بیماری زالی چیست؟

بیماری زالی چیست؟ / ویکی ووک

شاید شما هم افرادی را دیده‌اید که مو وابرو و چهره‌ی بسیار سفیدی دارند، این افراد در همه جای دنیا حتی در کشورهای سیاه‌پوست هم دیده می‌شوند که متأسفانه دچار بیماری ژنتیکی زالی هستند. زالی یا آلبینیسم، نوعی بیماری ژنتیکی است که براثر آن بدن قادر به ساخت رنگ‌دانه ملانین نبوده و پوست، مو و چشمان شخص زال رنگ روشنی به خود می‌گیرد. ما در مطالب قبل برخی بیماری‌های مانند ام پی اس، لب‌شکری و … بررسی کردیم در این مطلب می‌خواهیم به بیماری آلبینیسم بپردازیم.

زالی چیست و رنگ‌دانه ملانین چه نقشی در این بیماری دارد؟

همه انسان‌ها دو گروه ژن دارند. نیمی از ژن‌ها را از پدرشان گرفته‌اند و نیم دیگر را از مادر. گاهی اوقات پدر و مادر ژن زالی دارند، درحالی‌که در ظاهرشان علائم آن دیده نمی‌شود دلیل آن این است که ژن زالی مغلوب است یعنی اگر فردی یک ژن زالی روی یک کروموزوم داشته باشد و یک ژن سالم روی یک کروموزوم دیگر داشته باشد، آن ژن سالم وظیفه ژن معیوب را بر عهده می‌گیرد و فرد، دچار آلبینیسم نمی‌شود. در حقیقت برای ابتلای به زالی، باید فرد دارای دو ژن زالی از پدر و مادر باشد. همان‌طور که گفتیم در این بیماری بدن قادر به ساخت رنگ‌دانه ملانین نیست، ملانین نوعی ماده شیمیایی است که در بدن ما وجود دارد و به پوست، چشم و موهای ما رنگ می‌دهد.  نبود رنگ‌دانه‌ها به‌اندازه کافی باعث سفیدی پوست، مژه‌ها، ابروها و همه موهای بدن می‌شود.

بیماری زالی چیست؟ / ویکی ووک


شاید دوست داشته باشید

بررسی خودروی نیسان IMx / ویکی ووکبررسی خودروی نیسان IMx

ین خودرو با طراحی زیبا و خلاقانه سبک جدیدی از محصولات نیسان به معرض نمایش میگذارد. درهای دوطرفه­ی بدون ستون و جلو پنجره ایی که الهام گرفته از مدل مفهومی وی موشن، شکل ظاهری نیسان IMx را خاص کرده است. همچنین وجود سقف …


بیماران زالی چه مشکلاتی دارند؟

این بیماری علائم بسیار آشکار دارد، سفیدی پوست، مژه‌ها، ابروها و همه موهای بدن علائم این بیماری است. مشکل اصلی این بیماران بینایی ضعیف آنها است. این بیماران بعلت کمبود رنگ‌دانه در چشم، نور زیادی را جذب میکنند که این باعث آسیب رسیدن به چشم می شود در افراد مبتلا به آلبینیسم، اشکالات بینایی همچون:

  • لوچی
  • تنبلی چشم
  • آستیگماتیسم

دیده می‌شود. این بیماران پوست ضعیفی نیز دارند، زیرا بدون ملانین کافی پوست توان محافظت از خود را نخواهد ندارد. افرادی که آلبینیسم دارند، زودتر دچار آفتاب سوختگی می‌شوند.

بیماری زالی چیست؟ / ویکی ووک

آیا زالی را می‌توان درمان کرد؟

متأسفانه درمانی برای این بیماری وجود ندارد اما می‌توان قبل به دنیا آمدن فرزند از آن پیشگیری کرد. همان‌طور که گفتیم برای اینکه فرد دچار این بیماری آلبینیسم شود باید پدر و مادر هردو ژن این بیماری را به فرزند منتقل کنند،  بنابراین با آزمایش‌هایی قبل از بارداری می‌توانند پیشگیری‌هایی را انجام دهند.

به امید فردایی روشن.

منابع: ویکی پدیا | سلامتی

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *