تفاوت تری گلیسیرید با کلسترول چیست؟

تری گلیسیرید

کلسترول و تری گلیسیرید هر دو چربی هستند که به جریان خون هدایت می‌شود و بالا بودن هر یک، می‌تواند باعث مشکلات قلبی شود. تفاوت بین این دو چگونگی عملکرد آن‌ها در داخل بدن است. تفاوت عمده این دو چربی این است که ، تری گلیسیرید برای انرژی سوزانده می‌شود، درحالی‌که کلسترول برای ساخت سلول‌ها و برخی هورمون‌ها به کار می رود .کلسترول‌ها، دارای ترکیب ساختاری در داخل بدن است  و تری گلیسیرید ها در پی واکنش هایی در بدن شکسته می‌شود.هر دو در بدن ساخته می‌شود. بدن برای تولید این چربی به مصرف غذا نیاز دارد.

تفاوت تری گلیسیرید و کلسترول

ساختار تری گلیسیرید

کبد تری گلیسیرید را از گلوکز و اسید چرب  ایجاد می‌کند. کبد گلوکز را  به‌صورت  زنجیر به نام گلیسرول به وجود می‌آورد.سپس سه اسید چرب به پایه گلیسرول می‌چسبد. تری گلیسیرید ممکن است در کبد  یا در عضلات  ذخیره شود. هنگامی‌که بدن به انرژی نیاز دارد، اسیدهای چرب را از پایه گلیسرول جدا می‌کند. گلوکز و اسید چرب به  میتوکندری عضلات وارد می‌شود تا انرژی تولید کند. اسید اضافه وارد رگ می‌شود و  به کبد بازمی‌گردد و مجدد به گلیسرول می‌چسبد.

 

تری گلیسیرید

 

کلسترول

کلسترول به ساخت هورمون‌های جنسی کمک می‌کند. در زنان این هورمون‌ها استروژن و  پروژسترون و در مردان تستوسترون  است. همچنین کلسترول در تولید هورمون استرس  کورتیزول به بدن کمک می‌کند. کلسترول، ویتامین D محلول  در چربی را هنگامی‌که پوست در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد، تولید می‌کند. همچنین میزان تولید صفرا را که در هضم چربی و جذب ویتامین A، D، K و E نقش دارد بیشتر می کند. به گفته محققان میزان تری گلیسیرید‌ همانند کلسترول برای تشخیص سلامت کلی بدن مهم است.کلسترول بالا  به بیماری قلبی عروقی  منجر می‌شود و بالا بودن تری گلیسیرید‌  می‌تواند علامت خطر برای بیماری قلبی عروقی باشد. افرادی با تری گلیسیرید  بالا و با ویژگی‌ها یی چون چاقی مفرط،فشارخون بالا، دیابت   در معرض بیماری قلبی عروقی هستند.


شاید دوست داشته باشید.

یک ماشین

چگونه یک ماشین را اسپرت کنیم؟

از زمان به ­وجود آمدن خودرو، همیشه یک ماشین اسپرت و لوکس نسبت به خودرو معمولی بیشتر مورد توجه قرار می­گیرد. خودروهایی که خود خودروساز به­ صورت اسپرت …

 


 

علل بروز تری گلیسیرید بالا چیست؟

  • چاقی مفرط
  • کنترل نشدن دیابت
  • کم‌کاری تیروئید
  • مصرف کالری بیشتر از آن‌که بتوانید بسوزانید
  • مصرف مشروبات الکلی
  • برخی داروها مانند ضدبارداری،مدر ،بتا بلوکر ها، استروژن
  • عوامل  ارثی

 

تری گلیسیرید

 

علایم تری گلیسیرید بالا چیست؟

در اغلب موارد  تری گلیسیرید‌ بالا علامت  ندارد. اما اگر علت بالا بودن ژنتیکی باشد انباشت چربی زیرپوست دیده می‌شود.

چگونه تری گلیسیرید را پایین بیاوریم؟

  • کاهش وزن و حفظ وزن سالم
  • محدود کردن قند و چربی در بدن
  • فعالیت بیشتر
  • ترک عادت مصرف سیگار و مشروبات الکلی

به امید فردایی روشن.

منابع: زندگی روشن

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

1 دیدگاه در “تفاوت تری گلیسیرید با کلسترول چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *