انفارکتوس میوکارد چیست؟

انفارکتوس میوکارد چیست؟ / ویکی ووک

انفارکتوس میوکارد یا سکته قلبی، عبارت از انهدام و مرگ سلولی دائم و غیرقابل برگشت در بخشی از عضله قلب (میوکارد) است که به علت ازبین‌رفتن جریان خون و وقوع یک ایسکمی شدید در آن قسمت از قلب روی می‌دهد. که این توقف امکان دارد ناگهانی و بدون علائم قبلی باشد. در مطالب قبلی درباره ی برخی بیماری هایی همچون، سرطان خون، هموفیلی، سرطان چشم و … صحبت کردیم در ادامه میخواهیم انفارکتوس میوکارد یا سکته قلبی را بررسی کنیم.

 

انفارکتوس میوکارد یا سکته قلبی چگونه رخ می دهد؟

انفارکتوس عضله قلب هنگامى رخ مى‌دهد که یک لخته خون شریان تغذیه‌کننده قلب را مسدود مى‌کند. این انسداد معمولاً باعث درد قفسه سینه یا سایر علایم هشداردهنده مى‌شود که مى تواند براى ساعت ها به طول انجامد. این عارضه نشانه های شبیه به آنژین دارد، اگرچه در بروز علائم فوری با یکدیگر تفاوت دارند، سال‌های متوالی این تردید وجود داشت که آیا انفارکتوس، در اثر مداومت تنگی سرخرگ‌های تغذیه کننده قلب (عروق کرونر) اتفاق می‌افتد و یا در اثر ایجاد لخته در داخل رگ‌های بیمار شده رخ می‌دهد.

 

انفارکتوس میوکارد چیست؟ / ویکی ووک

 

علت انفارکتوس میوکارد چیست؟

 همانطو رکه در ابتدای بحث نیز گفتیم، علت از بین‌ رفتن جریان خون و وقوع یک ایسکمی شدید در آن قسمت از قلب است که روی ‌می‌دهد. این توقف گردش خون ممکن است ناگهانی و بدون هیچ علائم قبلی نمایان گردد یا پس از چند حمله آنژینی درد قفسه سینه نمود یابد. اما عمده‌ترین دلیل سکته قلبی بسته‌شدن رگ‌های تغذیه‌کننده قلب است.


شاید دوست داشته باشید

آش انار و طرز تهیه آن / ویکی ووکآش انار و طرز تهیه آن

 انار میوه ای بهشتی است که سرشار از خاصیت و ویتامین می باشد انواع طعم های انار از جمله ترش و شیرین و ملس وجود دارد. با انار و آب انار می توان انواع غذاها، ترشی ها و نوشیدنی ها را تهیه کنیم، در این مطلب شما میتوانیم طرز تهیه یک غذای خوشمزه و ملس مخصوص پاییز را یاد بگیرید و این غذای ترش مزه را با خانواده میل کنید.

 


علائم انفارکتوس میوکارد چیست؟

علامت مشخصه انفارکتوس میوکارد، احساس درد در ناحیه قلب است. درد به‌طور معمول در وسط قفسه سینه احساس می‌شود و این درد موضعی کم کم به‌طرف آرواره، بازوها، پشت و گردن، انتشار پیدا میکند و بیشتر از 20 دقیقه طول می کشد. و علائم دیگری همچون

  • تعریق شدید
  • احساس سردی در تمام نقاط بدن که ناشی از تحریک قوه سمپاتیک است

همراه می‌باشد. در این موارد همچنین افراد دچار:

  • احساس ترس
  • نگرانی و بی‌قراری
  • تپش قلب
  • افت فشار خون و گاه نیز افزایش فشار خون

 می‌شوند.

متاسفانه در بعضی افراد همچون دیابتی‌ها، سالمندان، افرادی که دارای سابقه طولانی مدت فشار خون هستند، افرادی که اعتیاد شدید دارند، خانم‌های خیلی چاق و سیگاری‌های حرفه‌ای درد ناشی از سکته احساس نمی‌شود.

 

انفارکتوس میوکارد چیست؟ / ویکی ووک

 

چگونه انفارکتوس میوکارد را درمان کنیم؟

اولین قدم استراحت کامل، تجویز اکسی‍ژن و کنترل فشار خون و ریتم قلبی است.

معمولا داروهای ضدانعقاد مانند آسپرین یا هپارین و بلوک کننده های گیرنده بتای سمپاتیک مانند پروپرانولول تجویز می شود. برای باز کردن رگ مسدود شده در بیمارستان گاه از داروهایی مانند استرپتوکیناز یا اوروکیناز یا بالن یا جراحی اورژانس عروق کرونر استفاده می‌شود.

به امید فردایی روشن 🙂

منابع: ویکی پدیا

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *