مامیران و خواص آن

مامیران و خواص آن / ویکی ووک

مامیران گیاهی است علفی و چند ساله دارای چهل تا یکصدسانتی متر قد است و از خانواده خشخاش می باشد و دارای طبعی گرم است. در این مطلب میخواهیم خواص این گیاه را بررسی کنیم.

درباره‌ی مامیران

همانطور که در ابتدا اشاره کردیم مامیران، گیاهی است از خانواده خشخاش، علفی و چند ساله دارای چهل تا یکصدسانتی متر قد. برگهای آن به رنگ زنگاری یا سبز مایل به کبود است که به چندین قسمت تقسیم شده و هرقسمت دندانه دار می باشد.گل های آن زردرنگ و به صورت چتر مجتمع هستند و در فصل تابستان ظاهر میشوند. میوه  آن سیلیک دراز و باریک می باشد که پس از رسیدنشکاف برمی دارد و دانه هایی شبیه به دانهی کنجد که داخل آن است دیده می شود. این گیاه در کنار پرچینها روی دیوارهای کهنه و کنار ساختمان ها می روید، گیاه مامیران بومی اروپا و آسیا می باشد، در ایران، در گیلان، رودبار، عمارلو بین کبوتر چای و زردچین، در گرگان در بندر گز، مازندران و چند مکان دیگر میروید.

نام های دیگر این گیاه در طب سنتی عبارتنداز:

بقلهالخطایف , شجره الخطایف , حشیشه الصفراء , عروق الزعفران , مامیران کبیر , مامیرون, میرمیران , زرده چاو , زردچوب , پرستو, حشیشه الخطاف , حشیشه الخطاطیف , عروق الصباغین , خلیدونیون , خالدونیون , کلیدونیون , کالیدونیون , کلیدون , مرمیران و عرق الصفر

 

مامیران و خواص آن / ویکی ووک


شاید دوست داشته باشید

آینده شغلی رشته مهندسی صنایع چیست؟ / ویکی ووکآینده شغلی رشته مهندسی صنایع چیست؟

مهندسی صنایع ابزاری اساسی و موثر است که به مدیران و صاحبان شرکت ها و سازمان ها در انجام کارها یاری می رساند زیرا مهندسی صنایع به …

 


خواص مامیران

این گیاه دارای طبعی گرم است و در ساختار خود ترکیبات شیمیایی همچون:

  • آلکالوئیدهای کلیدونین یا شلیدونین
  • کلریترین
  • پروتوپین
  • هومو کلیدونین
  • آلیکری توپین
  • هربرین
  • اسپارتئین و سانگینارین – یک ماده  رنگی به نام کلیدوکساتین و املاح فسفاتهای کلسیم
  • منیزیوم
  • أمونیوم

است.

اگر پنج تا ده گرم برگ خشک آن را در یک لیتر آب جوش دم کنید و قبل از غذا یک فنجان بنوشید. در موارد آنژین دو پواترین، آسم و اختلالات مربوط به تشنج ماهیچه ها و در تسکین دردهای سرطانی معده مؤثر است.

اگر شب موقع خواب ۲ گرم از آن را دم کنید و آب صاف کرده  آن را بنوشید، به طور مسهل عمل می کند، برای رفع ضعف قوای دماغی، رفع بی خوابی و اضطراب، تصلب شرایین مغزی و یرقان اثر مفید دارد.

ده تا بیست گرم برگ آن را در یک لیتر آب بجوشانید و با آب صاف کرده  آن چشم را بشویید. التهاب ملتحمه  چشم را برطرف میسازد، چشم را ضدعفونی می کند، غدد اشکی و غدد چربی ساز پلک ها را تحریک می نماید، قدرت بینایی را تقویت میکند.

 

مامیران و خواص آن / ویکی ووک

 

 آن را نرم بکوبیدو با عسل یا سرکه مخلوط کرده و هر شب ضماد کنید. سفیدک ناخن، کک مک صورت و لک های سفید بدن یا برص را برطرف می کند.

 شیره تازه  آن را هر روز بگیرید و بر موضع بمالید و در هر روز سه بار تکرار کنید. میخچه را از بین می برد.

 برای درمان سینوزیت با آب جوشانده آن بخور دهید و هم مقداری از آب جوشانده آن را با کمیعسل مخلوط کرده و در داخل بینی بکشید

 عصاره تازه  آن را بمالید. بواسیر را درمان می کند. مزمزه با عصاره  تازه یا با آب جوشانده آن درد دندان را ساکت می کند.

به امید فردایی روشن 🙂

منابع: کتاب گیاهان دارویی

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *