گیاهان دارویی چه خصوصیاتی دارند؟

گیاهان دارویی چه خصوصیاتی دارند؟ / ویکی ووک

امروزه با افزایش هزینه های پزشکی و همچنین وجود برخی اثرات جانبی ناخواسته در مصرف داروهای شیمیایی مردم بیشتر به طب سنتی رو آورده اند . ما در این سری از پست های سایت ویکی ووک قصد داریم شما را با انواع گیاهان دارویی آشنا کنیم. در ابتدا لازم است به طور کلی  این گیاهان را بشناسیم. پس از آن سراغ تک تک این گیاهان می رویم و با خصوصیات هر کدام آشنا می شویم . لطفا با ما همراه شوید .

تعریف گیاهان دارویی

گیاهان دارویی به گیاهانی گفته می شود که دارای یک یا چند ماده موثره برای درمان بیماری ها باشند. این ماده موثره ممکن است در هر کدام از اندام های گیاه ذخیره شده باشند و معمولا هم درصد این ماده خیلی ناچیز است ولی در عین حال اثربخشی بالایی دارد.

 

 


شاید دوست داشته باشید

چه میوه‌هایی را باید با پوست بخوریم؟ / ویکی ووکچه میوه‌هایی را باید با پوست بخوریم؟

بسیاری از مردم عادت دارند که میوه ها را بدون پوست بخورند، درصورتی که غافل از این هستند که ویتامین و مواد مغذی بسیاری از میوه ها و سبزی ها…

 

 


گیاهان دارویی را چگونه مصرف کنیم؟

برای مصرف گیاهان دارویی چندین انتخاب وجود دارد.

روش های زیر چند نمونه از روش های مصرف این گیاهان است:

  • تازه خوری – برخی گیاهان دارویی را می توان به صورت تازه مصرف کرد . البته باید توجه داشت اغلب این گیاهان برای افزایش میزان ماده موثره نیاز به یک فرآیند استحصالی دارند و بهتر است پس از فرآوری مصرف شوند تا اثربخشی بهتری داشته باشند.
  • خشک کردن – یکی از روش هایی که از قدیم برای نگهداری گیاهان استفاده می شده خشک کردن گیاه بوده است. گیاهان پس از فرآیند خشک کردن بهتر نگهداری می شوند چون با از دست دادن آب امکان پوسیدگی و تخریب سلول ها کمتر می شود و همچنین ماده موثره آن ها با خشک کردن افزایش می یابد.
  • دمنوش – برخی گیاهان دارویی را می توان به صورت دم کرده مصرف کرد . حرارت ملایم در زمان دم کردن به استخراج ماده موثره گیاه کمک می کند.
  • جوشاندن – بعضی گیاهان دارویی برای اثر بخشی نیاز به حرارت بیشتر دارند و باید جوشانده شوند با این کار ماده موثره گیاه آزاد می شود و محلول تولیدی اثر بخشی بیشتری خواهد داشت.
  • فرآوری صنعتی – این فرآیند در کارخانه های داروسازی انجام می شود . با این عمل ماده موثره گیاه کاملا استخراج می شود و در حقیقت داروی گیاهی تولید می شود.

منابع : ویکی پدیا


پیمان غیاثی نیانویسنده :

مسعود ناصری

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *