آشنایی با انواع خدمات وب هاستینگ

آشنایی با انواع خدمات وب هاستینگ / ویکی ووک

در بخش وب هاستینگ چیست؟ به تعریف هاست و تجهیزات مورد نیاز یک هاست خوب پرداخته ایم. اما در این بخش سعی داریم تا بیشتر درباره ی انواع خدمات وب هاستینگ و همچنین نحوه ی اتصال دامنه به هاست توضیحاتی را ارائه کنیم.

طبقه بندی انواع خدمات وب هاستینگ

آشنایی با انواع خدمات وب هاستینگ / ویکی ووک

خدمات وب هاستینگ بصورت کلی به دو صورت امکان پذیر هستند و بسته به اینکه طراح یا برنامه نویس وب سایت شما از چه نوع زبانی برای طراحی سایت استفاده می کند، می توانید سرویس هاست لینوکس یا هاست ویندوز را مورد استفاده قرار دهید. در صورتیکه برنامه یک سایت به زبان ای اس پی دات نت (asp.net) باشد، لازم است سرویس هاست ویندوز را جهت خرید انتخاب شود. همچنین در صورتیکه برنامه سایت به زبان php و با پایگاه MySQL باشد و یا فرمت فایل های خروجی سایت html طراحی شده باشد، بهتر است از هاست لینوکس استفاده شود، زیرا در کل سرویس های هاست لینوکس نسبت به هاست ویندوز در دنیا از لحاظ امنیت و…  برتری دارند. اما انواع سرویس ها و هاست هایی که کاربران به فراخور نیازمندی های خود می توانند از شرکت های هاستینگ تهیه کنند به شرح زیر می باشد:

  • میزبانی وب اشتراکی (Shared Web Hosting)

میزبانی اشتراکی روشی از میزبانی وب است که منابع یک سرور بین چند سایت به اشتراک گذاشته می شود که کاربر می تواند بدون نیاز به راه اندازی سرور خود و یا آشنایی با جنبه های فنی از عملیات های سرور از سرور اشتراکی استفاده نماید.

  • نمایندگی میزبانی وب (Reseller Web Hosting)

در این روش میزان مشخصی از هارددیسک و پهنای باند سرور میزبان وبی که وب سایت شما روی آن قرار دارد از طرف شخصی به شما تخصیص داده میشود.

  • میزبانی وب رایگان (Free Web Hosting)

این نوع میزبانی به صورت رایگان به منظور جنبه های تبلیغاتی ارائه میشود.

  • میزبانی سرور مجازی (VPS)

در این روش هر سرور مجازی مانند یک رایانه است که از نظر فیزیکی تکه تکه شده و هر تکه برای احتیاجات یک مشتری خاص تخصیص داده شده است.

آشنایی با انواع خدمات وب هاستینگ / ویکی ووک

  • میزبانی اختصاصی (Dedicated Web Hosting)

در این روش یک سرور به مشتری تخصیص داده میشود و بر خلاف روش اشتراکی در واقع فقط وب سایت مشتری روی آن قرار دارد و مشتری واقعا تنها فردی است که از سرور وب استفاده می کند.

  • فضای میزبانی سرور (Collocation Web Hosting)

میزبانی در محل شرکت تقریبا شبیه به میزبانی اختصاصی است، با این تفاوت مشتری مالک سرور می شود.

  • میزبانی وب ابری (Cloud Web Hosting)

 در این روش هاستینگ همواره چندین سرور در حال کار کردن هستند که همواره حداقل یک سرور برای  تحمل بار در دسترس است.

  • میزبانی خوشه ای (Cluster Web Hosting)

این روش شباهت زیادی با روش ابری دارد. به این منظور که به دلیل استفاده از سرورهای به اصطلاح خوشه ای  از کار افتادگی وب سایت هیچ گاه رخ نمیدهد چون در زمان از کارافتادگی یکی از سرورها سرور دیگر به کار افتاده و ترافیک به سمت آن سرور روانه میشود.

روش اتصال دامنه به هاست

بعداز خریداری دامنه سایت و میزبان وب یا هاست حال برای ست کردن دامنه خود با هاست خریداری شده ابتدا باید وارد پنل دامین خود شوید. در ادامه می بایست کاری کنید که زمانی یک کاربر نام دامنه شما را در مرورگر اینترنت خود وارد می نماید به سرور میزبان وب سایت شما هدایت شده و محتویات آن برای کاربر قابل روئت باشد. اتصال یک دامنه با هاست آن از طریق Name Server ها صورت می پذیرد. وب سایتها با استفاده از نام سرور ها، امکان استفاده از دامنه ها را به جای آی پی آدرس ها می دهند. درواقع DNS نشان دهنده یک تکنولوژی قدرتمند اینترنت برای تبدیل نام دامنه به آدرس IP است.

 

آشنایی با انواع خدمات وب هاستینگ / ویکی ووک

 

اما برای تنظیم دامنه بر روی هاست ابتدا در قسمت Name Server در داخل پنل مدیریتی دامنه، می بایست مشخصات هاست خود را وارد نمایید و جهت دریافت مشخصات مربوط به نام هاست می توانید با شرکتی که خدمات هاستینگ خود را دریافت نموده اید تماس حاصل نمایید. ست شدن NSها با توجه به نوع پسوند دامنه سایت نیازمند سپری شدن زمانی می باشد که باید در این مورد صبور بود. همچنین شایان ذکر است که اطلاعات  و مشخصات هاست از طریق ایمیلی برای کاربران از طرف شرکت ارائه دهنده خدمات وب هاستینگ ارسال می شود.

منبع: ویکی پدیا

میتوانید این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *