چگونه از سرخس نگهداری کنیم؟

چگونه از سرخس نگهداری کنیم؟ / ویکی ووک

در پست قبلی با گیاه یوکا آشنا شدیم در این پست سعی خواهیم کرد در مورد نحوه نگهداری گیاه سرخس مطالبی را با شما در میان بگذاریم. سرخس گیاهی همیشه سبز و بومی مناطق استوایی است. با ما باشید تا نکاتی را در مورد نگهداری این گیاه با هم مرور کنیم .

نیازهای سرخس

سرخس با نام علمی Nephrolepis exaltata ،  گیاهی برگی است که ارتفاع آن گاهی تا دو متر هم می رسد . از این گیاه می توان در سبد های آویز و یا در گلدان و جعبه های کاشت استفاده کرد .

 

چگونه از سرخس نگهداری کنیم؟ / ویکی ووک

 

برای این که از وجود این گیاه بهره ببرید لازم است نکات زیر را رعایت کنید

  • خاک – سرخس نیاز به خاکی با مواد آلی فراوان دارد می توانید از مخلوط خاکبرگ و خاک جنگلی استفاده کنید .
  • نور – گلدان سرخس را در نقاط سایه و روشن آپارتمان قرار دهید چون این گیاه از آفتاب شدید آسیب می بیند .
  • آبیاری – سرخس گیاهی است که نیاز متوسط و رو به بالا به آب دارد . بنابراین بهتر است تا خشک شدن سطح خاک گلدان صبر کنید و مجددا به آن آب بدهید . در زمستان هفته ای یک بار و در تابستان هر هفته دو بارگلدان را آبیاری کنید .
  • تمیز کردن برگ ها – برای تمیز کردن از اسپری آب استفاده کنید . از به کار بردن مواد شیمیایی تمیز کننده بپرهیزید .
  • دما – سرخس گیاهی است که با دمای معمول آپارتمان سازگاری دارد .این گیاه را درتابستان در 25 درجه نگهداری کنید . در زمستان نیز نباید دمای اتاق از 15 درجه کمتر شود.
  • رطوبت – محیط اطراف این گیاه را در تابستان هفته ای یک بار مه پاشی کنید. همچنین می توانید زیر گلدانی را پرآب کنید . البته به یادداشته باشید گلدان زهکش کافی داشته باشد و زیر گلدانی را با سنگریزه پر کنید .
  • تغذیه – در بهار و تابستان از کودهای مخصوص رشد به مقدار یک گرم در لیتر استفاده کنید . می توانید به صورت هفته ای گلدان را با این محلول آبیاری کنید.

شاید دوست داشته باشید

موی سر چگونه از موی سر خود مراقبت کنیم؟

شست‌وشوی روزانه موها باعث تمیز شدن ظاهری آن‌ها می‌شود اما همین شستشو باعث تحریک…

 


تکثیر سرخس

  می توانید از دو روش زیر استفاده کنید:

  • ساقه رونده – در بهار ساقه های رونده ریشه زا را در خاک فرو برید . پس از مدتی این ساقه ها درون خاک ریشه می دهند . می توانید گیاه جدید را جدا کرده و دریک گلدان بکارید .
  • هاگ – در سطح زیرین برگ های سرخس هاگ تولید می شود . یک صفحه کاغذ سفید رنگ بردارید و زیر برگ بگیرید . برگ ها را تکان دهید تا هاگ ها روی آن بریزند . هاگ های بدست آمده را در سینی مخصوص کاشت بذر بریزید و روی آن پلاستیک بکشید و در دمای 21 درجه نگهداری کنید . سرخس های کوچک را در یک گلدان جدید بکارید .

منابع : houseplantsexpert


مسعود ناصرینویسنده :

مسعود ناصری

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *