خندروس و خواص آن

خندروس و خواص آن / ویکی ووک

خندروس ( خَندَروس ) یا جوگندم یکی از گیاهان دارویی است که در درمان سل  اسهال بسیار مفید می باشد می خواهیم در این مطلب بیشتر با این گیاه آشنا شویم. همچنین ما در مطالب قبل برخی دیگر از گیاهان دارویی همچون بابونه، ختمی، لوبلیا، آناغالیس و … آشنا شده ایم، که در صورت علاقه می توانید آن مطالب را مطالعه کنید.

مشخصات گیاه خندروس

گیاهی است از خانواده ی Gramineae، که محور خوشه ی خیلی شکننده دارد، پوسته ی خارجی دانه ها در موقع کوبیدن به آسانی از آن جدا نمی شود و سنبله های آن خیلی شل است، خندروس ممکن است با ریشک یا بدون ریشک، درشت و یا ریز، رنگ های سیاه یا سفید یا قرمز باشد. این گیاه به نام های دیگری همچون: جوگندم – گندم رومی – گندم مکه -خوندروس – ذرت مکه – جنطه ی رومیه – سلت – علس – آجر – جوبی پوست – جو ترشک – جو برهنه – فربو – خرجو نیز نامیده می شود. خندروس نوع قرمز و سفید آن در سمیرم بختیاری کاشته می شود و واریته های دیگر در کوه صفین کردستان، لرستان و در چهارمحال بختیاری کاشته می شود.

 

 

 


شاید دوست داشته باشید

آبرون کبیرآبرون کبیر و خواص آن

آبرون کبیر ، گیاهی است علفی یا نیمه علفی و چند ساله که ارتفاع ساقه گل دهنده ی آن بیست تا سی سانت است و دارای خواص…

 


خواص گیاه خندروس

طبیعت این گیاه بصورت دقیق مشخص نیست برخی آن را گرم و خشک و برخی دیگر معتدل می دانند. این گیاه دارای خواصی است و اگر آن را بخورید، بلغم و خون جامد را تحلیل می برد، قابض است، سل و اسهال را درمان می کند و همچنین اگر پخته این گیاه را با سرکه ضماد کنید برای درمان جرب جراحت دار، ترک خوردگی و پوست رفتگی ناخن ها مفید است. اگر آب پخته ی آن را صاف کرده و تنقیه کنید، برای زخم روده ها مفید است.

لطفا در مصرف این گیاه حتما با مشاورین گیاهان دارویی و پزشک مربوطه خود مشورت کنید.

به امید فردایی روشن 🙂

منابع: اسرار گیاهان دارویی

 

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *