چگونه سیستم صوتی ماشین را تقویت کنیم؟

چگونه سیستم صوتی ماشین را تقویت کنیم؟ / ویکی ووک

با ورود سیستم صوتی و رادیویی به خودروها، رانندگی درهر مسافتی جذاب تر و خاطره انگیز تر شده است. سیستم صوتی از قدیم الایام و از نسل های جوان گذشته گرفته تا به حال، غیرقابل جایگزین بوده و همیشه ماشین دوست ها را با صدای بلند ضبط هایشان در خیابان ها می بینیم. برای این دسته از افراد صدای بلند با کیفیت و بدون هیچ گونه خش و نویزی اهمیت زیادی دارد و برای داشتن چنین صدایی در خودروی خود هرکاری می کنند. در بخش های قبلی، چگونگی اسپرت کردن یک ماشین را بررسی کردیم، اما در ادامه این بخش راهکارهای ساخت سیستم صوتی باکیفیت را ارائه می دهیم.

راه‌های تقویت سیستم صوتی ماشین

با توجه به علاقه زیاد قشر جوان هر جامعه ای به شنیدن صدای بلند و با کیفیت، بسیاری از خودروسازهای جهان، اتومبیل های خود را با بهترین سیستم صوتی و تصویری ممکن راهی بازار می کنند. اما باز هم علاقه مندان خلع صدایی با کیفیت تر و با قدرت بیشتر را حس می کنند و برای تقویت سیستم صوتی ماشین خود، از هیچ تلاشی دریغ نمی کنند.

 

چگونه سیستم صوتی ماشین را تقویت کنیم؟ / ویکی ووک

 

بعضی از امکاناتی که می توان با کمک آن سیستم صوتی را تقویت کرد به شرح زیر است:

باند یا بلندگو(Speakers)

باندها به دو دسته ی گرد و خربزه ایی (بیضی) تقسیم می شوند. باندهای گرد خود در چهار گروه سایزی 10، 13، 16 و 25 سانتیمتری مورد استفاده قرار می گیرند. کوچکترین سایز بروی داشبورد های جلویی ماشین قرار می گیرند و بزرگترین آنها در طاقچه ی عقب خودرو بکار گرفته می شوند. باندهای گردی که قابلیت اتصال به آمپلی فایر را دارند کامپونت می نامند که صدایی شفاف تر و با کیفیت تر نسبت به باندهای معمولی دارند. باند های بیضی یا خربزه ایی هم در دو سایز 9*6 و 10*7 تقسیم می شوند. این باندها یا از آمپلی فایر (که در ادامه توضیح داده می شود) پیشتبانی می کنند یا خیر. درصورت پشتبانی این بلندگوها از آمپلی فایر کاربر می تواند صدایی به مراتب با کیفیت تر و بدون نویزی را نسبت به باندهای معمولی داشته باشد.

آمپلی فایر (Amplifier)

وسیله ایی که با اتصال به بلندگوها، وظیفه ی بهبود کیفیت صدای سیستم صوتی ماشین را بر عهده دارد. آمپلی فایرها توان خروجی ضبط ماشین را افزایش می دهند تا سرنشینان خودرو از همه ظرفیت بلندگوها بهره ببرند و از صدای پخش شده لذت ببرند. آمپ ها بصورت منو یا تک صدا، 2 کانال، 4 کانال و 6 کانال طراحی و مورد استفاده قرار می گیرند.

 

 


شاید دوست داشته باشید

ورزش سپک تاکرا چیست؟ / ویکی ووکسپک تاکرا چیست؟

سپک در زبان مالزیایی بمعنای لگد یا ضربه زدن است و تاکرا هم، معنی توپ را می دهد. در زمان های قدیم در جنوب شرقی آسیا بخصوص در تایلند و مالزی افراد، گروه می شدند و با…

 


ساب ووفر (Subwoofer)

پخش صدای Bass  و بم موزیک بصورت شفاف و بدون نویز در صداهای بلند، وقتی امکان پذیر است که ساب ووفر را روی سیستم صوتی خود نصب کنید. البته این وسیله باید به یک آمپلی فایر 4 کانال اضافه شود.

 

 

توییترها (Tweeters)

با توییترها می توانید صدای ریز بهتری داشته باشید. این وسیله ها به زیبایی آهنگ های سیستم صوتی شما کمک می کنند و بصورت مجزا صداهای ریز را پخش می کنند. با استفاده از این ابزارها می توانید سیستم صوتی ماشین خود را تقویت کنید و صداهای بلند را در درون اتومبیل، با کیفیت هرچه بهتر و بدون نویز و خشی گوش کنید و لذت ببرید.


پیمان غیاثی نیانویسنده :

پیمان غیاثی نیا

درباره نویسنده : پژوهشگر حوزه خودرو

 


 

منابع: بهرام شاپ

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *