علت تلخی دهان چیست؟

علت تلخی دهان چیست؟ / ویکی ووک

برای اکثر ماها اتفاق افتاده است که در ابتدای صبح از خواب بیدار شده ایم و دهان مان تلخ بوده است، اما تا بحال بعلت این تلخی فکر کرده اید؟ تلخی دهان علت های مختلفی دارد که در این مطلب میخواهیم برخی از آنها را بررسی کنیم.

دلایل مهم تلخی دهان

همانطور که در ابتدا گفتیم تلخی دهان دلایل مختلفی دارد، ازجمله برگشت اسید معده به مری که باعث سوزش سردل یا ریفلاکس اسید می شود. برخی دیگر از عوامل هستند که باعث طعم بد دهان می شود که در ادامه آن ها را بررسی میکنیم:

شیمی درمانی یکی از عوامل تلخی دهان

اشخاصی که تحت درمان سرطان هستند و از روش شیمی درمانی در درمان آن ها استفاده می شود طعم های عجیبی همچون فلزی، تلخ و یا شور را در دهان احساس میکنند.

 

علت تلخی دهان چیست؟ / ویکی ووک

 

داروی بعضی ازبیماری ها باعث تلخی دهان

داروهایی که برای درمان بیماری هایی همچون:

استفاده می شود باعث طعم غیر طبیعی دهان می شود و همچنین علاوه بر آنها آنتی بیوتیک ها (مانند مترونیدازول)، ضد قارچ ها، کورتیکواستروئیدها، دیورتیک ها و چسب های نیکوتی نیز می تواند باعث ایجاد طعم عجیبی در دهان شود.


شاید دوست داشته باشید

آیا پیام رسان های داخلی مورد حمایت قرار گرفته اند؟ / ویکی ووکآیا پیام رسان های داخلی مورد حمایت قرار گرفته اند؟

حمایت از پیام رسان تلگرام در شرایطی رخ داد که «وایبر» به اوج فعالیت خود و ارائه امکاناتی نظیر…

 

 


عفونت دستگاه تنفسی یکی از مهمترین عوامل تلخی دهان‎‎

یکی از بزرگترین دلایل تلخی و بوی نامطبوع دهان عفونت دستگاه تنفسی می باشد، هر نو ع عفونت دستگاه تنفسی ناشی از سرماخوردگی حساسیت و سینوزیت و از جمله این بیماری های که باعث کاهش حس بویایی و احتقان مسیر بینی می شود باعث بوی بد دهان می شود و علاوه بر آن توانایی چشیدن طعم ها نیز کاهش پیدا می کند.

سندروم سوزش دهان

یکی دیگر از عوامل تلخی دهان سندرم سوزش دهان است سندرومی که به نام گلاسودینیا ودیسستزی دهان نیز معروف است که باعث می شود طعم دهان تلخ و یا طعم فلزی نامطلوب بدهد و از علائم این سندرم حس مداوم سوزش در لب ها، زبان یا قسمت های دیگر دهان است.

علاوه بر موارد فوق بارداری نیز یکی از عوامل طعم بد در دهان است.

به امید فردایی روشن 🙂

منابع: روزنامه خراسان

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *