ترمز برمبو چیست؟

ترمز برمبو چیست؟ / ویکی ووک

با توجه به پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ی خودروها در همه‌ی زمینه‌ها ازجمله، تجهیزات و امکانات رفاهی داخل کابین، قدرت موتوری و افزایش سرعت، اتومبیل‌ها باید به سیستم ایمنی و ترمز گیری بهتری هم نسبت به قبل مجهز شوند. از همین رو ترمز برمبو، جزء پیشرفته‌ترین ترمزهای حال حاضر محسوب می‌شود که برندهای مختلف و معتبر خودروسازی دنیا از این نوع ترمزها بهره می‌برند. در مطالب قبلی موتور وانکل را معرفی کردیم و به خودروی مفهومی مرسدس بنز EQA هم اشاره‌ای داشته‌ایم. اما در ادامه این بخش به بررسی بیشتر ترمز برمبو خواهیم پرداخت.

تاریخچه‌ی ترمز برمبو

بزرگ‌ترین سازنده سیستم ترمز در دنیا کارش را از یک گاراژ در سال 1961 که توسط امیلیو بومباسی اداره می‌شد در شهر برگامو آغاز کرد. در ادامه امیلیو که تجربیات مکانیکی خوبی داشت اولین ترمز ایتالیایی را سال 1964 ساخت و با شرکت خودروساز الفا رومئو قراداد بست تا ترمزهای این کمپانی را تأمین کند.

در سال 1966 بعد از گسترش کارش در صفحات ترمز و ساخت دیگر تجهیزات سیستم ترمز، خود را در بازار اروپا به همگان معرفی کرد و در همین سال با قراردادی با موتو گویزی، ساخت سیستم ترمز موتورسیکلت‌ها را هم آغاز کرد. سال 75 میلادی، برمبو وارد فاز جدیدی از ساخت ترمزها شد.

 

ترمز برمبو چیست؟ / ویکی ووک

 

انزو فراری با سپردن سیستم ترمز خودروهای فرمول 1 خود به این شرکت توانست نقطه عطفی برای این شرکت ایجاد کند و بعدازآن بود که در دهه 80 میلادی با شرکت‌های خودروساز مطرح جهان ازجمله:

  • نیسان
  • مرسدس بنز
  • پورشه
  • بی ام دبلیو
  • و …

 چندین کمپانی دیگر وارد عقد قرارداد شد.

 

 

خیلی سریع این کمپانی ترمز سازی پیشرفت می‌کرد و در جای‌جای جهان در حال ایجاد شعبه بود و کمپانی برمبو تا سال 2000 در کشورهای زیادی نظیر برزیل، آمریکا، اسپانیا، انگلیس، ژاپن، چین و چندین کشور مطرح خودروساز دیگر هم شعباتی را ایجاد و کار خود را جهانی کرد.


شاید دوست داشته باشید

ویروس زیکا چیست؟ / ویکی ووکویروس زیکا چیست؟

زیکا ، بیماری است که از پشه به انسان منتقل می‌شود. ابتلا به این ویروس بیشتر در نقاطی از آفریقا و آسیای جنوب شرقی دیده‌شده است. این بیماری باعث نگرانی جهانی شده است و دلیل آن نیز ارتباط مستقیم زیکا با بیماری …

 


طرز کار ترمز برمبو

گرمای حاصله از اعمال فشار بر دیسک‌ها در هنگام عمل ترمز، مهم‌ترین چالش سیستم ترمز است که ترمز برمبو با داشتن شیارهای شبکه‌ای در سطح دیسک باعث کارایی بالا و بهبود روند خنک شدن، هنگام چرخش دیسک باعث رفع این چالش عمده شده است. در سیستم ترمز برمبو که یک ترمز دیسکی بشمار می‌آید، چرخ‌ها به روتور روی دیسک متصل می‌شوند و کالیپر با ایجاد اصطکاک با روتور دیسک چرخ‌ها را متوقف می‌کند.

 

 

این ترمزها در مقایسه با سایرین، مقاومت لنت و دیسک بالایی دارد که در تست‌ها و آزمایش‌های انجام‌شده میزان ترک‌های به وجود آمده پس اعمال مشخصی از ترمز، هم در لنت و هم در خود دیسک درصد قابل‌توجهی کاهش پیداکرده که این نشان از مقاومت، پایداری و دوام ترمز برمبو در فشار بالا دارد.

 

 

ویژگی‌های ترمز برمبو

این کمپانی با توجه به مسائل زیست‌محیطی همیشه درصدد ساخت فن‌آوری بوده که بتواند به طبیعت کمک کند، که با تولید محصولات قابل بازیافت به این مهم دست پیداکرده است، به گونه‌ایی که بعد از به‌پایان رسیدن عمر ترمزها قابل بازیابی هستند و مجدداً در فرآیند تولید برمی‌گردند و قابل‌استفاده خواهند بود.

 


پیمان غیاثی نیانویسنده :

پیمان غیاثی نیا

درباره نویسنده : پژوهشگر حوزه خودرو

 


 

منابع: Brembo

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *