چگونه لوزالمعده را تقویت کنیم؟

لوزالمعده

لوزالمعده یا پانکراس، زیر معده قرار دارد و با حفظ قندخون به کمک سلامت بدن می آید. از مشکلات پانکراس که اغلب به دیابت نوع یک و دو منجر می شود افزایش قند خون است که به رگ های خونی آسیب می زند. از طرفی پانکراس با مصرف غذاهای ناسالم به آسانی آسیب می بیند؛ با این حال برخی مواد غذایی وجود دارد که در بهبود عملکرد لوزالمعده نقش دارد. در این مطلب میخواهیم با مواد غذایی که باعث تقویت لوزالمعده و در نهایت باعث سلامتی می شود آشنا شویم.

چه مواد غذایی لوزالمعده را تقویت میکند؟

نتایج بررسی های علمی نشان می دهد که برنامه غذایی غنی از میوه و سبزی، بروز سرطان پانکراس را کاهش می دهد. و برخی موادی همچون کلم بروکلی، گیلاس، سیر و غیره نیز در امر تقویت لوزالمعده بسیار مفید هستند که در ادامه به بررسی یکی یکی آنها میپردازیم.

کلم بروکلی

این سبزی که یکی از سالم ترین گیاهان به حساب می آید، غنی از آنتی اکسیدان و ماده ای به نام سولفورافین است. کلم بروکلی کلسترول، مقاومت بدن به انسولین و استرس اکسیداتیو را کاهش می دهد. هر یک از این 3 عامل باعث آسیب دیدگی پانکراس می شود. بررسی دیگری که در سال 2012 انجام گرفت، ثابت می کند که مکمل های کلم بروکلی به طور چشمگیری میزان تراکم انسولین در خون بیماران مبتلا به دیابت را کاهش می دهد.

لوزالمعده

گیلاس

برخلاف این تصور که مصرف میوه میزان قندخون را افزایش می دهد و برای مبتلایان به دیابت مضر است، مصرف میوه به ویژه گیلاس خطر دیابت نوع 2 را کاهش می دهد. علت این امر، خاصیت ضدالتهابی است که آسیب های عروقی لوزالمعده بر اثر دیابت را کاهش می دهد.

ماست

ماست طبیعی منبع عالی کلسیم است. علاوه بر آن دارای پروبیوتیک نیز است که از بروز عفونت جلوگیری می کند و در سیستم ایمنی بدن نقش دارد. مصرف این ماده، یکی از طبیعی ترین راه های محافظت از پانکراس و پیشگیری از آسیب دیدن بافت آن است

انگور قرمز

این میوه سرشار از میزان بالای پلی فنولز و ریزوراترول است که سوخت و ساز کربوهیدرات ها را در بدن تنظیم می کند و روند انتقال گلوکز به سلول ها را بهبود می بخشد. این دو به طور موثر انسولین را متعادل می کند.

اسفناج

ماده ای به نام MGDG ماده قوی ضدسرطان است، زیرا مانع از تکثیر DNA در سلول های سرطانی می شود. نتایج بررسی های سال 2013 نشان می دهد که این ماده «MGDG» می تواند روند رشد سلول های سرطانی را کُند کند و همچنین باعث مرگ سلول های سرطانی شود.

سیر

 

لوزالمعده

 

سیر نه تنها برای سلامت قلب و عروق مفید است بلکه ضدفشار خون بالا و کاهش دهنده چربی است. این دو خاصیت کنترل گلیسمی و سلامت لوزالمعده را بهبود می دهد. نتایج تحقیق سال 2013 نشان می دهد که سیر، میزان قندخون ناشتا را متعادل می کند.

به امید فردایی روشن

منابع: زندگی سالم

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *