درباره بیماری اوریون بیشتر بدانیم

درباره بیماری اوریون بیشتر بدانیم – ویکی ووک

قبلا هم در مورد بیماری اوریون مطالبی را ارائه کرده ایم؛ اما به دلیل سوالاتی که در این زمینه برای دوستان عزیز مطرح شده بود؛ قرار است تا در این پست، توضیحات بیشتری در مورد این بیماری بدهیم.

اگر تمایل به دانستن بیشتر در مورد این بیماری دارید؛ با ما همراه باشید.

دلیل مبتلا شدن به بیماری اوریون چیست؟

بیماری اوریون کاملاً مسری است و توسط یک عفونت ویروسی در افراد ایجاد می شود که تقریباً پس از دو هفته علائم خود را ظاهر خواهد کرد.

این بیماری از طریق تماس فرد به فرد و ترشحات تنفسی و بزاق فرد آلوده به این ویروس، به سرعت و به راحتی منتقل می‌شود.

ابتلا به این بیماری در کودکان بسیار بیشتر از بزرگسالان است ولی علائم آن معمولاً در بین همه گروه های سنی، یکسان است و فقط گاهی اوقات ممکن است این علائم در بزرگسالان بیشتر و بدتر بروز کند.

هنگامی که فردی مبتلا به اوریون می‌شود؛ ویروس از طریق دستگاه تنفسی به غدد بزاقی منتقل شده و تکثیر می‌شود و در نهایت باعث تورم غدد بزاقی در فرد خواهد شد.

پس علامت اولیه آن پف کردن گونه ها و تورم غدد بزاقی است و در بیشتر موارد وقتی که این تورم صورت می‌گیرد، تازه فرد متوجه بیماری خود می شود.

این بیماری اکثراً بر روی غدد بزاقی که در نزدیکی گوش قرار داشته و به عنوان غدد پاروتید شناخته می‌شوند تاثیر گذاشته و یک یا هر دوی آن را متورم خواهد کرد.

اما علائم کلی این بیماری عبارتند از:

  • تب
  • سردرد
  • ضعف و خستگی عمومی
  • خشکی دهان
  • از دست دادن اشتها و تهوع
  • درد مفاصل
  • درد در هنگام جویدن غذا
  • اشکال و درد در هنگام بلع غذا

درد در طرفین گلو و غدد بزاقی، که کم‌کم متورم هم می‌شوند؛ این تورم ممکن است در یک طرف یا هر دو طرف صورت اتفاق بیفتد.

درباره بیماری اوریون بیشتر بدانیم – ویکی ووک

نحوه انتشار ویروس اوریون

این ویروس به شکل های مختلفی تکثیر یافته و منتشر می شود راه هایی مثل:

  • سرفه یا عطسه فرد مبتلا
  • بوسیدن فرد مبتلا
  • استفاده از بشقاب و قاشق و کلا وسایل شخصی فرد آلوده
  • خوردن غذا یا نوشیدنی به صورت اشتراکی
  • تماس دست فرد آلوده به مواد غذایی و وسایلی که دیگران هم به آن دست می زنند

و… مواردی از این قبیل خواهد بود.

تذکر این نکته ضروری است؛ افرادی که مبتلا به این بیماری می‌شوند ۶ روز قبل از ظهور علائم بیماری و نه روز پس از بروز علائم و نشانه ها می توانند بیماری را به فرد دیگری منتقل کنند.

راه های پیشگیری از بیماری اوریون

ابتدا باید بدانید شخصی که یک بار به این بیماری مبتلا شده باشد نسبت به ابتلای مجدد به این بیماری ایمن می شود و دیگر دچار این بیماری نخواهد شد.

اما بهترین راه برای پیشگیری از آن واکسینه شدن در مقابل این بیماری است.

این واکسن ترکیبی از سرخچه، سرخک و اوریون(MMR  ) است که موثرترین شکل واکسن محسوب می‌شود و معمولاً تجویز دو بار یا دو دوز این واکسن پیش از ورود کودک به مدرسه توصیه می‌شود که برای بار اول بین ۱۲ تا ۱۵ ماهگی و برای بار دوم بین ۴ تا ۶ سالگی است.

بعضی اوقات تزریق واکسن اوریون برای برخی از افراد که در این رنج سنی هم قرار ندارند توصیه می شود؛ مانند کسانی که سفر خارج از کشور در پیش دارند یا افرادی که بیشتر در معرض خطر هستند؛ مثل کسانی که در بیمارستان‌ها و مراکز پزشکی قرار دارند و یا کسانی که بیشتر با کودکان سر و کار دارند مانند مهد کودک ها یا کودکستان ها و….

تشخیص این بیماری توسط پزشک متخصص بیماری های عفونی انجام می‌شود که در صورت نیاز ممکن است پزشک آزمایش خون را برای تشخیص بهتر پیشنهاد کند.

درباره بیماری اوریون بیشتر بدانیم – ویکی ووک

درمان اوریون

درمان خاصی برای بیماری آوریون وجود ندارد و چون این بیماری در شرایط عادی خطرناک نیست؛ بدون هیچ عارضه ای بعد از طی چند هفته بهبود می یابد.

این بیماری معمولاً دو هفته طول می کشد که هفته اول یا ده روز اول آن برای ابتلاء دیگران به آن، بسیار خطرناک است و در هفته دوم، دیگر بیماری شما مسری نخواهد بود.

عموماً این بیماری در زمان نهفتگی خود که حدود ۹ روز پس از ظهور علائم است؛ باعث سرایت به دیگران می‌شود.

بیشتر افراد بعد از ۱۰ روز حالشان کم کم رو به بهبود می رود و استراحت بهترین تجویز برای درمان بیماری اوریون است اما همانطور که قبلا هم گفتیم :

  • مصرف مسکن ها و تب برهای ساده،
  • کمپرس یخ برای کاهش تورم،
  • نوشیدن مقدار زیاد مایعات به خصوص آب،
  • پرهیز از خوردن غذاهای اسیدی و ترش،
  • خوردن غذاهای ملایم و نرم مثل آش ها و سوپ ها که نیاز به جویدن ندارند،
  • مصرف آنتی بیوتیک ها هم در درمان این بیماری موثر نخواهند بود.

درباره بیماری اوریون بیشتر بدانیم – ویکی ووک

عوارض و بیماری های جانبی بیماری اوریون

در صورت رعایت مواردی که گفته شد؛ بیمار به سرعت بهبود می یابد و معمولا عوارض جانبی از خود بر جای نمی گذارد.

اما بعضی از عوارضی که از این بیماری ممکن است به وجود آید شامل: التهاب و تورم در قسمت های مختلف بدن از جمله:

مغز و بیماری آنسفالیت

در مواقع نادر این بیماری می‌تواند سبب التهاب مغز یا همان آنسفالیت شود که این بیماری در فرد، مشکلات عصبی را ایجاد خواهد کرد.

اگر دچار بیماری اوریون شده اید و به همراه آن، سردرد شدید، تشنج و یا از دست دادن هوشیاری دارید؛ باید سریعاً به پزشک متخصص بیماری های عفونی مراجعه کنید؛ زیرا ممکن است این مشکل التهاب در مغز باشد.

مننژیت ویروسی

اگر اوریون به وسیله جریان خون منتشر شده و سیستم عصبی مرکزی را هم گرفتار کند؛ التهاب و تورم غشاء و مایع اطراف مغز و نخاع را فرا می گیرد که به آن مننژیت هم گفته می‌شود.

در این صورت دچار تشنج و از دست دادن هوشیاری و گاهی اوقات هم سردردهای شدید خواهید شد که فقط با مراجعه به پزشک تشخیص و درمان آن میسر می شود.

التهاب پانکراس

البته پانکراتیت که ناشی از عوارض اوریون است یک وضعیت کاملا موقتی است؛ اما به دنبال آن علائمی مانند تهوع، استفراغ و درد در ناحیه فوقانی شکم را خواهید داشت که بازهم با مراجعه به پزشک قابل تشخیص و درمان خواهد بود.

التهاب بیضه ها

در مردانی که به سن بلوغ رسیده اند؛ از عوارض بیماری اوریون، که ممکن است برای آن ها ایجاد شود؛ التهاب در ناحیه بیضه ها است که به آن آرکیت گفته می شود که در این صورت یک یا هر دو بیضه دچار تورم می شوند.

این بیماری به ندرت فرد را دچار ناباروری خواهد کرد اما در صورت ابتلا به آن، دچار درد در ناحیه بیضه ها خواهید شد که با قرار دادن کمپرس سرد بر روی آن به صورت چندین بار در روز و با مصرف قرص های مسکن، درد تسکین می یابد.

ولی بازهم در صورت بروز و برای بهبودی آن حتماً باید به پزشک متخصص مراجعه کنید.

درباره بیماری اوریون بیشتر بدانیم – ویکی ووک

تورم و التهاب تخمدان ها

شاید زنان بسیار کمی در پی بیماری اوریون به این بیماری مبتلا شوند؛ در این صورت تخمدان ها متورم و دردناک می شوند که با بهبود بیماری تورم هم از بین خواهد رفت.

این عارضه هم به ندرت در زنان سبب ناباروری خواهد شد که در صورت دیدن علائمی از این دست، باید فرد مورد نظر حتماً به پزشک متخصص مراجعه کند تا بتواند به موقع این بیماری را درمان نماید.

به هر حال این عوارض و عوارض کمیابی مانند به وجود آمدن مشکلات قلبی، از دست دادن شنوایی، سقط جنین در اوایل بارداری مواردی است که ممکن است به دنبال بیماری اوریون در فرد به وجود آید.

باید مراقب این بیماری که می‌تواند از طریق ترشحات بینی و بزاق و تماس فرد مبتلا به فرد سالم منتقل شود؛ باشید.

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *