چگونه موتور ماشین خود را تقویت کنیم؟

چگونه موتور ماشین خود را تقویت کنیم؟ / ویکی ووک

در بخش چگونه یک ماشین را اسپرت کنیم، اشاره داشتیم به این­که برای تیونینگ اتومبیل که شامل یک سری تغییرات در خودرو ازجمله تغییرات در ظاهر و بدنه خودرو، افزایش قدرت موتور ماشین، افزایش قدرت ترمزها و … برای داشتن اتومبیلی سریعتر و قدرتمند تر است. ایجاد تغییرات فنی در موتور ماشین برای به­‌دست آوردن شتاب و سرعت بیشتر انجام می­گیرد، هم­چنین در کنار این تغییرات باید سیستم ترمزگیری و کنترل ماشین هم بهبود پیدا کند تا به‌­صورت همروند یک ماشین تقویت شده داشته باشید. تقویت موتور ماشین راه‌های مختلفی را شامل می­شود. اولین چیزی که باید به آن توجه شود، سیستم اگزوز خودرو است. زمانی که انفجار داخل اتاقک انفجار موتور صورت گیرد، دود و صدای ناشی از آن باید به­خوبی خارج شود که این سیستم اگزوز شامل:

  • مانیفولد دود
  • کاتالیزور
  • منبع اگزوز

می­باشد. کارهای دیگری که می­توان برای تقویت موتور ماشین انجام داد را بیشتر بررسی می­کنیم:

 

چگونه موتور ماشین خود را تقویت کنیم؟ / ویکی ووک

 

هدرز در موتور ماشین

همانطور که در بالا اشاره کردیم، سیستم اگزوز برای خارج کردن دود ناشی از احتراق درون سیلندر باید به­خوبی وظیفه­اش را انجام دهد. در کنار این، نصب قطعه‌ای به­نام هدرز میتواند به تخلیه سریع­تر و کامل­تر سیلندر از گازهای منفجر شده و مکش قدرتمندتر و تنفس بهتر موتور کمک شایانی کند. هدرز درواقع مانند مانیفولد است که بر اساس اصول مکانیک سیالات شکل گرفته و شکل خاص و سطح سیقلی آن به خروج گازهای اتاقک احتراق کمک می­کند و به تنهایی باعث افزایش 5 الی 10 درصدی قدرت موتوری خودروها می­شود.

تراتل در موتور ماشین

قطعه­‌ی دیگری که برای تنفس بهتر خودرو در موتور ماشین قرار می­گیرد تراتل است. این قطعه برای هر سیلندر ورودی به­‌صورت جداگانه تعبیه شده است و کاهنده‌ی اثر منفی مکش سیلندرها بر روی یک­دیگر است. هم­چنین فضای بیشتری برای ورود هوا قرار می­دهد و ازآن­جایی که تراتل­ها هوای بیشتری را بدون وجود فیلتری وارد موتور می­کنند، موجب دوده گرفتن مجاری سوپاپ­ها هم می­شود که باید به این نکته هم توجه داشته باشید.

 

چگونه موتور ماشین خود را تقویت کنیم؟ / ویکی ووک

 

فیلتر هوا در موتور ماشین

تمام این تمهیدات برای تنفس بهتر ماشین است، پس اگر از تراتل استفاده نمی­کنید حتما باید فیلتر هوای خودرو خود را با فیلتر هوای اسپرت تعویض کنید. این­کار افزایش قدرت تولیدی خودرو را موجب خواهد شد.


شاید دوست داشته باشید

داستان انگلیسی مرد کلاه فروش و میمونداستان انگلیسی مرد کلاه فروش و میمون

این داستان درباره مردی است که کلاه افتابی میفروشد و یک روز و با ترفندی جالب با استفاده از نقطه ضعف میمون ها…


چیپ تیونینگ در موتور ماشین

 

چگونه موتور ماشین خود را تقویت کنیم؟ / ویکی ووک

 

یک مغز متفکر خودرو است که کنترل و هدایت سنسورهای مختلف خودرو مانند سنسور اکسیژن، دورشمار، سرعت و … را برعهده دارد. با نصب این قطعه می­توانید بالاترین میزان پاشش سوخت، زمان­بندی شمع‌ها، میزان ورودی هوا و … را تنظیم کنید و شاهد تاثیر بسزایی در راندمان کاری موتور ماشین خود باشید.

به موارد دیگر از کار‌های مهمی که می­توانید برای تقویت موتور ماشین خود انجام دهید، در زیر به­صورت خلاصه اشاره می­شود:

  • تعویض سرسیلندر

تغییر در این قسمت عملکرد موتور را به­صورت فوق‌العاده‌ای ارتقا می­دهد. هم­چنین می­توانید از سرسیلندرهایی استفاده کنید که به ازای هر سیلندر از هشت سوپاپ یا بیشتر بهره می‌برند.

  • تعویض شمع­ها

تغییر شمع­های معمولی با شمع­های سوزنی و ایردیوم می­تواند به احتراق درون سیلندرها کمک کند تا مقاومت کمتری دربرابر جرقه داشته باشند.

  • کوئیک شیفتر

دور موتور در زمان تعویض دنده کاهش پیدا می­کند و افزایش سرعت متوقف می­شود. برای رفع این مشکل می­توانید از این قطعه استفاده کنید تا در فاصله بین تعویض دنده‌ها تا حدی از کاهش شتاب و سرعت­گیری جلوگیری کند.

  • استفاده از توربو شارژ یا سوپرشارژ
  • برنامه­ریزی دوباره‌ی کامپیوتر یا ECU خودرو
  • استفاده از بنزین سوپر به­خاطر احتراق بهتر

پیمان غیاثی نیانویسنده :

پیمان غیاثی نیا

درباره نویسنده : پژوهشگر حوزه خودرو

 


منابع: mashin.ir

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *