شاه تره و خواص آن

شاه تره

شاه تره ، گیاهی علفی به ارتفاع تا 80 سانتی متر است. این گیاه که بصورت خودرو میروید عملکرد دارویی کولاگوگ دارد و از خانواده شاه تره است. نام علمی این گیاه ” Fumaria officinalis ” می باشد. در مطالب پیش از گیاهانی همچون بادرنجبویه و آناغالیس ، افسنطین، شوید، جعفری و… صحبت کردیم در این پست میخواهیم به خواص گیاهی این گیاه بپردازیم.

درباره ی شاه تره

همانطور که در ابتدا بحث نیز عرض کردیم شاه تره، گیاهی است علفی به ارتفاع 80 سانتی متر که در مزارع، باغ ها و زمین های کشاورزی به حالت خودرو می روید. برگهای شاه تره شویدی مانند و گل های آن خوشه ای به رنگ سفید یا سفید مایل به گلی می باشد. میوه ها کوچک و کروی هستند. در ایران این گیاه اغلب در دامنه های زاگرس بخصوص در دشت های(بیجار کردستان) و (اقلید فارس) یافت می‌شود.

شاه تره

خواص شاه تره

اندام هوایی این گیاه جزوء اندام دارویی این گیاه و آلکالوئیدها ( فومارین، پروتوپین )، فلاونوئیدها و اسد فوماریک مواد موثره ی این گیاه می باشد. از این گیاه در درمان مجاری صفراوی و اختلالات و ناراحتی های سوء هاضمه به ویژه هنگامی که همراه با تشنج در مجاری گوارشی، کیسه صفرا و مجاری صفراوی باشد، کاربرد دارد.

بطور کلی مهمترین اثرات این گیاه عبارتند از :

طریقه ی مصرف شاه تره

 

شاه تره

 

مقدار مصرف این گیاه بصورت دم کرده 2 تا 4 گرم خشک شده گیاه( مخلوط برگ، ساقه و گل ) در یک لیوان آب جوش قبل از غذا سه بار در روز می باشد.

عوارض جانبی شاه تره

استفاده ی مقدار زیادی از این گیاه مجوب مسمومیت می گردد. لطفا برای مصرف این گیاه جهت درمان های بالا که ذکر شد حتما با مشاور داروی گیاهی مشورت کنید.

به امید فردایی روشن

منابع: اتحادیه گیاهان دارویی | ویکی پدیا

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *