خلنگ و خواص آن

خلنگ و خواص آن / ویکی ووک

خلنگ گیاهی از خانواده خلنگ‌سانان است، این گیاه گونه های مختلفی بصورت گیاه یا درختچه دارد.نوع درخچه جنگی آن تا ارتفاع 3 متر هم می رسد. این گیاه به نام های خلنج, خلانج و علف جارو معروف است. ما در مطالب قبل به خواص گیاهان دارویی مثل: آناغالیس, آمله و آش انگور و غیره … پرداختیم، در این مطلب، گیاه دارویی حلنگ را بررسی می‌کنیم.

درباره‌ی خلنگ

 

خلنگ و خواص آن / ویکی ووک

 

خلنگ با گونه های مختلف که بصورت بوته یا درختچه هستند. نوعی از آن درختچه‌ی جنگلی است که بلندی آن تا سه متر می رسد و گل های آن کوچک، صورتی و به زنگوله می باشد. نوع دیگری از آن دارای برگ های لوله شده‌ای است که پشت برگ های به رنگ سبز مایل به سفید می باشد. برخی کوتاه است و بلندی آن از 50 – 60 سانتی متر بیشتر نمی شود. ریشه خلنگ درختچه ای ضخیم و کمی متورم است و چوبش محکم و به رنگ قرمز صیقل خور است. این گیاه در مناطق معتدل و جنگل های اروپا و سایر نیمکره شمالی می روید.


شاید دوست داشته باشید

داستان انگلیسی شلغم بزرگ / ویکی ووک داستان انگلیسی شلغم بزرگ

داستان انگلیسی شلغم بزرگ را باهم میخوانیم، داستانی که به متحد بودن برای انجام کاری اشاره دارد و یکی از داستان معروف…

 


خواص خلنگ

گیاه و گل و تخم خلنگ دارای خواص درمانی است. گیاه خلنگ که طبیعتی گرم و خشک دارد برای درمان عضلات بسیار مفید است. و اگر یک مشت از گل آن را در یک لیتر آب آنقدر بجوشانید که تا 1/3 آب آن بخار شود، و بمدت 24 ساعت بمرور مصرف کنید:

  • ضدعفونی کننده است
  • ادرار آور است
  • ورم مثانه را درمان می‌کند
  • رماتیسم را درمان می‌کند

شکوفه های این گیاه مفید نیز اگر در روغن کنجد بریزید و چند هفته در آفتاب بگذارید، و بعد آن را بصورت مالشی استفاده کنید برای تسکین درد مفاصل مفید است. همانطور که گفتیم تخم خلنگ هم مفید است اگر پنج گرم از آن را با عسل مخلوط کنید و بخورید، برای خنثی کردن سم در معده بسیار مفید است.

 

 

لطفا برای مصرف این گیاه حتما با پزشک مربوطه مشورت کنید.

 به امید فردایی روشن 🙂

منابع:اسرار گیاهان دارویی | ویکی پدیا

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

1 دیدگاه در “خلنگ و خواص آن

  1. سلام.
    گیاه شناس هستم.
    عالی بود مطلبتون ، میتوانید در خصوص رشد و کاشتش هم توضیح دهید
    با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *