سیستم تعلیق چیست؟

سیستم تعلیق چیست؟ / ویکی ووک

در بخش های قبلی بررسی اجزای خودرو، به نحوه ی عملکرد کامپیوتر خودرو یا ECU پرداختیم و همچنین از چگونگی تقویت سیستم صوتی خودروها نیز گفتیم. اما در ادامه بررسی اجزای خودرو و در این بخش به سیستم تعلیق خودروها می پردازیم. سیستم تعلیق در خودروها، مجموعه ایی است از جرم فنربندی شده، فنر، کمک فنر که وظیفه ی مهم نوسان گیری و ارتعاشات ناشی از سطوح ناهموار جاده و خیابان ها را بگیرد و به سرنشینان حاضر در کابین احساس راحتی و آرامش دهد. در ادامه بیشتر با این قسمت مهم خودروها آشنا خواهیم شد.

تاریخچه ی سیستم تعلیق

اوبادیا الیوت (Obadiah Elliott) اولین شخصی بود که از چاله های جاده خسته شده بود و به فکر سفرهایی راحتتر افتاد و این فکر خودش را عملی کرد. الیوت اولین سیستم تعلیق فنری را اختراع کرد که این سیستم فنری بروی هر چرخ دو فنر بزرگ از جنس فولاد مقاوم قرار داد که این فنر های بصورت مستقیم با بدنه گاری در ارتباط بودند. فورد مدل تی اولین خودرویی بود که به سیستم تعلیق مجهز شد. در اوایل قرن نوزدهم سیستم های تعلیق پیشرفت چشم گیری داشتند و اولین فنر حلقوی هم پا به عرصه ی فنرهای خودرو گذاشت.

 

سیستم تعلیق چیست؟ / ویکی ووک

 

اجزای تشکیل دهنده سیستم تعلیق

این سیستم به طور کلی پنج قسمت مختلف زیر را شامل می شود:

  • فنر :که اصلی ترین بخش تعلیق محسوب می شود که بسته به نوع سیستمی که استفاده می شود در شکل های گوناگونی مانند فنر تخت، لول و پیچشی استفاده می شود.
  • کمک فنر :جاذب ضربه، وظیفه ی گرفتم ضربات ناشی از حرکت در مسیرهای ناهموار است.
  • سیبک:یک گوی فلزی داسته دار است که درون محفظه ای فولادی قرار دارد تا حرکات چرخشی را ناشی از ارتعاشات به راحتی صورت بگیرد.
  • بوش: مانند سیبک برای اتصال قطعات مختلف سییستم تعلیق به کار می رود با این تفاوت که در یک جهت توانایی حرکت دارند.
  • طبق:قطعه ایی فولادی که شاسی را به سیستم تعلیق متصل می کند.

 

سیستم تعلیق چیست؟ / ویکی ووک

 


شاید دوست داشته باشید

چگونه اکسیژن خون را افزایش دهیم؟ / ویکی ووکچگونه اکسیژن خون را افزایش دهیم؟

کمبود اکسیژن در خون، هیپوکسمی نام دارد و می تواند منجر به مشکلات متعدد همچون …

 

 


انواع سیستم تعلیق

سیستم تعلیق خودروها با توجه به کارایی آن اتومبیل ها با هم متفاوت است و در انواع مختلف زیر است.

  • تعلیق مستقل: هر چرخ بطور مستقل نوسان می کند و در بقیه ی چرخ ها تاثیری ندارد.
  • تعلیق طبق دار دوبل: دو طبق در بخش های زیر و بالایی قرار می گیرند که سیستم فرمان پذیری پایدارتری در پیچ و خم ها دارد.
  • تعلیق مک فرسون: چرخ ها از زیر توسط طبق به شاسی متصل می شوند و به کمک فنر وزن بدنه تحمیل می شود که تعمیر و نگه داری آن هزینه های سبک تری دارد.

 

وظیفه سیستم تعلیق

همانطور که قبلا گفته شد سیستم در خودروها برای گرفتن ارتعاشات و نوسانات اجزای معلق خودرو مانند اتاق، شاسی ها و سرنشینان در هنگام حرکت اتومبیل بروی سطوح ناهمواراست که با وجود آن راحتی سفر و نرمی خودروها در چاله و دست اندازها تضمینی است. خودروها فقط از طریق چرخ های خود با زمین در ازتباط هستند و تمامی نیروهای خودرو چه در مواقع ترمز و شتاب گیری و چه در مواقع بالا و پایین رفتن خودرو وفشار آن بر بدنه متوجه سیستم تعلیق خودروها است.

طراحی سیستم تعلیق با کیفیت از اهمیت بالای برخوردار است چرا که یک جسم چندین تنی در سرعت های متفاوت با تمامی اجزای خود از طریق سیستم تعلیق و فرمان به تایرها وصل هستند و کوتاهی در ساخت این سیستم تبعات جبران ناپذیری به همراه دارد. پس این سیستم با استفاده از اجزایی که دارد به راحتی کابین، فرمان پذیری و حفظ تعادل خودرو کمک می کند.


پیمان غیاثی نیانویسنده :

پیمان غیاثی نیا

درباره نویسنده : پژوهشگر حوزه خودرو


منبع: ویکی پدیا | 1 car

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *