پارکینسون چیست؟

پارکینسون چیست؟ / ویکی ووک

پارکینسون بیماری است که فرد بیمار در زمان استراحت بدنش دارای لرزش است که شیوع آن در سن پیری بیشتر است. این بیماری علامت هایی دارد که در ادامه آن ها را بررسی میکنیم. همچنین ما در مطالب قبل برخی بیماری همچون، ابولا، آتلکتازی و … را بررسی کرده ایم که در صورت علاقه میتوانید آن ها را مطالعه کنید.

بیماری پارکینسون چیست؟

بیماری پارکینسون اولین بار در سال 1817 توسط دانشمند بریتانیایی دکتر جیمز پارکینسون شناخته شد و به نام همین دکتر نیز نام گذاری شده است. این بیماری بیشتر در سن پیری سراغ انسان ها می آید اما در جوانان نیز دیده شده است. این بیماری بعلت از بین رفتن سلول های ترشح کننده ماده‌ای به نام دوپامین (که انتقال دهنده عصبی) است رخ می دهد. همچنین افزایش نسبت استیل کولین به دوپامین در غده‌های قاعده‌ای مغز موجب علائم ترمور، سفتی عضلات و کندی حرکات می‌شود.

 

پارکینسون چیست؟ / ویکی ووک

 

علامت بیماری پارکینسون چیست؟

علائم اصلی این بیماری شامل:

  • ارتعاش و لرزش دست و پا در حالت استراحت
  • کندی حرکات
  • سختی و خشک شدن دست و پا و بدن
  • نداشتن تعادل یا تعادل ضعیف
  • اختلال بلع، آبریزش دهان
  • خشک شدن شانه
  • قامت خمیده
  • توانایی ذهنی تا مراحل پیشرفته بدون تغییر می‌ماند و در مراحل پیشرفته به آهستگی کاهش می‌یابد.

این علائم معمولا در یک سمت بدن دیده می شود و با گذشت زمان تمام بدن را تحت تاثیر قرار می دهند. این بیماری باعث تغییراتی در صورت میشوند، از جمله این تغییرات، ثابت شدن (fixation) حالت صورت (ظاهراً احساسات کمی بر چهره نمایان می‌شود) یا حالت خیرگی چشم (به دلیل کاهش پلک زدن). علاوه بر این‌ها، خشک شدن شانه یا لنگیدن پا در سمت تحت تأثیر قرارگرفته عوارض دیگر (عادی) این بیماری است.


شاید دوست داشته باشید

لکه های خونی چشم نشانه چیست؟ / ویکی ووکلکه های خونی چشم نشانه چیست؟

بارها و بار افرادی را دیده ایم که لکه های خونی در چشم آنها دیده شده است، قرمزی چشم به دلیل گشاد شدن…

 


چگونه پارکینسون درمان میشود؟

 

پارکینسون چیست؟ / ویکی ووک

 

در درمان این بیماری داروهایی مانند ، لوودوپا (levodopa) آمانتادین، بی‌پریدن و سلژیلین در درمان آن تجویز می‌شود. گاه از جراحی نیز استفاده می‌شود. در کل این بیماری درمان قطعی ندارد. اما فیزیوتراپی و کاردرمانی بسیار مهم هستند، زیرا مانع پیشرفت این بیماری می شوند.

به امید فردایی روشن 🙂

منابع: ویکی پدیا

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *