پادکست ویکی آرت قسمت دوم

پادکست ویکی آرت / پادکست ویکی آرت قسمت دوم

پادکست ویکی آرت  قسمت دوم رو گوش میدین و طبق قرارمون در خدمتتونیم با اخبار و حواشی هنر. اول از هرچیزی تاسوعا و عاشورا که گذشت رو تسلیت میگم و قبولی عزاداری هاتون رو از ایزد منان خواستارم و امیدوارم که مارو از دعای خیرتون بی نصیب نگذاشته باشین

بخش تعزیه خوانی پادکست ویکی آرت قسمت دوم

بخش اول ویکی ارت رو اختصاص دادیم به هنر تعزیه خوانی که نمایش اییینی ایرانیه. دیر زمانیه ک ایرانیا در ساختن تعزیه و به نمایش دراوردن واقعه کربلا و حدیث مصائب سیدالشهدا فعالیت میکنن.

هنر تعزیه ک یکی از مهمترین و نابترین هنر سنتی ایرانیه، در طول تاریخ از دوره سلجوقیان گرفته تا قاجاریه و حتی الان هم به نمایش درمیامده. باید بدونین که به باور برخی از محققان و در دوره ای پس از ورود اسلام به ایران، هنر موسیقی ایرانی در حال فراموشی بوده که با پیدایش تعزیه خوانی و نیازش به موسیقی، باعث حفظ و حیات دوباره موسیقی ایرانی شده. اشعار مرثیه و تعزیه که بر پایه ی اوزان والحان موسیقی ساخته شده بود بهترین وسیله برای حفظ موسیقی و اهنگ های ملی ایرانی بوده. تعزیه هنریه ک توسط مردم عامه اجرا میشه و مخاطباشو با تاثیرگذاری زیاد و با واقعیت کربلا اشنا میکنه. بریم که یه تیکه ایی دیگه از گروه تعزیه خوانی استاد حاج حسن نرگسخانی رو باهم گوش کنیم.

اخبار و حواشی موسیقی پادکست ویکی آرت قسمت دوم

تو این ایام بازار عکسهای اینستا گرامی هنرمندان تو عرصه های مختلف بلاخص موسیقی داغ بود بعضیا میگفتن که بسوزه پدر ریا ولی من میگم دیدن هنرمندان در این مراسمات و مناسک پایه سفره ی پرعشق اباعبدالله الحسین نشون دهنده معرفت و داشتن شور حسینیشونه. مثلا رضای صادقی که محرم هرسال برای شهرشون مداحیی میکنه

و بشنویم نوازندگی امید حاجیلی در دسته عزاداری سیدالشهدا

متسفانه یک هنرمند موسیقی دیگه به لقاالله پیوست. استاد فیروز گودرزی نوازنده برجسته خرم ابادی بعد مدت ها بستری شدن در بیمارستان بدلیل بیماری ریوی ار دنیا رفت. دایه دایه و تا نفس دارم میجنگم رو باهم کاری برخی هنرمندان دیگر به یادگار گذاشت… روحشون شاد.

کارن همایون فر با ابراهیم حاتمی کیا برای چندمین بار وارد همکاری شدن. کارن همایون فر موسیقی فیلم سینمایی به وقت شام حاتمی کیا رو اهنگسازی میکنه. کار قبلی این دو هنرمند فیلم بادیگارد بود

برای اولین بار مادر خواننده محبوب کشورمون محسن یگانه روی انتن زنده برنامه فرمول یک علی ضیاء رفت. ایشون تو این برنامه گفتن ک مث خیلی از والدین زمان قدیم و حتی حالا حق انتخاب و از پسرش برای تحصیل هنر گرفته ولی الان قطعا به داشتن همچین پسر هنرمندی افتخار میکنه.


گفتگوی مادر محسن یگانه در برنامه فرمول یک

مادر محسن یگانه برای اولین بار روی آنتن زنده «فرمول یک» با اجرای علی ضیاء درباره فرزندان گفت:

دختر بزرگم متخصص زنان و دختر دومم دندانپزشک است. محسن هم از بچگی فرزند بسیار مقبولی بود. اگر ما از شیوه های کسب مقبولیت اجتماعی در جامعه آن زمان برای جوانانی که می خواستند در جامعه پذیرفته شوند صحبت کنیم، محسن دقیقا در همان مسیر بود تا زمانی که وارد دانشگاه و آنجا با یک فضای جدید که غریب بود و اصلا نمی توانم بگویم شبیه فضای خانه بود، روبرو شد و این موضوع انتخاب او را تغییر داد.

وی با بیان اینکه انتخاب اول محسن هنر بود اما من برای او تکلیف تعیین کرده بودم که مهندس شود، افزود:
هنر زیباست، خدا زیباست و زیبایی را هم دوست دارد. هنر هم زیباست، اینکه او به سمت هنر برود چالش بزرگی برای من و خانواده بود. اما او این انتخاب را کرد و انتخاب خوبی بود.

مادر یگانه در پاسخ به این سوال که آیا این انتخاب محسن باعث طرد شدن او نشد؟ اظهار کرد:

او هنوز هم چالش دارد. جامعه ارزشی ما و کسانی که در بحثهای ارزشی جنبه افراط را پیش می گیرند، نمی خواهند بپذیرند او اول یک انسان است، بعد یک جوان، بعد محسن یگانه که فرزند شهید است و بر این اساس نباید جلوی علاقه اش به خوانندگی را گرفت. اینها اولویت بندی دارد. اول بگذاریم او خودش باشد و حق انتخاب داشته باشد که من اعتراف می کنم این حق را از او گرفتم.

دیگر نمی توانستم در زمانی که او خودش به این یقین رسیده که این مسیری نیست که می خواهد خودش را شکوفا کند و پتانسیل هایش را از بالقوه بالفعل دربیاورد. راهی بود که انتخاب کرد و در این زمان با تعارضات خانواده و بعضا مخالفت هایی مواجه شد، اما خیلی پایدار، بعضا با ممارست و می توانم بگویم با تلاش فوق العاده به اینجایی رسید که الان هست.

در ادامه علی ضیاء به گفتگویش با یگانه برای عید اشاره کرد و گفت:

نزدیک به عید با هم گفتگویی کردیم که متاسفانه هیچوقت پخش نشد و او از این بابت از من ناراحت است و هر کاری که کردم از دلش درنیامد. او همیشه می گفت دم دمای عید حالم خوب نیست. ۲۳ اسفند ۶۴ در والفجر ۸ پدرش به شهادت رسید و سال تحویل تشییع پیکر او بود. این یک هفته نمی توانم بگویم یک نوستالژی، چون این واژه خیلی غریب است، این حس غریب تر از واژه نوستالژی است و نمی توانم بگویم با آن به سمت ساخت آهنگ «یه هفته به عید» رفته است. بلکه با حسی بالاتر و عمیق تر کاری ساخت که از آن طرف آب کامنتها سرازیر شد.

فرزندان غیرشاهد استقبال کردند. شاید بگویم آن لحظه به داشتن چنین پسری افتخار کردم که آن لحظه آن حس را آنقدر زیبا در خود شکل داد و به تصویر کشید و این حس را به همگان نشان داد. چون این حس می تواند درونی و برای خود او باشد اما وقتی این رنج را به خودش می دهد که این حس را بیرون بیاورد، کار او سخت تر می شود. آنقدر این انرژی زیاد بود و سخت بود که در زمان اجرای این آهنگ گریه اش را دیدید.

ضیاء نیز بیان کرد:

بله او در آن گفتگو هم گریه کرد و بعد از آن هم به من گفت شماها همیشه سر سفره هفت سین پدرهایتان پیشتان بوده است اما من هیچوقت سر سفره هفت سین پدرم را ندیده ام.

یزدان پناه در این خصوص تاکید کرد:

باور می کنید او هیچوقت این جمله را به من نگفته است. شاید با شما خیلی راحت بوده و احساس کرده درکش می کنید. این درک را در شماها می بیند. او چنین آدمی است که اگر درک را در طرف مقابلش نبیند حرفش را به او نمی زند و در هر جوی این طور صحبت نمی کند.

مادر یگانه همچنین در پاسخ به این سوال که آیا غیر از این اثر پسرش دیگر آثار او را گوش نمی کند؟ گفت:

چرا او کاری به نام «کرکس ها» درباره فلسطین ساخته است و کاری که درباره سیدو سالار شهیدان حضرت ابی عبدالله ابن امام حسین (ع) خوانده که دوست دارم.


مجید اسکندری گریمور سینما و تلویزیون از حضور امیرحسین صدیق در فیلم گیله وا به کارگردانی محسن عاشوری خبر داد.مجموعه‌ای تلویزیونی ب تهیه‌کنندگی امیر بنان و روایتی از زندگی اجتماعی مردم  و سبک زندگی و روابط اجتماعی و عاطفی مردم ایران و به خصوص مردم خطه گیلان را در صد سال قبل نشان می‌دهد. بازیگرانی همچون ستاره اسکندی، حمیدرضا پگاه، مهران رجبی و چندین تن دیگر در این فیلم ایفای نقش میکنند

از محسن افشانی و داستانو حواشیش تو این ایام هم چیزی نمیگم ک ممکنه بدد زخمی شیم….

غلامرضا صنعتگر خواننده خوش صدای جنوبیمون متسفانه بدلیل عارضه کبدی تو بیمارستان بستری شده برای بهبودی و سلامتیش باهم دست به دعا برمیداریم

احسان کرمی مجری بعضی وقتا اعصاب خورد کن تلویزیون با انتشار قطعه ایی تحت عنوان شهادت نامه تو اینستا گرامش متنی رو هم ازدلتنگی های خودش درباره ی عزاداری های صحیح قدیمی نوشت : ادم دریغ گرایی نیستم اما به ایرن روزها و شب ها ک میرسیم دلم حال و هوای گذشته را میخواهد. سینه زن های سر بزیر، مداحان خوش اوا حرمت دانه دانه برنج نذری احترام دسته های عزا به خانه شهیدان و سادات، نذری های فامیلی و خیابان های پاک از ظرف یکبار مصرف

بخش موسیقی داغ پادکست ویکی آرت قسمت دوم

قاسم صرافان ترانه سراییه ک این روزا کارهای زیادی ازش میشنویم اخریش عطر یاران محسن توسلیه با تنظیم امید رهبران

حجت اشرف زاده هم اهنگی رو تحت عنوان نگاه اخر به شهیدان گران قدر و شجاع مدافع حرم محسن حججی و بقیه مدافعان حرم تقدیم کرد

علیرضا عصار هم قطعه ی جنگ حضرت عباس را منتشر کرد

تیزر صدای بارون امیرعباس گلاب هم منتشر شد.

بخش سینما و تلویزیون پادکست ویکی آرت قسمت دوم

در بخش سینما و تلویزیون هم بگم خدمتتون ک بی برنامگی همچنان تو صدا و سیما بی داد میکنه بعد اماده نشدن پایتخت  و سردلبران برای ماه رمضون امسال اینبار دو مجموعه تلویزیونی هاتف و عقیق ک بعنوان سریال های ویژه محرم نام برده میشد و قرار بود دهه اول محرم پخش شن به دهه دوم محرم موکول شد. اممما با شروع دهه دوم محرم خیلی بی سروصدا و شیک شبکه سه نفس شیرین رو روی انتن برد شبکه یک هم دست به دامن مختارنامه شد. این ها بدون اطلاه رسانی قبلی و قطعا برای خالی نبودن انتن پخش شن…

فایل های پخش شده در پادکست ویکی آرت قسمت دوم

در این بخش فایل های پخش شده در پادکست ویکی آرت قسمت دوم را میتوانید دانلود کنید.

دانلود آهنگ میرزاوند به نام دایه دایه

دانلود آهنگ محسن توسلی به نام عطر یاران

دانلود آهنگ حجت اشرف زاده به نام نگاه آخر

دانلود آهنگ رسول نجفیان به نام رسم عاشقی

دانلود قظعه علیرضا عصار به نام جنگ حضرت عباس

دانلود آهنگ احسان کرمی و سامان احتشامی به نام شهادت نامه

دانلود قسمت دوم پادکست


پیمان غیاثی نیانویسنده و اجراکننده :

پیمان غیاثی نیا

 

 


میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *