معرفی فرمت های مختلف تصویر و ویژگی های آن

معرفی فرمت های مختلف تصویر و ویژگی های آن / ویکی ووک

اگر با تصاویر یا همان عکس ها سرکار داشته باشید، میدانید که فرمت های مختلفی برای تصاویر وجود دارد که هر کدام از آن ها دارای ویژگی ها و نقاط مثبت و منفی هستند. در این پست به معرفی فرمت های مختلف تصویر و ویژگی های آن می پردازیم.

در بررسی فرمت های مختلف تصاویر، به 4 فرمت اصلی و پرکاربرد تصاویر که عبارتند از GIF, PNG, JPG و BMP، خواهیم پرداخت. اما به دلیل طولانی شدن پست، در این مطلب به صورت کلی آن ها را معرفی مکنیم و سپس در پست های بعدی به صورت مفصل به بیان توضیح درباره هرکدام خواهیم پرداخت.

فرمت های مختلف تصویر فرمت گیف GIF

 

معرفی فرمت های مختلف تصویر و ویژگی های آن / ویکی ووک

 

GIF، یکی از فرمت های استاندارد تصاویر است که در صفحات وب نیز پرکاربرد می باشد. گیف مخفف کلمات  Graphical Interchange Format است. در این فرمت، تصاویرمیتوانند ثابت یا متحرک باشند. تعداد رنگها در این فرمت 256 عدد است که یک بازه رنگ نسبتا محدود برای استفاده در اختیار شما قرار میدهد. با توجه به این مورد این فرمت برای تصاویری که دارای Gradiant هستند مناسب نیست. این فرمت برای تصاویرخطی ، عناصر با لبه های تیز و تعداد رنگ محدود، مانند لوگوهایی با چند رنگ و لبه های تیز، خطوط و نمودارها بسیار مناسب است.

فرمت های مختلف تصویر فرمت پی ان جی PNG

 

معرفی فرمت های مختلف تصویر و ویژگی های آن / ویکی ووک

 

این فرمت مخفف عبارتPortable Network Graphics  می باشد که در سال 1996 به عنوان جایگزینی پیشرفته تر و مناسب برای GIF  به وجود آمد. فرمتی است که با محدوده رنگ بالا برای انتشار در محیط وب کاربرد دارد اما برای کارهای چاپی بدلیل عدم پشتیبانی از محدوده رنگ فایلهای چاپی یا همان CMYK مورد استفاده قرار نمیگیرد. یکی از خصوصیات جذاب دیگر این فرمت، خاصیت alpha channel  آن می باشد که موجب ایجاد تصاویر Transparent یا همان زمینه شفاف میگردد. استفاده از این فرمت برای ذخیره سازی تصاویری با کیفیت بالا و اندازه کوچک بسیار مناسب است . مانند لوگوهایی با تعداد رنگ زیاد و لبه های گرد ، یا آیکون ها در سایز های کوچک.


شاید دوست داشته باشید

برنامه نویسی دونفره برنامه نویسی دونفره چیست؟

برنامه نویسی دونفره یا برنامه نویسی مشترک، زمانی است که دو برنامه نویس باهم…

 

 


فرمت های مختلف تصویر فرمت جِی پی جی JPG

 

معرفی فرمت های مختلف تصویر و ویژگی های آن / ویکی ووک

 

این فرمت، یک فرمت استاندارد بوده که در سال 1992 برای فشرده سازی تصاویر ایجاد شده است و نام آن کوتاه شده عبارت Joint Photographic Group Experts است که نام سازمان تولید کننده این فرمت می باشد.این فرمت بیشتر برای ذخیره سازی تصاویر دیجیتال و تصاویر گرفته شده با دوربین های عکاسی استفاده می شود. این فرمت به شما اجازه می دهد تا تصاویر خود را که دارای میلیون ها رنگ هستند با حجم مناسبی ذخیره کنید و حتی با دستکاری و گذشتن از سطحی از کیفیت حجم پایین تری را نیز بدیت آورید استفاده از این فرمت برای تصاویری همراه با متن ، الگوها و سطوح با لبه های تیز بسیار مناسب است.

فرمت های مختلف تصویر فرمت بی ام پی BMP

 

معرفی فرمت های مختلف تصویر و ویژگی های آن / ویکی ووک

 

این فرمت بدلیل ساختار ساده خود، بیشتر در زبان های برنامه نویسی و برای برنامه نویسان کاربرد دارد و از همین جهت تقریبا همه نرم افزار های این زمینه از آن پشتیبانی می کنند. این فرمت دارای فشرده ساز نیست و عموما حجم فایل های bmp همیشه زیاد است، اما به همین جهت افت کیفی هم پیدا نمیکند. به دلیل سادگی این فرمت غالبا در داخل نرم افزار های تحت ویندوز زیاد بکار می رود، چون سرعت نمایش و پردازش آن بالا است.

منابع : ویکی پدیا

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *