چه عواملی به مفاصل آسیب می رساند؟

چه عواملی به مفاصل آسیب می رساند؟ / ویکی ووک

یکی از حالت های که بشدت به مفاصل آسیب می رساند نشتن دو زانو است، در این مطلب میخواهیم عواملی را که باعث تخریب مفاصل می شوند را بررسی کنیم.

عوامل مخرب مفاصل

 

چه عواملی به مفاصل آسیب می رساند؟ / ویکی ووک

 

با بروز بیماری آرتروز سطح صاف و صیقلی مفاصل روند سایشی پیدا می کند و به مرور زمان به سطحی خشن و تخریب‌ شده تبدیل می‌شود. سطح مفاصل‌ پوشیده از یک لایه غضروفی صاف و صیقلی است که در تحرک‌های زانو این دو سطح صاف در مقابل یکدیگر به راحتی حرکت می‌کنند و باعث سهولت حرکت مفاصل می‌شوند. به عبارت دیگر درحالت طبیعی مفاصل هنگام حرکت روی یکدیگر سایش پیدا می‌کنند؛ با بروز بیماری آرتروز سطح صاف و صیقلی مفاصل‌ تخریب می‌شود، روند سایشی پیدا می‌کند و به مرور زمان این سطح صاف به سطحی خشن و تخریب‌شده تبدیل می‌شود.


شاید دوست داشته باشید

مرغ شکم پر را چگونه درست کنیم؟ / ویکی ووکمرغ شکم پر را چگونه درست کنیم؟

امروز می خواهیم یک نوع مرغ شکم پر رو به شما آموزش بدهیم که امیدوارم از طعم و مزه آن لذت ببرید. نکته مهم برای تهیه مرغ شکم پر…

 

 


سطح تخریب‌شده مفاصل‌ با عنوان بیماری آرتروز ایجاد درد می‌کند و به غیر از تغییرات سنی، عوامل محیطی مانند افزایش وزن، پوکی استخوان، ورزش نکردن، ضعف عضلات، کجی‌های زانو (پرانتزی یا ضربدری)، برخی از عادات نادرست مانند نشستن روی زمین و بالا و پایین رفتن بیش از حد از پله آرتروز زودرس ایجاد می‌کند. نشستن روی زمین به حالت دوزانو هفت برابر وزن بدن فشار در مفصل زانو ایجاد می‌کند و سبب تخریب آن می‌شود؛ همچنین در ورزشکارانی که مینیسک یا رباط آن ها پاره شده است و به آن رسیدگی نمی‌کنند، احتمال ابتلا به آرتروز زودرس بسیار زیاد است. بر اساس تحقیقات مشخص شده است نشستن به حالت دوزانو نه تنها باعث ایجاد مشکلات ارتوپدی خواهد شد، بلکه می‌تواند باعث افزایش فشار خون و دردهای عصبی بدن شود.

به امید فردایی روشن 🙂

منابع: روزنامه خراسان

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *