دانستنی هایی درباره روغن هیدرولیک

دانستنی هایی در باره روغن هیدرولیک / ویکی ووک

در پست های قبلی اطلاعاتی در باره روغن موتور و روغن گیربکس خدمت شما ارئه کردیم  در این پست  می خواهیم  در مورد یکی دیگر از سیالات پرمصرف و مهم خودرو به نام روغن هیدرولیک صحبت کنیم. پس با ما همراه شوید تا مطالبی را در این باره با هم مرور کنیم.

روغن هیدرولیک چیست؟

همانطور که در پست های قبلی اشاره شد در مواردی که قطعات فلزی بر روی همدیگر می لغزند و یا در حالت درگیر با یکدیگر می چرخند برای جلوگیری از اصطکاک و فرسایش قطعات باید از یک روان کننده استفاده شود. این ماده روان کننده یا سیال در قطعات مختلف متفاوت است و در هر موردی کارکرد خاصی دارد. روغن هیدرولیک نیز یکی از این سیالات روان کننده است که معمولا در سیستم فرمان خودرو بین قطعات فرمان جریان دارد و کار تسهیل کردن چرخش این قطعات را بر عهده دارد.

 

دانستنی هایی در باره روغن هیدرولیک / ویکی ووک

 


شاید دوست داشته باشید

داستان انگلیسی مورچه و ملخ داستان انگلیسی مورچه و ملخ

داستان مورچه و ملخ یکی از داستان‌های معروف نویسنده‌ی یونانی ازوپ است و جنبه اخلاقی دارد و درباره مورچه و ملخی است که…

 

 


چه زمانی روغن هیدرولیک را عوض کنیم؟

هنگامی که سیالات مصرفی خودرو دیگر قادر به انجام وظیفه خود نباشند باید تعویض شوند . با توجه به این که گرانروی این سیالات متفاوت است زمان تعویض آن ها نیز بایکدیگر فرق می کند . در مورد روغن هیدرولیک نیز ممکن است با توجه به سیستم هیدرولیک خودرو و کیفیت روغن و همچنین نحوه استفاده از خودرو این زمان متفاوت باشد.

 

دانستنی هایی در باره روغن هیدرولیک / ویکی ووک

 

نشانه های تعویض روغن هیدرولیک

به طور کلی نشانه هایی وجود دارد که ما بتوانیم تشخیص دهیم این زمان کی فرا رسیده است . برخی از این نشانه ها بدین قرار هستند :

  • تغییر رنگ – معمولا رنگ روغن هیدرولیک شفاف است . اگر مشاهده کردید که رنگ روغن رو به تیریگی می رود بهتر است برای تعویض آن اقدام کنید .
  • بوی روغن – انگشت خود را به روغن هیدرولیک بزنید و بو کنید اگر احساس کردید بوی روغن سوخته می دهد حتما روغن را عوض کنید .
  • کف کردن روغن – گاهی پیش می آید که شما در مخزن روغن را برای چک کردن بر می دارید و مشاهده می کنید که بر خلاف دفعات قبل روغن کف کرده و حباب های هوا روی آن تشکیل شده اند . زمان تعویض روغن است .
  • سفت شدن روغن – هر زمان که فرمان هیدرولیک خودرو مانند سابق کار نمی کند و به سختی می پیچد لازم است سطح روغن در مخزن چک شود . اگر سطح روغن به اندازه کافی باشد ولی مشکل کماکان حل نشده است احتمالا روغن کیفیت خود را از دست داده و باید تعویض شود.

منابع : بانک خودرو

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *