گیربکس دوکلاچه چیست؟

گیربکس دوکلاچه چیست؟ / ویکی ووک

در بخش های قبلی تعریفی از خود گیربکس و همچنین انواع مختلف جعبه دنده، مانند گیربکس CVT  و گیربکس AMT را داشتیم. در بخش های قبلی گیربکس شرح دادیم که سیستم انتقال قدرت به دو بخش دستی و اتوماتیک تقسیم بندی می شود. در این بخش سیستم گیربکس دوکلاچه که سیستمی است، مابین دو گیربکس دستی و اتوماتیک را مورد بررسی قرار می دهیم.

طرزکار گیربکس دوکلاچه

تکنولوژیی که در اتومبیل های مسابقه ایی خیلی مورد استفاده قرار می گیرد و برای خودروهای معمولی سیستمی نوین محسوب می شود و ترکیبی از بهترین ویژگی های سیستم گیربکس دستی و اتوماتیک است. گیربکس دوکلاچه را با نام سیستم انتقال قدرت شبه اتوماتیک هم می شناسند. این گیربکس برای انتقال قدرت از دوکلاچ مستقل از هم، بهره می برد که خوبی این روش آنجاست که دنده ها بدون قطع جریان نیرو از موتور به چرخ ها عوض می شوند. در این حالت، یکی از این کلاچ ها (کلاچ بزرگتر و بیرونی)، چرخ دنده های فرد و دیگری (کلاچ درونی و کوچکتر) چرخ دنده های زوج را کنترل می کنند.

 

گیربکس دوکلاچه چیست؟ / ویکی ووک

 

تعویض دنده ها در این نوع سیستم با هیچ پدالی کنترل نمی شود و توسط حسگرهای الکتریکی و تجهیزات هیدرولیکی بصورت اتوماتیک انجام می شود، اما این معنی را نمی دهد که راننده مطلقا هیچ کنترلی در تعویض دنده ندارد، بلکه با تعبیه دستک هایی می توانید حس هیجان انگیز تعویض دنده را هم با این سیستم ها تجربه کنید. با توجه به رشد سریع این گیربکس دوکلاچه در صنعت خودروسازی، امروزه خیلی از برندهای معروف خودروساز مانند آئودی، پورشه، مرسدس بنز و… در این زمینه ورود کردند و سیستم های انتقال قدرت پر قدرت و باکیفیتی را در دو نوع 6 سرعته و 7 سرعته تولید می کنند.


شاید دوست داشته باشید

چگونه استخوان ها را تقویت کنیم؟چگونه استخوان ها را تقویت کنیم؟

اگر دچار درد و گرفتگی عضلات در مفصل می‌شوید و یا مکرر دچار شکستگی و آسیب‌های مربوط به مفصل می‌شوید به‌احتمال‌زیاد استخوان‌هایتان …


تاریخچه گیربکس دوکلاچه

گیربکس دوکلاچه یا Dual clutch transmission قبل از جنگ جهانی دوم توسط مردی فرانسوی بنام ادولف کگریس (Adolphe kegresse)  اختراع شد اگرچه هیچ وقت او موفق به ساخت یک مدل قابل اجرا نشد ولی طرح و ایده اولیه از ادولف شکل گرفت. اولین مدل توسعه یافته سیستم انتقال قدرت دوکلاچه (DCT) در اوایل دهه 1980 میلادی تحت هدایت هانری وبستر در خودروهای تولیدی لیامنگتون انگلیس برای مدل های فورد رنجر، پژو 205 و همچنین، فورد ام کی 1 نمونه های اولیه ای تولید شد.

 

گیربکس دوکلاچه چیست؟ / ویکی ووک

 

بعدها یک اتومبیل مسابقه ایی و مجهز شده به سیستم دوکلاچه، توسط کمپانی پورشه در مسابقات 1986 مونزا شرکت داده شد که در پایان همان مسابقات تیم پورشه به قهرمانی آن رقابت ها دست یافت. در ادامه خودرسازهایی مانند آئودی و فلکس واگن با ساخت گیربکس دوکلاچه ، اتومبیل های خود را به این سیستم مجهز کردند و پیشگامان این عرصه همراه با پورشه لقب گرفتند.

 

گیربکس دوکلاچه چیست؟ / ویکی ووک

 

مزایای گیربکس دوکلاچه

  • یکی از مزایا مجزا بودن درگیری چرخ دنده ها است که شوکت تعویض دنده کاهش پیدا می کند.
  • کاهش مصرف سوخت مهمترین خوبی این سیستم محسوب می شود.
  • همانطور که در بالا اشاره شد، تعویض دنده با یک جریان قدرت ثابت از موتور به چرخ ها انجام خواهد شد که حرکت و شتابگیری قدرتمند یک خودرو را حاصل خواهد شد.

پیمان غیاثی نیانویسنده :

پیمان غیاثی نیا

درباره نویسنده : پژوهشگر حوزه خودرو

 


منابع: ویکی پدیا

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *