میوه های خون ساز کدامند؟

میوه های خون ساز

آیا می‌دانید که انواع مختلف میوه وجود دارد که در جبران کم‌خونی مؤثر است؟ یکی از شایع‌ترین اختلالات خونی کم‌خونی است که در این سایت، ما مطالب زیادی را درباره‌ی کم‌خونی و راه‌های درمان آن با شما به اشتراک گذاشته‌ایم. کم‌خونی یعنی کم بودن تعداد گلبول‌های قرمز خون و پایین بودن تراکم هموگلوبین خون، هموگلوبین پروتئینی است که در سلول های خون موجود است و کمک می‌کند اکسیژن به اندام‌های مختلف بدن منتقل شود. علل زیادی مانند کمبود ویتامین C و B12، شیردهی، کاهش تولید گلبول قرمز، بعضی از بیماری‌ها مثل ایدز، ورم مفاصل و … در بروز کم‌خونی نقش دارد. در این مطلب می‌خواهیم میوه های خون ساز را بررسی کنیم.

میوه های خون ساز

برنامه غذایی بیمار باید سرشار از اسیدفولیک، ویتامین C و  B12 باشد. اگرچه فهرست بلندی از مواد غذایی مفید در رفع کم‌خونی وجود دارد، اما در ادامه با برخی از آنها آشنا می‌شویم.

آلو

درباره‌ی خواص این میوه قبلاً صحبت شده بود و گفتیم که آلو و آب آن از منابع غنی آهن است و جزو بهترین میوه‌ها برای درمان کم‌خونی به‌حساب می‌آید. بنابراین برای پیشگیری از کم‌خونی آلو را به وعده صبحانه خود اضافه کنید.

سیب

این میوه حاوی ویتامین C است که به بدن در جذب آهن «غیر هِم» کمک می‌کند. برای مقابله باکم خونی روزی یک عدد سیب بخورید.

میوه های خون ساز


شاید دوست داشته باشید

نشانه های کم خونی


علائم و نشانه های کم خونی چیست؟

کم‌خونی بیماری است که در آن بدن، گلبول قرمز سالم و کافی برای اکسیژن رسانی به بافت‌ها ندارد.


موز

اسیدفولیک برای حفظ سلول‌های جدید در بدن ضروری است. علاوه بر آن در درمان کم‌خونی به‌ویژه در دوران بارداری مؤثر است. این میوه سرشار از اسیدفولیک بوده و باعث افزایش تعداد سلول‌های خونی نیز می‌شود.

میوه های خون ساز

انار

میوه‌ای  سرشار از ویتامین C و آهن است.

این میوه جریان خون در بدن را افزایش می‌دهد، از طرفی عوارض بیماری کم‌خونی مانند:

  • سرگیجه
  • خستگی
  • ضعف

و … را برطرف می‌کند. سعی کنید روزی یک عدد انار مصرف کنید.

پرتقال

مرکبات ازجمله پرتقال سرشار از ویتامین C است  که در جذب آهن بدن نقش مهمی دارد و درنتیجه باکم خونی مقابله می‌کند.

میوه های خون ساز

کیوی

میوه‌ای سرشار از ویتامین C است. در صورت کم‌خونی و مصرف  قرص آهن  برای جذب آهن کیوی مصرف کنید.

زردآلو

برای تأمین آهن موردنیاز بدن روزانه زردآلو همراه با صبحانه بخورید یا این‌که این میوه را به‌عنوان میان وعده مصرف کنید.

علاوه بر میوه‌های فوق گریپ‌فروت هم که سرشار از ویتامین c است نیز از میوه های خون ساز و مفید است اما زیاده‌روی در آن باعث افتادن فشار می‌شود.

به امید فردایی روشن

منابع« زندگی سالم

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *