فن خودرو چیست و چگونه کار می کند؟

فن خودرو چیست و چگونه کار می کند؟ / ویکی ووک

امان از روزی که فن خودرو ایرادی داشته باشد و به قول معروف ادا در بیاورد . گاه پیش می آید که فن خودرو به قول تعمیرکاران یکسره می شود و دائم می چرخد و گاهی هم از کار می افتد و ماشین جوش می آورد. یقینا داشتن اطلاعات کافی از چگونگی کارکرد این قطعات و سرویس به موقع آن ها می تواند کمک زیادی به شما بکند . در این سری از پست های ویکی ووک سعی داریم اطلاعات مفیدی در این زمینه ارائه کنیم پس با ما همراه باشید .

تعریف فن خودرو

فن خودرو پروانه ای است در قسمت جلویی هر خودرو زیر سپر که  به تناوب روشن و خاموش می شود . در بعضی خودروها یک فن وجود دارد و برخی خودرو ها دو فن دارند که  در دورهای آرام و تند مورد استفاده قرار می گیرد.

 

فن خودرو چیست و چگونه کار می کند؟ / ویکی ووک

 


شاید دوست داشته باشید

جالبت ترین تکنولوژی های معرفی شده در نمایشگاه CES 2018 / ویکی ووکجالبت ترین تکنولوژی های معرفی شده در نمایشگاه CES 2018

نمایشگاه CES، یکی از مهم‌ترین رویدادهای مربوط به تکنولوژی در جهان است. که در مطالب قبل آن را بررسی کرده‌ایم نمایشگاه CES 2018  نیز در این ماه برگزار شد و…

 

 


نیروی فن خودرو ازکجا تامین می شود؟

در موتورهای قدیمی نیروی محرکه پروانه از میل لنگ گرفته می شد و همزمان با چرخیدن میل لنگ پروانه هم می چرخید .در موتورهای جدید فن خودرو در حقیقت یک موتور الکتریکی است که نیروی خود را ازباتری می گیرد.

فن خودرو چه کمکی به سیستم خنک کننده می کند؟

فن خودرو را می توان از اجزای سیستم خنک کننده خودرو به حساب آورد .موتور خودروها محفظه هایی هستند که در آن احتراق و انفجار انجام می شود . سوختن بنزین یا گاز تولید حرارت می کند . حرارت تولید شده به بدنه سیلندرها منتقل می شود و موجب بالا رفتن دمای آن ها می شود . حال اگر این گرما دفع نشود و به وسیله سیستم خنک نشود افزایش دما آسیب جدی به موتور وارد می کند .

سیستم خنک کننده خودرو همانطور که می دانید شامل قطعاتی است که آب را در لوله های باریکی کنار سیلندر به حرکت در می آورد ( البته ناگفته نماند گردش روغن توسط اویل پمپ در اطراف سیلندرها نیز به خنک شدن موتور کمک می کند ) . حال لازم است آبی که به این طریق در اطراف موتور گردش کرده و گرمای موتور را گرفته و تقریبا به نقطه جوش رسیده است به طریقی خنک شود . این وظیفه به عهده پروانه یا همان فن گذاشته شده است . فن ها با گردش تولید مکش می کنند و هوای بیرون را از درون و زیر سپر بر روی رادیاتور به جریان در می آورند و با این کار سبب خنک شدن آبی می شوند که در رادیاتور در جریان است .

منابع : car  the


پیمان غیاثی نیانویسنده :

مسعود ناصری

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *