گیاه دند و خواص آن

گیاه دند و خواص آن / ویکی ووک

گیاه دند یکی دیگر از گیاهان دارویی است که در این مطلب میخواهیم با آن آشنا شویم. این گیاه که در طب سنتی نیز به نام های حب السلاطین , حب الملوک , بیدانجیر ختائی , خروع صینی نیز معروف است، با وجود سمی بود اما اگر به اندازه مصرف شود در درمان سنگ کلیه بسیار نافع است. همچنین ما در مطالب قبل برخی دیگر از گیاهان، مانند آناغالیس، روناس، مامیران و … را بررسی کرده بودیم که در صورت علاقه می توانید آن ها را بررسی کنید.

گیاه دند چیست؟

دانه ی گیاهی است از خانداده ی فرفیون Euphorbiaceae درخچه ای است به بلندی حدودا 4 متر برگ های آن بیضی نوک تیز و دندانه دار است، برگهای قسمت پایین ساقه کمی گرد و قلبی شکل می باشد.گل های آن کوچک، معطر، به صورت خوشه ای است و دو نوع نر و ماده ی آن معمولا روی یک پایه قرار دارند. میوه ی آن پوشینه در ابعاد یک فندق می باشد که در داخل آن معمولاً سه عدد دانه جای دارد.

 

 

گیاه دند و خواص آن / ویکی ووک

 

هر دانه به اندازه ی پسته ی کوچکی میباشد که دارای غشای نازکی بوده و در داخل غشا مغز دانه قرار دارد، به شکل لوبیا است و مغز آن شامل دو قطعه ی به هم پیوسته می باشد مانند بادام، مغز دانه اگر تازه باشد سفید است و هنگامی که کمی کهنه شود زرد رنگ و اگر خیلی کهنه شود سیاه رنگ می شود، طعم دانه ها ابتدا تلخ سپس تند و سوزاننده می شود. این گیاه بومی چین است و در هندوستان در بنگاله و سنجرستان نیز انتشار دارد، در ایران تا به حال دیده نشده است.

گیاه دند چه خواصی دارد؟

طبیعت این گیاه گرم و خشک است، و در ترکیبات شیمیایی خود موادی همچون:

  • دو پروتئین سمی به نامهای کروتون گلوبولین و کروتون آلبومین
  • یک گلی کوزید به نام کروتونوزید
  • یک فیتوتوکسین به نام کروتونین
  • یک رزین سمی
  • مواد از ته نظیر دی ریبوز و ایزوگوانین
  • سوکروز

دارد و اگر طبق دستور پزشک مصرف شود و موقع خوردن پوست آن گرفته شده و غشای میانی آن هم جدا شود و حداکثر کمتر از نصف یک دانه ی آن خورده شود، دارای خواصی همچون زیر است:

  • مسهل قوی بلغم و سودا و اخلاط غلیظ سوخته از دماغ، مفاصل و اعماق بدن میباشد
  • برای درمان استسقا، یرقان، سنگ کلیه و مثانه مفید است
  • برای رفع دردپشت، لگن خاصره، ساق ها، نقرس و اکثر بیماریهای سرد نافع می باشد.

شاید دوست داشته باشید

چگونه کبد را سم زدایی کنیم؟ / ویکی ووک چگونه کبد را سم زدایی کنیم؟

سموم از راه‌های مختلفی وارد بدن می‌شود و بر اندام‌های…

 


گیاه دند چه عوارضی دارد؟

سمی است، خوردن آن برای اشخاص گرم مزاج، خشک و لاغر و همچنین در مناطق گرم و در فصول گرما ممنوع است، مصرف بیش از حد مجاز آن ایجاد عکس العمل شدید، تحریک قی و اسهال شدید میکند. توصیه می شود که این گیاه حتما با نظر پزشک مصرف شود.

نظر شما در رابطه با این گیاه چیست؟ آیا با توجه به سمی بودن این گیاه استفاده از این گیاه منطقی بنظر می رسد؟ لطفا نظرات و تجربیات خود را در رابطه با این گیاه از طریق کامنت برای ما ارسال کنید.

به امید فردایی روشن 🙂

منابع: اسرار گیاهان دارویی

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *