ازگیل و خواص آن

ازگیل و خواص آن / ویکی ووک

ازگیل میوه ای است بسیار پر خاصیتی است که در طب سنتی به نام های کنوس, زعرور کبیر , سر , زر, ز عرور ,ترشه سر, ترشه کنس , تالاس گور , کنس گنوس ,کنوس طبری, کُنڈز ,کُدّس , نلکا ,مشملا, ینی دینا و ازگیل خاردار نیز معروف است. در ادامه در این مطلب میخواهیم خواص این میوه را بررسی کنیم. همچنین ما در مطالب قبل برخی از گیاهان دارویی مانند: نعنا فلفلی، گلپر و … را بررسی کرده ایم که در صورت علاقه میتوانید آن ها را بررسی کنید.

درباره‌ی ازگیل

درخت  ازگیل درخت کوچکی است از خانواده ی Rosaceae، با ارتفاع حدود شش متر، شاخه های آن خاردار، در جوانی خزی و رفته رفته صاف می شود. دارای ریشه ی عمودی و پوست خاکستری نقره ای است. برگهای آن بیضی، کمی کشیده، نوک تیز و کناره ی بیدندانه یا چند دندانه دارد و در ابعاد بین ۱۳ تا۱۰×۵ تا ۳ سانتیمتر متغیر است. روی برگ، سبز تیره و پشت برگ سبز خاکستری، گلهای آن سفید درشت، منفرد و بدون پایه. میوه ی آن گردو و کروی و گاهی گلابی شکل و قهوه ای رنگ است.

 

ازگیل و خواص آن / ویکی ووک

 

روی پوست میوه کرک های نمدی مخملی و عدسک های سفید دیده می شود، ابعادمیوه درحد گیلاس تا گردو می باشد. چوب آن سخت و به رنگ حنایی روشن است. ازگیل در تمام جنگلهای شمالی ایران از ارسباران تا گلیداغ، چناران و بجنورد و در تمام ارتفاعات سواحل دریا تا ارتفاعات بالای جنگل  انتشار دارد. در دامنه  ی جنوبی البرز در دره ی کرج و مناطق استپ  نیز دیده می شود.


شاید دوست داشته باشید

سپتیسمی چیست؟ / ویکی ووکسپتیسمی چیست؟

سپتیسمی یک بیماری جدی است که معمولا توسط باکتری ها ایجاد می شود و اگر این بیماری بموقع درمان…

 


خواص ازگیل

ازگیل طبیعتی سرد و خشک دارد و ترکیبات شیمیایی آن شامل:

  • لعاب
  • قند
  • تانن
  • مالیک اسیدسیتریک اسید

است.

 

 

خواص این میوه عبارتند از:

  • مقوی و قابض است
  • برای رفع اسهال ساده مفید میباشد
  • برای جلوگیری از خونریزی مفید است
  • ورم روده را کاهش میدهد.

علاوه بر موارد فوق اگر شربت آن را در طول شبانه روز یک یا دوفنجان به کودکان بخورانید. برای رفع حالت اسهالی و جمعشدن شکم بچه ها مفید است، همچنین اگر پنجاه گرم از آن را در یک لیتر آب بجوشانید و با آب آن غرغره کنید. ورم مخاط گلو را فرو مینشاند و ناراحتیهای حلق و گلو را برطرف می کند.

به امید فردایی روشن 🙂

منابع: اسرار گیاهان دارویی

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *