روناس و خواص آن

روناس و خواص آن / ویکی ووک

روناس گیاهی است علفی، چند ساله به بلند حدود دو متر و دارای طبیعتی گرم و خشک است. این گیاه در طب سنتی به نام های رودک , سورچاه , پاس کوه , دودانگ , فوه , فؤه , فوالصبغ  عروق الصباغین نیز خوانده می‌شود. ما در مطالب قبل برخی از گیاهان دارویی همچون آش انگور، آناغالیس، افسنطین و … را بررسی کرده ایم در این مطلب میخواهیم روناس را بررسی کنیم.

درباره‌ی روناس

گیاهی است علفی، چند ساله به بلند حدود دو متر که دارای ساقه پوشیده از خارریز و کج با مقطع چهارگوش می باشد. برگ آن بیضی نوک تیز که منتهی به خار می شود، به صورت گروهی به شکل چتر از هر نقطه ساقه و دور آن بیرون می آید، گل آن کوچک و به رنگ زرد مایل به سبز و میوه آن گوشتی با غشا کمی ضخیم می باشد. ریشه آن به رنگ سرخ تیره، طویل و استوانه  به حجم یک قلم تحریر و رنگ داخلی آن سرخ روشن است و طعمی تلخ و گس دارد. این گیاه به طور وحشی در مناطق مدیترانه  اروپا، آسیا، آفریقاشمالی و قفقاز انتشار دارد. در ایران در بیشتر مناطق در ری، دماوند، در مناطق غربی در اراک، تبزیز، خوی و یزد، خاست، دلیمان، بلوچستان، هریرود و سایر مناطق می روید.

 

روناس و خواص آن / ویکی ووک

 

خواص روناس

۲۰ گرم از آن را در یک لیتر آب جوش دم کنید و به مرور بنوشید. مدرو قابض است، دافع سموم گزندگان می باشد.

آن را بکوبید و همراه با طعام بخورید. برای گازگرفتگی سگ هار مفید است.

ده تا پانزده گرم از آن را در یک لیتر آب جوش دم کنید و آب صاف کرده آن را به مرور بنوشید. مدر و قاعده آور است، برای درمان نرمی استخوان یاراشیتیسم مفید می باشد.


شاید دوست داشته باشید

بیماری آتاکسی چیست؟ / ویکی ووکبیماری آتاکسی چیست؟

آتاکسی ناهماهنگی یا بی نظمی حرکات عضلات است به شرطی که ضعف ماهیچه‌ای وجود نداشته باشد. این بیماری به علت اختلالات وستیبولار، مخچه‌ای، یا حسی ایجاد می‌شود…

 


دو تا چهار گرم از آن را نرم بکوبیدو با عسل مخلوط کرده و بخورید. برای درمان:

  • فلج، بی حسی و سستی اعضا
  • سیاتیک
  • لقوه
  • یرقان
  • تقویت معده
  • ازدیاد ترشح ادرار غلیظ
  • ازدیاد ترشح شیر
  • عادت ماهیانه

مفید می‌باشد.

دو تا چهار گرم از آن را نرم بکوبید و با سکنجبین مخلوط کرده میل کنید. برای باز کردن گرفتگی کبد و طحال نافع است. ضماد آن برای درمان فلج و سایر بیماری سرد مربوط به اعصاب، کچلی، قوبا که نوعی بیماری خارش پوست است و رفع عوارض حاصله در پوست در اثر ضربه و کوفتگی مفید میباشد.

 

روناس و خواص آن / ویکی ووک

 

عوارض جانبی روناس

این گیاه چون ترشح ادرار را با فشار، زیاد می کند، مضر مثانه است و ممکن است ایجاد خون در ادرار کند،ضمناً برای صرع نیز مضر می باشد. و لطفا برای مصرف آن حتما با دکتر مشورت کنید.

به امید فردایی روشن

منابع اسرار گیاهان دارویی

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *