توت فرنگی و خواص آن

توت فرنگی

در پست های قبل با خواص و فواید تعدادی از میوه ها و سبزیجات همچون سیب، کرفس، زعفران، لیمو ترش، زرشک و… آشنا شدیم اما امروز می خواهیم با خواص ملکه میوه ها در آسیا به نام توت فرنگی آشنا شویم. این میوه اثرات مثبتی بر روی مغز می گذارد و اثرات نامطلوب پیری بر روی مغز را کاهش می دهد.

درباره توت فرنگی

توت فرنگی سرشار از ویتامین، مواد مغذی، فیبر و آنتی اکسیدان است و خطر ابتلا به بیماری‌های نظیر:

  • سکته مغزی
  • بیماری های قلبی عروقی
  • سرطان
  • فشارخون
  • یبوست 
  • دیابت

را کاهش می‌دهد. این میوه مغذی چربی خوب خون را افزایش داده و فشارخون را پایین می آورد هم چنین منبع خوب پتاسیم، کلسیم، آهن، فسفر و ویتامین ث است. در ادامه با خواص این میوه شگفت انگیز بیشتر آشنا می شویم.

توت فرنگی

خواص توت فرنگی

توت فرنگی فاقد چربی اشباع است و کالری کمی دارد، پاک کننده روده و مثانه است، خاصیت تقویتی دارد و ملین و خنک است، اشتها آور است، ادرار را زیاد می کند، به هضم غذا کمک می کند، در استحکام دندان ها و ترمیم شکستگی استخوان ها موثر است، به درمان بیماری لثه کمک می کند، نقش مهمی در خونسازی بدن دارد، تولید انرژی می کند و خستگی را از بین می برد، در کاهش و رفع ترس و عصبانیت و اضطراب و هیجان موثر است، درمان کننده نقرس است، ویتامین آ موجود در آن باعث رشد ناخن ها و مو و تقویت چشم می شود، باعث طول عمر می شود و از سکته جلوگیری می کند، باعث شفافیت پوست می شود، به خاطر داشتن ویتامین ث در دوره شیردهی مفید است، مواد موجود در آن می توانند باعث بهبود حافظه کوتاه مدت شوند.

توت فرنگی

روش شست و شوی توت فرنگی

قبل‌ از شستن‌، دستمال‌ نازکی‌ را تر کنید و توت‌ فرنگی‌ را در آن‌ بریزید، تا گرد و خاک‌ توت‌ فرنگی‌ گرفته‌ شود. چون این میوه سطح یکنواختی  ندارد سموم و آفات برای پرورش آن به راحتی نفوذ می کند و از آن خارج نمی شود به همین علت بهترین روش برای شستن، استفاده از آب استرلیزه است.

توجه داشته باشید باید نیم ساعت قبل از مصرف آن را بشوید.

توت فرنگی

مضرات توت فرنگی

استفاده زیاد توت فرنگی ممکن است باعث ایجاد کهیر یا تب شود.

در افراد مبتلا به ناراحتی های پوستی، ممکن است مشکل پوستی‌ شان را تشدید کند.

کسانی که معده‌ای حساس دارند، یا مبتلا به بیماری آسم هستند، بهتر است از خوردن توت‌ فرنگی پرهیز کنند، زیرا ممکن است بیماری ‌شان را تشدید کند.


Arezooنویسنده :

آرزو بزرگوار

درباره نویسنده : دانش آموز


 

منابع: 7 گنج | عصر ایران

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *