ویروس زیکا چیست؟

ویروس زیکا چیست؟ / ویکی ووک

زیکا ، بیماری است که از پشه به انسان منتقل می‌شود. ابتلا به این ویروس بیشتر در نقاطی از آفریقا و آسیای جنوب شرقی دیده‌شده است. این بیماری بعلت ارتباط مستقیم آن با بیماری میکروسفالی موجبات نگرانی جهانی را فراهم آورده است. ما در مطالب قبل بیماری لایم را که از کنه به انسان منتقل می‌شد را بررسی کردیم در این مطلب می‌خواهیم یکی از بیماری‌های خطرناک را بررسی کنیم.

زیکا چیست و اولین بار در کجا دیده شد؟

همانطور که گفتیم زیکا ویروسی است که بوسیله ی گزش پشه ای موسوم به «آیدس آیگیپتی» (حشره مصری) منتقل می‌شود این پشه ناقل بیماری های دیگری همچون تب زرد، تب دنگی است. ویروس زیکا اولین بار در قاره آفریقا در سال 1947 در بدن یک میمون در حوالی جنگل زیکا (Zika) شناسایی شد. اولین شیوع ثبت شده در بین مردم در سال ۲۰۰۷ در ایالات فدرال میکرونزی رخ داده است. تا ژانویه ۲۰۱۶، این بیماری در بیست منطقه از قاره آمریکا دید شده است، همچنین گزارش‌هایی از این بیماری در آفریقا، آسیا و اقیانوسیه نیز دیده وجود دارد. اصلی ترین راه انتقال این بیماری نیش پشه است، اما برخی گزارش ها حاکی از آن است که روابط جنسی و خون نیز راه های انتقال دهنده این بیماری هستند.

 

ویروس زیکا چیست؟ / ویکی ووک

 


شاید دوست داشته باشید

جشن حافظ جشن دنیای تصویرجشن حافظ یا جشن دنیای تصویرچیست؟

جشن حافظ یا جشن سینمایی و تلویزیونی دنیای تصویر، نام جشنواره‌ای است که از سال ۱۳۷۶ که اولین دوره آن به همت زنده یاد علی معلم برگزار شد، و تا کنون همه …

 


علائم زیکا چیست؟

 

ویروس زیکا چیست؟ / ویکی ووک

 

رایج‌ترین علائم ابتلا به این ویروس:

  • تب
  • جوش‌های خارش‌دار
  • درد مفاصل
  • التهاب چشم

است. و همچنین این بیماری ارتباط مستقیم با میکروسفالی‌ای کوچک بودن جمجمه در کودکان است. (میکروسفالی میکروسفالی یا کوچک سری، اختلالی در دستگاه عصبی است که درنتیجه تولد نوزادان با جمجمه و مغز کوچک‌تر از حد معمول ایجاد می‌شود.). شاید نگران‌کننده‌ترین موضوع در بیماری زیکا‌ این است که تنها یک‌چهارم افراد آلوده به زیکا علائم آلوده شدن به این ویروس را نشان می‌دهند و بسیاری از موارد ابتلا به این ویروس تشخیص داده نمی‌شوند.

 

ویروس زیکا چیست؟ / ویکی ووک

 

چگونه زیکا را درمان کنیم؟

متاسفانه در حال حاضر هیچ واکنس و درمانی برای این بیماری وجود ندارد و تنها راه پیشگیری آن نیز این است که مراقب بود تا بوسیله ی این پشه گزیده نشوید و اگر زیاد به وسیله ی پشه ها گزیده می‌شوید میتوانید مطلب (چرا پشه ها بعضی افراد را بیشتر نیش میزند؟) را مطالعه فرماید وکمتر در معرض نیش پشه ها قرار گیرید.

به امید فردایی روشن 🙂

منایع: ویکی پدیا | پزشکین

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *