هنگام خرید ماشین دست دوم به چه نکاتی توجه کنیم؟

هنگام خرید ماشین دست دوم به چه چیزهایی توجه کنیم؟ / ویکی ووک

فرآیند خرید ماشین خیلی پیچیده است و نیاز به صبوری زیاد و کسب اطلاعات کافی درباره­ی خودرو مورد نظر است. حال اگر شما بخواهید برای خرید ماشین دست دوم اقدام کنید، قطعا باید دقت و بررسی زیاد­تری را صرف گشتن و انتخاب کردن خودرو بگذارید. همچنین باید به وضعیت ظاهری و فنی آن خودرو با کمک گرفتن از یک متخصص و اهل فن این کار توجه کنید و بعد برای خرید اقدامات لازمه رو انجام بدهید. در ادامه اشاره‌­ایی خواهیم داشت به­ نکاتی که باید قبل از خرید ماشین دست دوم توجه کنید.

قبل از خرید ماشین دست دوم تحقیق کنید

شما باید اطلاعاتی درباره‌­ی اتومبیل مورد نظر خود جمع­آوری کنید، که متوجه نقاط ضعف یک خودرو بشوید. این اطلاعات را از دارندگان این خودروها در کوچه و خیابان یا بازدید کردن از سایت­هایی که بصورت تخصصی به نقد و بررسی این خودروها پرداخته­‌اند میتوانید به­‌دست بیاورید که بتوانید با آسودگی خاطر و دیدی بازتر ماشین دست دوم را بررسی کنید و برای خرید اقدام کنید.

 

ماشین دست دوم

 

وضعیت ظاهری ماشین دست دوم را چک کنید

  • چک کردن وضعیت داخلی ماشین

داخل خودرو جایی که ارتباط مستقیم با سرنشینان دارد، قطعا باید تمیز و بی­عیب و نقص باشد. صندلی­های آن روکشی آراسته و فرم خود را از دست نداده باشند، کفی­ها، فرمان، پدالها همه را چک کنید. تمامی درهای خودرو را باز و بسته کنید تا از صحت درستی آنها اطمینان پیدا کنید. در کنار این­ها باید به تمامی قسمت های الکتریکی از جمله شیشه بالابرها، قفل درها، برف­پاکن­ها، سیستم صوتی، چراغ­­ها و غیره که خرابی این قسمت­ها ممکن است هزینه­‌های زیادی را تحمیل کند.

  • چک کردن وضعیت ظاهری یا بدنه ماشین

به خط و خش روی ماشین دقت کنید درها، حاشیه­‌ها و…. همه باید کاملا بی­نقص باشند. همچنین باید با کمک از کارشناس رنگ خودرو از رنگ داشتن غیرفابریکی خودرو و نداشتن تصادف و خوردگی در قسمت بدنه اطمینان حاصل کنید.

فنی ماشین دست دوم را چک کنید

بعد بررسی وضعیت ظاهر و خاطرجمع شدن از سالم بودن بدنه و امکانات جانبی خودرو، میرسیم به چک کردن فنی ماشین دست دوم. کاپوت خودرو را که بالا میزنید تمیز بودن موتور و اجزای داخل موتور وجه خوبی دارد و تا حدی میتونه احساس خوبی را به شما القا کند، ولی نباید به همین اکتفا کرد. بعد نگاه کلی به موتور حالا به جزئیات بیشتری دقت کنید، پیچ­های شکسته، سیم­های آب شده و یا چسب خورده، توجه به آثار نشتی روغن یا آب میتواند به پی بردن مشکلات ماشین کمک کند.

 

هنگام خرید ماشین دست دوم به چه چیزهایی توجه کنیم؟ / ویکی ووک

 

درکنار این موارد، به سیم­کشی­ها توجه کنید که اگر جدید بنظر میرسند و با بقیه سیم­کشی­های خودرو متفاوت­اند علت را جویا شوید، وضعیت تعویض روغن موتور را بررسی کنید. بعد چک کردن این موارد، در حالت خاموش اتومبیل درپوش محفظه روغن موتور را بردارید، اگر در داخل آن روغن سیاه بود نشانه خوبی نیست یا حتی اگر داخل درپوش سفید بود در این صورت این اتومبیل مشکل اساسی در موتور دارد که نیازمند تعمیری جدی است.


شاید دوست داشته باشید

داستان انگلیسی کفاش و کوتوله ها بخش سوم داستان انگلیسی کفاش و کوتوله ها بخش دوم / ویکی ووک داستان انگلیسی کفاش و کوتوله ها داستان انگلیسی کفاش و کوتوله ها

این داستان درباره‌ی کفاشی است که بسیار تنگ دست است و زندگی سختی دارد که اتفاق بسیار جالبی برای او می افتد

 


همچنین به سیستم گیربکس ماشین دست دوم مورد نظر توجه داشته باشید که اگر دستی باشد، در حال حرکت تمام دنده­‌ها را چک کنید که درهنگام تعویض صدایی ایجاد نمی­کند، اگر سیستم گیربکس اتوماتیک بود ابتدا روغن گیربکس را چک کنید که بوی سوختگی ندهد کاملا شفاف باشد، سپس درگیری دنده­‌ها بلافاصله بعد از تغییر حالت دنده را چک کنید که اگر با تاخیر تعویض دنده انجام شد سیستم گیربکس مشکل دارد و باید تعمیر شود.

در آخر هنگام یک دور آزمایشی در اول به علائم هشدار صفحه کیلومتر توجه کنید، که تمامی موارد در حالت عادی باشند. روی دست­اندازها نباید هیچ گونه صدایی از سمت شاسی ها و سیستم تعلیق به­گوش برسد، همچنین در پایان از تطابق شماره­ی شاسی و شماره­ی موتور در کارت ماشین اطمینان حاصل کنید که اتومبیل مورد نظر سرقتی یا مورد دار نباشد.


پیمان غیاثی نیانویسنده :

پیمان غیاثی نیا

درباره نویسنده : پژوهشگر حوزه خودرو

 


میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *