اسکواش چیست؟

اسکواش چیست؟ / ویکی ووک

در ادامه ی معرفی ورزش های جذاب، به یکی دیگه از ورزش های پرجنب و جوش و هیجان انگیز، بنام اسکواش می پردازیم. اسکواش یکی دیگه از بازی های راکتی است که هم بصورت انفرادی و تیمی قابلیت بازی کردن دارد. یکی از قدیمی ترین ورزش های راکتی جهان، فاکتورهای زیادی از جمله آمادگی جسمانی فوق العاده، قدرت و سرعت عمل بسیاری را در انجام این بازی می طلبد. در بخش های قبلی از ورزش های مفرح واترپلو و باسابال گفتیم، اما در ادامه این بخش با تاریخچه و قوانین اسکواش آشنا خواهیم شد.

تاریخچه ی اسکواش

در اواخر قرن 16، استفاده از ورزش های راکتی با تنیس شروع شد. اسکواش در مدرسه ی هارو در حدود سال 1830 در انگلستان بازی شد که مانند تنیس، برای انجام آن از راکت و توپی فشرده شده از دو لایه ی لاستیک و توخالی استفاده می شد، ولی عمده تفاوت این ورزش با تنیس اینجا بود که بجای آنکه توپ را از روی توری عبور دهند، بازیکنان آن توپ را به دیوار می کوبیدند و سعی در مهار توپ داشتند.

 

اسکواش چیست؟ / ویکی ووک

 

اولین زمین بازی ساخته شده برای بچه های مدرسه هارو بسیار خطرناک بود، چراکه در کنار لوله های آب، برجستگی های و لبه های خطرناکی قرار داشت که مسئولین خیلی زود بفکر ساخت یک زمینی دیگر در خارج از آن منطقه افتادند. در قرن نوزدهم اسکواش، بین المللی شد و در کشورهای دیگر گسترش یافت. قوانین بازی و همچنین ابعاد زمین توسط ابداع کننده این ورزش یعنی انگلستان نوشته و تدوین شد تا به شکل امروزی درآمد.

اسکواش چیست؟ / ویکی ووک

قوانین اسکواش

همانطور که در بالا گفته شد، اسکواش در دو نوع انفرادی و دوبل بازی می شود. در انفرادی دو نفر در کورت یا زمین بازی حضور دارند و در دوبل، از هر تیم دو نفر در اتاقکی شیشه ایی که هرچهار طرف آن بسته است و جزو محدوده ی بازی محسوب می شود، به رقابت می پردازند. ابعاد کورت یا زمین اسکواش به شرح زیر است:

  • زمین بازی مستطیلی است به طول 9.75 و عرض 6.40 متر که ارتفاع آن به 4.57 متر می رسد.
  • دیوار روبرو یا جلویی سه خط دارد که محدوده سرویس و خط های اوت در آن مشخص شده است.
  • ارتفاع دیوار شیشه ایی عقبی 2.13 متر می باشد.
  • کف زمین یک خط، منطقه ی دوبازیکن را جدا کرده و دو جایگاه سرویس زدن برای بازیکنان تعبیه شده است.
  • جنس کف زمین هم از پارکت چوبی خط کشی شده است.

شاید دوست داشته باشید

تویسرکان کجاست؟ / ویکی ووکتویسرکان کجاست؟

تویسرکان سرزمینی میان دره های سرسبز و با صفا و چشمه های جوشان و هوایی دلپذیر واقع در …

 


 

اسکواش چیست؟ / ویکی ووک

 

قبل از بازی، گرم کردن توپ و همچنین بدن از ضروریات است. برای شروع بازی، بازیکنی که سرویس می زند باید حتما یکی از پاهایش داخل باکس خودش قرار داشته باشد و به توپ در محدوده ی سرویس در دیوار روبرو ضربه بزند. هدف در این بازی، سخت کردن ضربه ی بعدی حریف است. هر بازیکنی که در یک ست به امتیاز 11 برسد برنده آن ست خواهد بود، اما بشرطی که اختلاف امتیاز آن با حریف بمانند والیبال 2 امتیاز باشد.

برخی دیگر از قواعد و قوانین بازی اسکواش به شرح زیر است:

  • بازی 3 یا 5 گیم انجام می گیرد و برنده نهایی بازیکنی است که 3 گیم از 5 گیم و یا 2 گیم از 3 گیم را پیروز شود.
  • اگر بازیکنی ضربه ایی را از دست بدهد، سرویس به حرف واگذار می گردد و اگر بازهم تکرار شود، یک امتیاز به حریف به ثبت می رسد.
  • زدن ضربه به محدوده ی معروف به تین و خط های معین شده بعنوان اوت خطا محسوب می شود.
  • مانع شدن از ضربه ی حریف خطا محسوب می شود.
  • توپ های اسکواش با خال های رنگی مختلف مانند آبی، زرد، قرمز، سبز، سفید و دو خال زرد (توپ مسابقات حرفه ایی است) برای سطوح مختلف بکار می رود.

 

 


پیمان غیاثی نیانویسنده :

پیمان غیاثی نیا

درباره نویسنده : مجری ویکی اسپرت

 


منابع: ویکی پدیا

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *