزش در اواخر قرن 12 و اوایل 13 در کشور فرانسه ابداع شده که در آن زمان زیاد جدی گرفته نشده. با این حال سال 1872 بصورت جدی این ورزش از بریتانیا به همگان معرفی شد. اولین مسابقه رسمی که با قوانین و مقررات خاص وضع شده، انجام شد مسابقات ویمبلدون 1877 در باشگاه تنیس و کروکت انگلند بود و امروزه این مسابقات ویمبلدون یکی از بزرگترین گرند اسلم های پرطرفدارترین ورزش راکتی جهان است. همچنین در ادامه مسابقات یو اس اوپن سال 1881، دیوس کاپ در 1899 و اوپن فرانسه در سال 1918 برگزار شدند.

 

تنیس چیست؟ / ویکی ووک

 

نحوه امتیازگیری در تنیس

تنیس یا ورزش شاهان، جزو ورزش های سخت و پرتحرک محسوب می شود که بصورت دو نفره (تکی) یا چهارنفره (دوبل یا تیمی) بازی می شود. هر بازیکن باراکتی که در دست دارد باید توپی که از جنس نمد یا لاستیکی را به زمین حریف بزند تا جایی که یا دوبار به زمین حریف برخورد کند یا جوری زده شود که بعداز برخورد یکباره توپ به زمین، حریف قادر به گرفتن آن نباشد تا امیتاز را به دست بیاورد.

 

تنیس چیست؟ / ویکی ووک

 

تنیس در زمین های مختلفی مانند رس یا خاکی، چمن، سخت و موکت یا فرش انجام می شود که البته ابعاد زمین ها برابر و به صورت زیر هستند:

  • محوطه هر بازیکن 11.89 متر طول و 10.97 متر عرض دارد.
  • منطقه ایی که سرویس زننده در زمین باید بزند، محوطه ایی است به طول 6.40 متر و عرض 4.115 متر
  • دو طرف محوطه زمین هربازیکن، منطقه ایی برای اوت به عرض 1.37 متر در نظر گرفته شده است

 

تنیس چیست؟ / ویکی ووک

 

امتیاز دهی در تنیس خاص است بصورتی که، در هر گیم که بصورت 15، 30 و 40 امتیاز گذاری شده است و بازیکنان، در مجموع 6 گیم بازی، یک ست را به اتمام می رسانند. هر مچ یا بازی تنیس هم حداکثر 5 و حداقل 2 ست شش گیمه را دربرمی گیرد و درپایان بازیکنی که ست های بیشتری گرفته باشد برنده نهایی اعلام می شود. در سطح حرفه ای و گرنداسلم های بزرگ مانند المپیک یا جام دیویس بازی های تنیس بصورت 5 سته برگزار می گردد.


شاید دوست داشته باشید

ریشه اکیناشیا و خواص آن / ویکی ووکریشه اکیناشیا و خواص آن

ریشه اکیناشیا ، از خانواده کاسنیان است این گیاه دارای خون را تصفیه میکند، ضد سرطان است و اگر هر روز دو قاشق مربا خوری از آن را بخورید برای…

 

 


قوانین ورزش تنیس

 

تنیس چیست؟ / ویکی ووک

 

  • در تنیس زمانی که دو بازیکن در امتیاز 40 در یک گیم برابر می شوند زمانی بازی به پایان می رسد که دو امتیاز بعدی را هم یک بازیکن بصورت متوالی بگیرد، یعنی باید اختلاف امتیاز 2 باشد
  • بازیکن در هنگام سرویس پشت خط محوطه خود می ایستد و ضربه را باید به محوطه سرویس حریف وارد کند که اگر سه بار در زدن ضربه صحیح امتیاز آن به حریف داده می شود.
  • رفتن توپ به خارج از محوطه حریف بدون برخورد توپ برای یکبار به زمین حریف اوت محسوب می شود
  • زدن توپ به محوطه های تعیین شده اوت هم امتیاز را به حریف می دهد.
  • بازیکنان پس از پایان هر گیم اقدام به تعویض زمین می کنند.

پیمان غیاثی نیانویسنده :

پیمان غیاثی نیا

درباره نویسنده : مجری ویکی اسپرت


 

 

منابع: ویکی پدیا

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *