کلاژن چه نقشی در سلامت پوست و مو دارد؟

کلاژن

ما در مطالب قبل درباره ی کلروفیل که برای سرطان بسیار مفید بود صحبت کرده ایم و در این مطلب میخواهیم کلاژن را مورد بررسی قرار دهیم. کلاژن پلی پیپتدی است که در بدن انسان تولید میشود و بدن انسان به این ماده نیاز دارد در و میخواهیم که نقش این پلی پیپتید را در سلامت پوست و مو و حتی استخوان ها بررسی کنیم، هرچند در سلامت پوست مو تنها این پلی پیپتید نیست که مهم است بله میزان ویتامین C نیز مهم میباشد زیرا اگر میزان ویتامین C در بدن پایین باشد، کلاژن به میزان کافی تولید نخواهد شد.

کلاژن چیست؟

کــلاژن یــک پـــلی‌پپتیــد، حاوی ترکیبی از اسیدهای آمینه است مانند پرولین و گلاسین که در تمام بافت همبند، غضروف، استخوان و پوست وجود دارد. بــدن انسان به پلی پیپتید نیاز دارد، اما این ماده در بدن تولید می‌شود و بر همین اساس، بیشتر افراد به افزودن پودر کــلاژن به غذاهـــای خــود نیازی ندارند

چند نوع کلاژن وجود دارد؟

سه نوع کلاژن وجود دارند: نوع یک90 درصد از پوست، مو، ناخن‌ها، اندام‌ها، استخوان و رباط‌ها را تشکیل می دهد و از این رو، بهترین گزینه برای پوست و زیبایی است. نوع دو با غضروف در ارتباط است، در شرایطی که نوع سه آن در پروتئین فیبری در استخوان، غضروف، عاج دندان، تاندون و دیگر بافت های همبند وجود دارد.

کلاژن چگونه جذب بدن انسان می شود؟

بدن انسان پلی پیپتید را به طور کامل جذب نمی‌کند و از این رو، ایده مصرف مکملی که می‌تواند به صورت مستقیم رشد استخوان و سلامت پوست و مو را بهبود بخشد، نادرست است. آنچه بدن انجام می‌دهد تجزیه کلاژنها در دستگاه گوارش به اسید آمینه‌های مورد نیاز است که بدن در هر جایی که لازم باشد، از آن استفاده می‌کند، اما به طور  مستقیم و خودکار پوستی درخشان را برای شما به ارمغان  نمی‌آورد.

کلاژن

نقش کلاژن در سلامت مو چیست؟

با افزایش سن انسان، میزان طبیعی کلاژنها در بدن کاهش می‌یابد. بنابر پژوهش‌ها، کلاژنها به افزایش پروتئین های سازنده مو کمک می‌کند، که این امر از ریزش مو پیشگیری و رشد مو را تحریک می‌کند و سفیدشدن مو را به‌واسطه پشتیبانی از ساختار فولیکول مو، کاهش می‌دهد.

نقش کلاژن در سلامت پوست چیست؟

کلاژنها باعث شفافیت پوست میشوند اما پیش از اینکه به امید بهبود شرایط پوست خود مصرف مکمل کلاژنها را آغاز کنید، این مسئله را مد نظر قرار دهید که هم اکنون داده‌‌ها یا مطالعات علمی دقیق بسیار اندکی درباره کلاژنهای خوراکی وجود دارد. در نتیجه، به‌طور قطع نمی‌توان گفت که این مکمل برای پوست افرادی که یک رژیم غذایی متعادل با انواع منابع پروتئین مانند مرغ، ماهی، تخم مرغ، مغزهای خوراکی و ماست را دنبال می‌کنند، فایده معنا‌داری خواهد داشت یا خیر.

کلاژن

چه موادی تولید کلاژن را تقویت میکند؟

ویتامین C و کلاژنها باید به همراه هم مصرف شود، چون اگر میزان ویتامین C در بدن پایین باشد، کلاژنها به میزان کافی تولید نخواهد شد. موادی همچون:

  • کاهو
  • میوه‌های قرمز
  • میوه‌های مرکباتی
  • هویج

به‌طورطبیعی تولید این پلی پیپتید را تقویت می‌کند.

کلاژن

چه عواملی باعث کاهش تولید کلاژن در بدن می شود؟

در کنار روند طبیعی کاهش، عواملی همچون:

  • افزایش سن
  •   استرس
  • رژیم غذایی نادرست
  • عملکرد ضعیف روده

هم می‌تواند توانایی بدن را در تولید این پلی پیپتید کاهش دهند.

به امید فردایی روشن

منابع: زندگی سالم

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *