از خواص درمانی کرچک چه می دانید؟

از خواص درمانی کرچک چه می دانید؟ / ویکی ووک

در پست های قبلی از خواص درمانی چند گیاه دارویی مطالبی را ارائه کردیم . در این پست سراغ گیاه کرچک می رویم. کرچک در طب سنتی به عنوان گیاهی با طبیعت گرم معرفی شده است . اگر مایلید اطلاعات بیشتری از خواص درمانی کرچک داشته باشید با ما همراه شوید.

مشخصات کرچک

 

از خواص درمانی کرچک چه می دانید؟ / ویکی ووک

 

کرچک درختچه ای دوساله است که در نواحی سردسیر به گیاهی یکساله تبدیل می شود. این گیاه عمدتا برای روغن گیری از دانه کشت می شود. در طب سنتی استفاده از روغن کرچک از دیرباز مرسوم بوده است. در منابع تاریخی عهد قدیم آمده است که خداوند سایه این درختچه بزرگ را بر سر حضرت یونس قرار داد.


شاید دوست داشته باشید

درختچه‌ی گواوا و خواص آن / ویکی ووکدرختچه‌ی گواوا و خواص آن

اگر میوه رسیده و خشک آن را مصرف کنید برای معالجه اسهال خونی مصرف می شود. آب فشرده آن را بخورید…

 


خواص درمانی کرچک

خواص درمانی کرچک‌ مربوط به گلیسیرید اسید ریسینولیک است که در دانه آن  موجود می باشد.

 

از خواص درمانی کرچک چه می دانید؟ / ویکی ووک

 

در زیر چند نمونه از خواص درمانی کرچک‌ ذکر شده است.

  • چین و چروک پوست – برای از بین بردن چین و چروک پوست می توانید از ماساژ پوست توسط روغن کرچک‌ استفاده کنید. اگر چربی روغن روی پوست برایتان خوشایند نیست پس از سه چهار ساعت می توانید با آب و صابون پوست را بشویید.
  • مسهل – از خواص درمانی کرچک می توان به مسهل بودن اشاره کرد. از قدیم الایام روغن کرچک‌ به عنوان یک مسهل قوی مشهور بوده است و در درمان یبوست ها از این گیاه استفاده فراوان می شده است.
  • ترک پا – از جمله خواص درمانی کرچک‌ از بین بردن ترک ها و عفونت های ایجاد شده در پا است. برای این مورد می توانید شب هنگام خواب کف پاها را با روغن کرچک چرب کنید و سپس جوراب بپوشید و بگذارید تا صبح بماند. این کار باعث از بهبود زخم ها می شود.
  • آکنه – برای کسانی که دچار جوش جوانی هستند نافع است. برای این منظور صورت خود را با آب گرم و صابون بشویید و سپس مقداری روغن کرچک‌ را بر روی صورت خود ماساژ دهید. این عمل را روزی دوبار صبح و شب تکرار کنید.
  • ریزش مو – اکثر افراد از ریزش موی سر گلایه دارند و از انواع و اقسام لوسیون های شیمیایی نیز برای رفع ریزش مو استفاده می کنند. در حالی که یکی از بهترین و موثرترین خواص درمانی کرچک استفاده از روغن آن برای رفع ریزش موی سر است. روغن کرچک هم منبع گیاهی دارد و هم بدون عوارض است. پس می توانید بدون نگرانی از آن استفاده کنید. برای این منظور می توانید هر شب مقداری روغن کرچک‌ را در کف دستتان بریزید و بر روی پوست سر ماساژ دهید سپس یک حوله روی سر بگذارید و استراحت کنید.

منابع : دکتر سلام


پیمان غیاثی نیانویسنده :

مسعود ناصری

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *