گیاه وسمه و خواص آن

گیاه وسمه و خواص آن / ویکی ووک

گیاه وسمه یکی از گیاهان دارویی است که در این مطلب میخواهیم آن را بررسی کنیم، این گیاه تقویت کننده و رشد دهنده مو است و دارای فواید بسیار دیگری نیز می باشد که در این مطلب میخواهیم آن ها را بررسی کنیم. همچنین ما در مطالب قبل برخی دیگر از گیاهان دارویی همچون خیری، بابونه، آناغالیس و … را بررسی کرده بودیم که در صورت تمایل می توانید آن گیاهان دارویی را نیز مطالعه کنید.

آشنایی با گیاه وسمه

این گیاه گیاهی است از خانواده Cruciferae دو ساله به بلند نود تایک صد و ده سانتیمتر، برگ آن کمانی به طور گروهی است، قسمت پایین برگها نازک و سفید شده و به شکل دمبرگ ضخیم گوشتی درآمده و به ساقه متصل می شود، قسمت بالا برگ بیضی دندانه دار، براق و سبز رنگ می باشد. گل آن زرد است. میوه آن خورجین کوتاه، سیاه رنگ و شبیه تخم ترب است و ریشه آن عمودی و کمی ضخیم می باشد. این گیاه بومی چین است و در سایر مناطق دنیا نیز انتشار دارد. در ایران نیز گونه از آن به طور خودرو می روید و در باختران و طاق بستان دیده میشود و گونه دیگری از آن در مازندران و پل زنگوله در کنار رودخانه و ریگزار و در دامنه البرز انتشار دارد.

 

گیاه وسمه و خواص آن / ویکی ووک

 


شاید دوست داشته باشید

اسکی پرش چگونه ورزشی است؟ / ویکی ووکاسکی پرش چگونه ورزشی است؟

اسکی خود به تنهایی به یکی از قدیمی ترین و جذاب ترین ورزش های جهان محسوب می شود که…

 


خواص گیاه وسمه

گیاه وسمه به نام های شالخنی, کتم, خطر , برگ گیاه , رنگ, رنگ برگ, حنای شقال در طب سنتی معروف است و طبیعتی گرم و خشک دارد البته بعضی افراد عقیده دارند که این گیاه سرد و خشک است.

 

گیاه وسمه و خواص آن / ویکی ووک

 

برگ، روغن و تخم این گیاه دارای خواص درمانی هستند:

  • اگر آب دمکرده برگ آن را بنوشید. قی آور است و در موارد گزیدگی سگ هار نافع خواهد بود.
  • برگ این گیاه را با آب گرم خمیر کرده و بر سر ضماد کنید. برای رفع زکام مفید است، مو را تقویت میکند، رنگ مورا تغییر داده و به مشکی تبدیل میکند.
  • روزی سه بار قدری از برگ آن را با کمی آب خمیر کرده و به اطراف بیضه بمالید. ورم بیضه که از گرمی وحرارت باشد را می نشاند، حبس البول یا بندآمدگی ادرار نوزاد را برطرف میکند.

خواص روغن گیاه وسمه

اگر روغن آن بر سر مالیده شود، از ریزش مو جلوگیری می کند و باعث دراز شدن مو می شود.

طرز تهیه روغن وسمه

آب برگ های تازه‌ی آن را بگیرید، بعد با هم وزن آن روغن کنجد مخلوط کرده روی آتش ملایم آنقدر بجوشانید تا آب تبخیر شده و روغن باقی بماند.

تخم این گیاه نیز مفید است و اگر گرد کوبیده تخم آن در چشم، برای جلوگیری از آب آوردن چشم و جذب آب چشم در آغاز آب آوردن (آب مروارید) نافع است.

به امید فردایی روشن 🙂

منابع: اسرار گیاهان دارویی

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *