زرآوند و خواص آن

زرآوند و خواص آن / ویکی ووک

زرآوند یکی از گیاهان مفید می باشد که در درمان صرع از آن استفاده می شود و دارای خواص دیگری نیز است که در ادامه آن ها را بررسی می‌کنیم. این گیاه به نام های زریوند و زرآوند دراز نیز در طب سنتی خوانده می شود.

درباره‌ی زرآوند

زرآوند ساقه ی زیرزمینی یا بیخ گیاهی است از خانواده ی Aristolochiaceae، علفی با ساقه ی زیرزمینی چند ساله و پایا و ساقه ی هوایی آن کوتاه به بلندی سی تا چهل سانتیمتر میباشد. محل اتصال برگها به ساقه زاویه ی منفرجه ای دارد. برگهای آن کاملاً متناوب، قلبی شکل، نوک تیز و با دندانه و دم برگ است. گلهای آن که از فاصله ی بین برگ و ساقه خارج می شوند ارغوانی یا صورتی با بوی نامطبوع هستند. ساقه ی زیرزمینی یا بیخ آن کلفت، به ضخامت حدود یک انگشت چاق و رنگ ظاهر آن تیره ی مایل به سرخ با طعم کمی تلخ می باشد. مرغوب ترین آن بیخی است که به رنگ زعفرانی و ضخیم باشد و کهنه تر از دو سال نباشد. این گیاه در اروپا، آسیای مرکزی، هندوستان و مناطق مدیترانه ای و گونه هایی از آن در ایران می روید.

زرآوند و خواص آن / ویکی ووک


شاید دوست داشته باشید

چوب مسواک په خواصی دارد؟ / ویکی ووکچوب مسواک په خواصی دارد؟

درخت مسواک درختچه ای است به ارتفاع ۳ متر که دارای شاخه‌های زیاد وپوستی نسبتاً شفاف، به رنگ سبز کمرنگ تا تقریباً سفید است. مناطق مهم رویش گیاه در جهان…


خواص زرآوند

طبیعت این گیاه گرم و خشک است.

هشت تا ده گرم کوبیده ی آن را با عسل مخلوط کرده بخورید:

  • برای درمان صرع، کزاز و ضعف احشا مفید است
  • مسهل بلغم می باشد
  • تریاق سموم نباتی و حیوانی است و برای سم مار کبری تریاق مؤثری میباشد
  • بازکننده ی گرفتگی ها و انسداد مجاری عروق، مدز و قاعده آور است
  • کرم معده و کرم کدو را می کشد
  • برای پاک کردن رحم و اخراج جنین بسیار مفید می باشد.

مالیدن آن به دندان و لثه برای پاک کردن رطوبت ها و چرک لثه نافع است. ضماد آن روی محل گزیدگی عقرب و مارو برای رویانیدن گوشت در زخم های رحم و سایر زخم ها مفیداست. همچنین آن را با ایرسا مخلوط کرده بسایید و بعد با عسل مخلوط نموده بر روی زخم بمالید. برای پاک کردن زخم های عمیق و التیام آنها نافع است. آن را مثل غبار نرم بسایید و شیاف درست کنید و در مهبل گذارید. برای باز کردن عادت ماهیانه و رفع بندآمدگی آن و همچنین اخراج جنین در موارد سختی زایمان مؤثر است.

زرآوند و خواص آن / ویکی ووک

عوارض جانبی زرآوند

برای کبد و طحال مضر است و مصرف آن باید با نظر پزشک انجام گیرد. و مصلح آن نیز عسل است.

به امید فردایی روشن

منابع: اسرار گیاهان دارویی

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

2 دیدگاه در “زرآوند و خواص آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *